Nejistá sezona

04. srpna 2014, 00:00 - PAVEL NĚMEČEK
04. srpna 2014, 00:00

Chystaná novela pojištění cestovních kanceláří proti úpadku je stejně přísná jako nejasná

Jakkoli je dovolená věcí obecně velice příjemnou, nelze opomíjet skutečnost, že jakmile se jako zákazníci cestovní kanceláře ocitneme za hranicemi své dobře známé vlasti, jsme vydáni napospas cizím poskytovatelům stravovacích, ubytovacích, přepravních a jiných služeb. Ti se zajisté snaží dělat vše pro naše pohodlí a spokojenost OE zpravidla však pouze do chvíle, kdy cestovní kancelář přestane platit. To se dveře hotelových pokojů a restaurací zabouchnou, poskytovatelé najednou nerozumějí anglicky ani jinak…

Evropští zákonodárci samozřejmě vědí, že je potřeba nás v takových situacích chránit.

Takže se usnesli, že cestovní kanceláře musejí mít sjednané dostatečné záruky k tomu, abychom se v případě krachu dostali domů a bylo nám zaplaceno vše, co jsme uhradili za služby, jež nám nebyly poskytnuty.

ZÁRUKY PO ČESKU

A zde problém začíná. Směrnice je pro členské státy závazná pouze co do výsledku OE způsob, jakým se tohoto výsledku dosáhne, je v zásadě ponechán na úvaze jednotlivých zákonodárců. A tak se český zákonodárce zamyslel a stanovil, že cestovní kanceláře se musejí proti úpadku pojistit alespoň na částku odpovídající 30 procentům plánovaných ročních tržeb nebo 30 procentům těchto tržeb v předchozím roce, pokud jsou ty očekávané nižší. To by přece mohlo fungovat.

Jenže, jak praxe ukázala, nefunguje, nebo aspoň ne spolehlivě. Stačí připomenout nedávné případy, kdy při krachu cestovní kanceláře vyšlo najevo, že sjednaný limit pojistného plnění na úhradu všech oprávněných nároků zákazníků nebyl zdaleka postačující. Názory na to, proč stávající právní úprava v praxi selhává, se liší. A zatímco zejména v oblasti soudních sporů tato otázka bude určitou dobu zcela jistě významná, zákonodárci na její definitivní vyřešení nečekali a zkouší to již nyní jinak.

PŘÍSNÉ POŽADAVKY I TRESTY

Navrhovaná novela zákona, která by dle neoficiálních informací mohla nabýt účinnosti již v březnu 2015, výslovně stanoví povinnost nejen cestovních kanceláří, ale i pojišťoven sjednat pojištění tak, aby v případě úpadku cestovní kanceláře byly pokryty všechny oprávněné nároky zákazníků. Cestovním kancelářím budou nově za nedodržení povinností podle citovaného zákona hrozit různé sankce, od zákazu uzavírání cestovních smluv až po pokutu do výše 500 tisíc korun.

Navrhováno je rovněž zpřísnění povinného minimálního limitu sjednaného pojistného plnění. Novela totiž počítá se zavedením minimální výše pojistného plnění v částce jednoho milionu korun, respektive čtyř milionů podle toho, zda cestovní kancelář nabízí, organizuje a prodává zájezdy zahrnující námořní či leteckou dopravu. Dodržení této nové povinnosti může být především pro menší specializované cestovní kanceláře problematické. Avšak ani takto sjednané pojištění nebude automaticky znamenat, že se jedná o pojištění dostatečné. Pokud okolnosti budou naznačovat, že dohodnutý limit (ač splňující uvedené podmínky) nepostačuje k tomu, aby v případě úpadku cestovní kanceláře bylo zajištěno plné uspokojení všech oprávněných nároků zákazníků, budou cestovní kanceláře a pojišťovny povinny tento limit odpovídajícím způsobem zvýšit. Praxe pak ukáže, jaké interní mechanismy sledování - dostatečnosti“ sjednaného limitu cestovní kanceláře a pojišťovny zavedou.

V souvislosti s navrhovanými změnami zákona je třeba zmínit také povinnosti, které z novely plynou pro pojišťovny. Přes ne zcela jasné formulace se novela zatím tváří tak, že formálně zavádí některými soudy již za stávajícího znění zákona směle dovozovanou povinnost pojišťoven hradit vše, a to bez ohledu na sjednaný limit pojistného plnění.

Pokud pojišťovna za těchto podmínek odmítne pojištění s cestovní kanceláří sjednat, musí o tom informovat ministerstvo pro místní rozvoj a sdělit důvody odmítnutí.

Účel této nové povinnosti, která jistě bude pro pojišťovny znamenat nemalou administrativní zátěž, zatím není jasný. Téměř s jistotou je možné pouze konstatovat, že ministerstvo bude v blízké budoucnosti pravděpodobně potřebovat o dost větší poštovní schránku. Zatím alespoň věřme, že tuto poštu bude pečlivě číst a reagovat na ni - pokud možno nejen dopisy.

Cestovním kancelářím budou nově za nedodržení povinností podle citovaného zákona hrozit různé sankce, od zákazu uzavírání cestovních smluv až po pokutu do výše 500 tisíc korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče