Nebojme se podpořit domácí průmysl

09. června 2014, 00:00 -
09. června 2014, 00:00

Česká dcera společnosti Lasselsberger expanduje v arabských zemích i v zámoří

Že vstup zahraničního vlastníka nemusí nutně znamenat zánik tradičních domácích značek, potvrzuje příklad rakouského Lasselsbergeru. Tento rakouský koncern vytvořil kolem roku 2000 spojením několika českých firem největšího tuzemského výrobce keramických obkladových materiálů v Česku. Přesto nadále rozvíjí tradiční českou značku Rako. „My si naší značky velice vážíme, vloni jsme oslavili 130 let jejího trvání. Nejen v Česku, ale ani v zahraničí není mnoho značek s takovou kontinuitou. I proto o její odkaz intenzivně pečujeme – těší nás, že se dosud dochovaly úžasné keramické obklady, klenoty zdobící Obecní dům a Café Imperial v Praze či krásné lázně ve Vídni,“ říká generální ředitel české dcery koncernu Lasselsberger Roman Blažíček.

* Jak se dařilo Lasselsbergeru v uplynulém roce?

Je to trochu schizofrenní situace. České stavebnictví od roku 2009 soustavně klesalo. A tím pádem i nám klesal odbyt na domácím trhu. Na druhé straně tyto ztráty dokážeme pokrývat exportem, takže se nám vloni podařilo dosáhnout zhruba stejných tržeb jako v roce 2009, přesně jsme prodali keramiku za 3,65 miliardy korun. To považuji vzhledem k vývoji na trhu za úspěch.

* V kterých zemích se vám podařilo zvýšit export?

Špičkových výsledků jsme dosáhli ve Francii, ale dobře se nám dařilo i v prodejích do atraktivních lokalit, jako je například Kanada a Blízký východ. A ve zvyšování exportu pokračujeme i letos. Na některých trzích náš odbyt za první čtyři letošní měsíce vzrostl i o desítky procent. V zahraničí jsme hodně úspěšní v oblasti komplexní nabídky objektové keramiky, kterou například najdete v technickém zázemí hotelů, plaveckých bazénech nebo třeba prodejnách a průmyslových provozech. Zde nám hodně pomáhá, že díky dokonale zvládnuté technologii vyrábíme objektovou keramiku se špičkovými parametry. Díky tomu například v Rakousku najdete naši keramiku v autosalonech Porsche, v Rusku v celé síti autosalonů Toyota a v Německu zase dodáváme speciální dlaždice do prodejen Edeka.

* Kdo dnes navrhuje keramiku značky Rako, jsou to čeští, nebo zahraniční designéři?

Spolupracujeme se zahraničními designérskými studii, nicméně přímo ve firmě máme i vlastní návrháře. A právě letos v zahraničí slavíme úspěchy s novou sérií Deco, kterou navrhl náš šéfdesignér Marek Vráblík. Dokonce jsme s ní vyhráli v soutěži Elle Deco International Design Awards (EDIDA) v kategorii podlaha a povrch stěn. Soutěž EDIDA byla založena v roce 2002, aby objevovala a oceňovala výjimečné počiny v designu. Soutěž každoročně vyhlašuje 25 národních edic časopisu Elle Decoration.

* Lasselsberger se pohybuje v energeticky náročném oboru, velké české firmy mají přitom kvůli vysokým příspěvkům na obnovitelné zdroje jedny z nejdražších energií v Evropě. Poškozuje to vaši konkurenceschopnost?

Zcela fatálně. Pozorujeme, že se český spotřebitel v posledních letech bohužel od tuzemských výrobků odklání. To platí jak pro domácnosti, tak u stavebních firem a developerů. A je to dáno hlavně nižší konkurenceschopností na domácím trhu kvůli velmi drahým energiím. Jak moc tuzemské výrobce poškozuje energetická politika českého státu, ukazuje následující statistika. Od roku 2009 se domácí stavebnictví propadlo zhruba o čtvrtinu, zároveň se ale zvýšil dovoz stavebních materiálů o 20 procent. A to je hlavně důsledkem energetické politiky. Přes letošní mírný pokles poplatku za obnovitelné zdroje zůstává tento příspěvek jedním z nejvyšších v Evropě. Vláda sice hledá cestu, jak to změnit, ale to bude velmi obtížné. Dotace vlastníkům solárních elektráren vyplatit musí, a když nám sníží platby, peníze musí vzít jinde. My však potřebujeme nejen změnu energetické politiky, ale i změnu myšlení lidí. Češi by měli přemýšlet tak, že kupovat české výrobky znamená dávat práci českým lidem. V tomto směru jsme jedni z nejméně loajálních spotřebitelů. I proto z Česka postupně mizejí tradiční obory, jako je například výroba nábytku, textilu či obuvi. Zde vidím roli českých politiků, kteří by naše výrobky a průmysl měli častěji propagovat, aby si Češi nutnost podpory českých produktů více uvědomili. Rakušané a Němci se nebojí doporučit domácí výrobek, jen my máme strach, že by se na nás mohl někdo z Bruselu mračit, když to budeme otevřeně komunikovat. l

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče