Nejistý program výstavby dopravních cest

23. prosince 2013, 00:00 - ING. VÁCLAV MATYÁŠ
23. prosince 2013, 00:00

Zásadním negativem vládních plánů je výrazně omezená investorská příprava staveb, která ohrožuje čerpání dotací EU

Vláda schválila 13. 11. 2013 program výstavby silnic, železnic a vodní infrastruktury do roku 2020. Na tiskové konferenci po jednání vlády ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák informoval o tomto činu vlády jako o vítězství, kterého bylo konečně dosaženo.

Skutečnosti, o nichž hovoří, jsou však v mnohém zarážející, těžko pochopitelné a stojí za povšimnutí.

Podle ministra prý „stát v uplynulých 20 letech budoval svoji dopravní infrastrukturu bez klícových strategických dokumentu“. Jistě i laik ví, že strategických dokumentů všech vlád bylo mnoho, nelze je ani spočítat, ani vyjmenovat. Jen pro připomenutí některé: Dopravní politika pro léta 2005 až 2013, nedávno schválená Dopravní politika pro léta 2014 až 2020, Program výstavby dopravní infrastruktury 2008 až 2013, programová prohlášení všech (mnoha) vlád, která stavěla dopravní infrastrukturu za jednu ze svých hlavních priorit, Národní program reforem, Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti – Zpět na vrchol, Superstrategie ministra Víta Bárty, návrh opatření vlády pro zlepšení podmínek rozvoje hospodářství, podporu podnikání a zaměstnanosti (jen tady bylo šest bodů k dopravní infrastruktuře), Dopravní sektorová strategie II. fáze a mnohé další. Klíčových strategických dokumentů bylo přijato víc než hodně, není ale divu, že žádný z těchto dokumentů neměl dlouhou životnost a nebyl naplněn, mnohé dokonce ani nezačaly být plněny.

Vždyť jen od roku 2008 máme čtvrtou vládu (navíc právě v demisi), z toho osm ministrů dopravy.

Ministr rovněž ohlásil, že pro dodržení nově schváleného programu je bezpodmínečně nutné dodržet „kritickou minimální úroveň investic do dopravní infrastruktury, což činí 70 miliard korun ročně. Má-li být vládou schválený program brán vážně, nelze oznámit, že 71 miliard je zajištěno pro rok 2014, a jedním dechem současně sdělit, že toutéž vládou schválené rozpočtové výdaje pro roky 2015 a 2016 počítají s částkami pouze 45 miliard a 47 miliard, a to včetně dotací z Evropské unie. Kdo pozorně poslouchal nebo četl, těžko tomu bude rozumět.

Správně pan ministr zdůraznil, že takový dokument, hlavně ale zabezpečení oněch 70 miliard, „je nezbytné pro čerpání dotací EU“. Nevím, jak se to podaří, vždyť dosavadní vývoj čerpání je kritický. Největší potíž ve výstavbě dopravní infrastruktury nejsou v současné době jen finanční prostředky. Mnohem větším problémem s dramatickým přesahem do budoucnosti je připravenost projektů. Svědčí o tom málo známá a raději nepublikovaná skutečnost, že nedostatečný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury nebyl v roce 2012 dočerpán o cca 12 miliard a z letošního zůstane nedočerpáno zřejmě kolem 15 miliard korun. Čeho je to důsledek?

Zásadním negativem je výrazně omezená investorská příprava staveb. Důsledkem je nejen problematická otázka národních zdrojů a jejich nestabilita ve vztahu k národnímu rozpočtu, ale i to, že nebude kde stavět. To obojí podmiňuje, zda budeme schopni participovat na evropských zdrojích v nadcházejícím programovém období 2014 až 2020. Za tento stav bohužel nikdo necítí zodpovědnost. Pan ministr vyjmenovává řadu titulů velkých staveb s mnohamiliardovými náklady, bylo by ale dobré si ověřit a pak také informovat, jaká je jejich investorská příprava a zda bude vůbec možné v plánovaných letech začít se stavbou. Jinak jde o další z řady populistických mediálních vyhlášení, a realita bude úplně jiná.

Je velká škoda, že se vláda teprve těsně před ukončením svého pověření řídit republiku rozhodla schválit důležitý program. Samozřejmě, že prozatím můžeme komentovat jen to, co známe ze zprávy k tiskové konferenci ministra. Obávám se ale, že stanoviska Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR spolu s dalšími organizacemi SIA – Rady výstavby včetně Sdružení pro výstavbu silnic k předchozím dokumentům, předložená na Radě hospodářské a sociální dohody, nebudou příliš respektována.

Poukazovala přesně na to, co koncepci schází.

Že bychom mohli doufat ve větší pochopení u příští vlády?

O autorovi| ING. VÁCLAV MATYÁŠ• prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít