Návrat rodinného stříbra?

25. července, 00:00 - Miroslav Zámečník
25. července, 00:00

Sehnat peníze na Pilsner Urquell dá zabrat i nejsilnějším českým skupinám

Vedlejším efektem vzniku světové pivovarské jedničky je investiční příležitost, na kterou velcí čeští hráči čekali mnoho let.

Průchodnost transakce u ochránců hospodářské soutěže zajišťuje prodej všech čtyř globálních značek SABMiller. A zatímco o italské Peroni a nizozemský Grolsch se postará japonská pivovarská skupina Asahi, americký Miller převezme Molson Coors (USA­Kanada), cvrlikají si vrabci na střeše o tom, že české rodinné stříbro v podobě Pilsner Urquell by se za určitých podmínek mohlo vrátit do domácích rukou.

Redakce týdeníku Euro má totiž z důvěryhodných zdrojů potvrzeno, že o českou část středoevropských aktiv SABMiller má zájem hned několik investorských skupin z Česka.

Prodávající by totiž mohl za předpokladu zajímavých nabídek rozhodnout o tom, že se nakonec nemusí pivovarů v Česku, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v Rumunsku zbavovat v jednom balíku, navíc je pod docela velkým časovým tlakem, pokud chce vypořádat celou fúzi gigantů do konce letošního roku.

Zahrani ní konkurence z oboru i private equity

Na rozprodeji pro SABMiller pracuje hned několik investičních poradců – tři americké investiční banky JPMorgan, Goldman Sachs, Morgan Stanley a maličký, ale fajnový londýnský butik Robey Warshaw.

Kdo přichází do úvahy jako kupec Silné regionální hráče v oboru jako nizozemský Heineken nebo dánský Carlsberg v plánech omezuje v podstatě zaručený odpor ze strany zdejších protimonopolních úřadů. Navíc Carlsberg velmi utrpěl krizí v Rusku a sám by na celou transakci nejspíš nedokázal sehnat � nancování.

Asahi je ve svých akvizičních choutkách údajně saturován v podobě Peroni a Grolsche, alespoň to opakovaně tvrdí.

Molson Coors by mohl mít zájem, ale třeba v Česku narazí kvůli Staropramenu. Do hry mohou zasáhnout ještě Číňané, avšak z Londýna, kde se na transakci pracuje, v tomto směru ještě nic neprosáklo.

V každém případě se na akviziční příležitost dívají velká jména z fondů soukromého kapitálu Advent International Corp., KKR & Co. nebo BC Partners Holdings Ltd. Mluví se také o PAI Partners SAS, Bain Capital a švýcarském investičním seskupení Jacobs Holding AG.

Pilsner Urquell je z celého regionálního portfolia SABMiller jasně nejlepší a jediná globální značka, navíc velmi dobře vydělává. S ročním provozním ziskem před zdaněním, úroky a odpisy kolem pěti miliard korun (EBITDA) a valuacích, které se pohybují řekněme na jedenácti až dvanáctinásobku EBITDA, se dostáváme k transakční hodnotě kolem 55 až 60 miliard korun.

Tím je také řečeno, že sehnat takovéto peníze jenom za českou část prodávaného balíku (kromě Plzně zahrnuje ještě Popovice a Radegast) dá práci i nejsilnějším českým finančním skupinám. Bez spojení sil do společného konsorcia a velké � nanční páky se nikdo neobejde. Jak již bylo řečeno, prodávajícímu by nejlépe vyhovovalo, kdyby se zbavil všeho najednou v jediné transakci, takže ideální by bylo dát dohromady investorské konsorcium středoevropského formátu, zahrnující polské, rumunské či maďarské investory. V Česku nám to nic neříká, ale třeba Dreher, který je také v balíku, je značka s velkou tradicí v Maďarsku i Rakousku.

Nepředstavuje fakt, že finanční investoři nemají k dispozici globální distribuční sítě, vážnou bariéru, která omezí jejich valuace a zejména českým pretendentům přistřihuje křídla Jak se to vezme.

Při všech regulatorních omezeních je krajně nepravděpodobné, že se ke středoevropským pivům dostane někdo, kdo by byl z Evropy a oboru. Takže někdo z Asie, nebo � nanční konsorcium, kdo dokáže zaranžovat financování s dostatečnou pákou a levně. Distribuční práva na trh Spojených států na Prazdroj má Molson Coors, ale jinak se musejí finanční investoři o zahraniční distribuční síť postarat.

Neexistence globální distribuční sítě zároveň znamená, že na mnoha trzích nemáte problém s tím, kterou značku tlačit: po fúzi SAB s Miller Brewing byl Prazdroj v Novém světě tak trochu v pozadí, neboť za prémiovku se silnou marketingovou podporou v téhle části světa �rma vybrala Miller Light.

Po lét bude jasno

České a slovenské �nanční skupiny se sice dovedou popasovat s ledasčím, ale vadit jim budou dvě věci. Nejen v Česku, ale v celé Evropě se nedá počítat s bůhvíjakým růstem spotřeby, a to ani v případě prémiových značek. SAB se o Pilsner Urquell v době, kdy to byla jeho jediná globální prémiová značka, staral přímo exemplárně, takže růstový příběh �nanční investor nebude moci předvést. Zájemců přitom bude dost, takže ani cena nebude vytvářet prostor pro výrazné zhodnocení, a to ani při hodně agresivní �nanční páce. Draze koupit a dlouho držet, to přitom nemají naši velcí hráči moc rádi. Další jsou vysoké transakční náklady – potřeba zatáhnout do toho mnoho různých subjektů, aby se shromáždil potřebný objem peněz.

Dominantní postavení skupiny Plzeňský Prazdroj, a. s., na českém trhu i fakt, že právě doma vytváří většinu zisku, z ní ale dělají spolehlivou dojnou krávu. Produkuje vydatný volný hotovostní tok a je to velmi pěkný dividendový titul – ideální pro ty instituce, které mají dlouhé peníze. Pro pojišťovny a penzijní fondy jako dělané, ale zajímavé to je i pro bankovní domy.

Než kupovat vládní bondy s nulovými výnosy nebo držet podobně „úročené“ úložky u centrální banky je představa něčeho s komínem, co produkuje nejtradičnější český nápoj, mírně řečeno velmi zajímavá. Pokud �nanční investoři navrhnou solidní strukturu, pocukrují ji nejen slušným kuponem, ale i adekvátním zajištěním, nebude problém získat dlužní �nancování na velkou část celkové transakční hodnoty. Zvlášť když je tu perspektiva primární emise, snižující zadluženost, abychom si vymalovali další možný rys „české transakce“.

No řekněte, na co by asi tak mohli čeští retailoví investoři slyšeli líp než na akcie, jejichž tržní hodnotu mohou ovlivnit i tím, jak statečně se do toho každý večer opřou Na růžku

Na podzim uvidíme.

Dominantní postavení skupiny Plzeňský Prazdroj, a. s., na českém trhu i fakt, že právě doma vytváří většinu zisku, z ní ale dělají spolehlivou dojnou krávu.

O autorovi| Miroslav Záme ník, zamecnik@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče