Nejsme obchodníci s teplou vodou

08. prosince 2014, 00:00 - (red)
08. prosince 2014, 00:00

Pojistný makléř se pro svého klienta stává spíše partnerem než pouhým dodavatelem služby, říká broker divize International makléřské firmy Respect

V rámci naší sítě UNiBA jsme klientům schopni zajistit stoprocentní pojistnětechnické služby lokálně etablovanými partnery po celém světě,“ říká Tomáš Micka, broker divize International česko-slovenské pojišťovací makléřské společnost Respect, která se zaměřuje na pojištění velkých industriálních a komerčních rizik.

Respect je zakládajícím členem mezinárodní sítě pojišťovacích makléřů UNiBA, což společnosti rozšiřuje možnosti o spolupráci se zahraničními firmami.

* Ročně zprostředkujete okolo šesti miliard korun pojistného, jak veliká část z toho se týká pojišťování zahraničních firem?

V rámci celkového objemu můžeme vycházet z podílu mezi 10 až 15 procenty, záleží na pojetí výrazu „pojišťování zahraničních firem“. Toto můžeme rozdělit na firmy se zahraničním managementem a vazbou na mateřské společnosti v zahraničí, české firmy se sídlem u nás a pobočkami po celém světě a české firmy vlastněné cizinci. Může jít buď o správu mezinárodních programů s rozvinutou strukturou pojišťované společnosti, správu jedné prodejní kanceláře v Německu a výrobní haly v Česku nebo o podporu cizího managementu řídícího firmy v Česku. Škála námi nabízených služeb v rámci mezinárodní podpory je s ohledem na partnery a různorodost pojištění po celém světě velmi pestrá.

* Jde o přeshraniční zakázky v blízkém sousedství, nebo i ve státech mimo EU?

Vzhledem k poloze naší země jsme přirozeně vázáni na Evropu, podíl středoevropských států je v celkovém objemu našeho zahraničního obchodu klíčový. Ale v rámci naší mezinárodní sítě UNiBA vedeme pojistný program svých klientů například v Asii, USA nebo v Jihoafrické republice. Naopak v rámci portfolia máme firmy, jež jsou součástí holdingů původem třeba z Norska, Kanady a Španělska.

* Jak spolupráce s nimi probíhá? Liší se nějak od pojišťování české firmy v Česku?

Obecně se spolupráce s českými subjekty a s partnery ze zahraničí nijak zásadně neliší. V zásadě se jedná o profesionály, kteří znají svůj cíl. Požadavky všech našich klientů jsou v tomto podobné, ať už jsme v pozici leading broker, nebo servicing broker – je kladen důraz na schopnost komunikovat potřebná data pravidelně, přesně a především srozumitelně, což se v mezinárodním prostředí může stát nečekanou výzvou. Ano, pojištění české firmy v Česku se podstatně liší od konstrukce například mezinárodních pojistných programů nebo zajištění odpovědnostního pojištění české společnosti mající své aktivity po celém světě.

* Máte možnost postarat se o českého klienta, který se chystá na expanzi do zahraničí?

Ano, pokud máte na mysli být součástí makléřské sítě, pak jsme schopni podpořit našeho klienta ve všech aktivitách týkajících se pojištění a bodů s tím spojených. Většinou se jedná o vyjasnění požadavků lokálních legislativ, z toho vycházejících povinností a umístění odpovídajícího pojistného krytí. Toto zajišťujeme prakticky po celém světě, včetně lokální podpory přímo v místě pojištění, ať už se jedná o Jižní Ameriku, nebo Japonsko. Nedílnou součástí těchto služeb je samozřejmě likvidace pojistných událostí, která je následně díky partnerům přímo v dané zemi klientovi ulehčena. Tímto získává spojence, který zastává jeho zájmy.

* Máte díky členství v UNiBA lepší podmínky u zahraničních pojišťoven?

Jistě, ale v tomto ohledu není naším argumentem vůči pojistitelům obchodovaný obrat v rámci makléřské sítě, nýbrž zastoupení po celém světě, osobní kontakt a znalost lokálních trhů. Jsme tak schopni v rámci jednotlivých regionů nabídnout produkty, které nejsou na trhu běžně dostupné. Aktuálně se jedná například o pojištění kybernetických rizik, které se stává stále častěji předmětem zájmu společností i v Česku a není zde běžně všemi pojistiteli nabízeno.

* Dívají se zahraniční firmy na pojišťovací makléře jinak než firmy v Česku na lokální makléře, kteří čelí nedůvěře?

V Česku je trh pojistných makléřů poměrně mladý a nemá tak hlubokou tradici jako například v Anglii, kde je pojistný broker považován za důvěrníka a spojence pojištěné společnosti, které pomáhá se orientovat na pojistném trhu. Při některých jednáních se i nadále setkáváme s tím, že jsme považováni za „obchodníky s teplou vodou“. Tento přístup se obecně mění v případě pojistné události a jejím řešení, kdy se klient seznámí konkrétně s činností pojistného makléře a jeho přidanou hodnotou v případě krizové situace. Obecně jsem názoru, že v Česku je pozice pojistného makléře hodnocena ze strany klientů rok od roku lépe a pojistný makléř se stává pro svého klienta spíše partnerem než pouhým dodavatelem služby.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče