Národní aeroklub

01. září 2014, 00:00 - Petr Weikert
01. září 2014, 00:00

Začínají klíčové týdny pro českou leteckou dopravu. ČSA se budou zbavovat letadel a žádat Korejce o investice

Mezi Prahou a jihokorejským Soulem vede teď horká linka. Na jednom konci sedí nový šéf Českého Aeroholdingu Václav Řehoř, na druhém manažeři společnosti Korean Air, která drží 44 procent akcií ČSA. Jednají o případné investici do budoucnosti Českých aerolinií. Baví se také o zcela nové cestě, kterou český letecký dopravce v příštích letech půjde. Jasno musí být co nejdříve. Nejistota kolem ČSA už stála miliardy korun.

Zakleté aerolinky Jednání jsou velmi citlivá a jde v nich o každý detail. „Několikrát jsme do Asie poslali naše zástupce, kteří představili byznys plán pro příští rok. Naši partneři ho velmi detailně zkoumali, jejich následné otázky byly velmi přesné a cílené,“ popsal šéf Aeroholdingu Václav Řehoř. Jak bude dohoda o další restrukturalizaci společnosti vypadat, ale nechce předjímat. Definitivní podobu by měla získat zřejmě na přelomu září a října.

Korean Air drží podíl v ČSA oficiálně od 31. července loňského roku, kdy firma zaplatila

Aeroholdingu za akcie v přepočtu 68,3 milionu korun. Prodej předtím v březnu 2013 odsouhlasila Nečasova vláda.

Český letecký dopravce není dlouhodobě ve stabilní kondici. V roce 2012 sice hospodaření ČSA skončilo v kladných číslech, k zisku ale dopomohla účetní operace, při níž část letadlové flotily přešla z finančního na operativní leasing. Předtím, v roce 2011, byla firma ve ztrátě, stejně jako v předchozích letech.

Ve společnosti proto vrcholí ozdravný proces, který přinese v příštích týdnech a měsících několik důležitých změn. Firma už například změnila systém naceňování letenek, inspirovala se u lowcostových dopravců. Výsledkem je při stejně velké obsazenosti letadel větší výnos z prodaných letenek. Kam s tím letadlem?

Aerolinky se také budou zbavovat letadel, jde konkrétně o šestici Airbusů A320. Dopravce je dlouhodobě nepotřebuje a to, že stojí na zemi, prohlubuje jeho ztrátu. Není ovšem jednoduché se jich zbavit. Trh je přesycen. Firma dokonce svého času založila dceřinou společnost Holidays Czech Airlines, jejímž úkolem bylo letadla i s posádkou pronajímat, dcera už ale nefunguje. Plán na pronájem teoreticky ano, zájemci ale nejsou. „Co se týče prodeje, nabídky máme na stole a budeme je vyhodnocovat,“ říká Václav Řehoř.

Zda ale k prodeji dojde a za jakých podmínek, nechtěl komentovat.

Aeroliniím zbude po prodeji nepotřebných airbusů jen sedmnáctka vlastních letadel.

Pamětníci starých časů přirovnávají tento letecký park spíše k aeroklubu než k letecké společnosti. Útěchou může přinejmenším být, že na letošní zimní sezonu si ČSA pronajmou dva Boeingy 737-800 od společnosti Travel Service, které flotilu alespoň opticky rozšíří.

Plán na to, jak mají v budoucnu aerolinie vypadat, dolaďuje nyní Aeroholding spolu s firmou Korean Air. Ačkoli ani jedna strana neříká zatím bližší podrobnosti, ČSA podle dosavadních kroků vlastníků směřují spíše k modelu menší firmy, která bude umět konkurovat nízkonákladovým přepravcům.

Bohužel do toho ale příliš nezapadá staré dědictví z roku 2005, kdy se ČSA připravovaly na to, že budou velkou evropskou leteckou společností. Objednaly si tehdy osmičku airbusů. I když byl smysl tendru zpochybňován, smlouva byla o dva roky později výrobci letadel závazně potvrzena. Jeden letoun nakoupily ČSA v roce 2011, o dalších už nyní vědí, že se jim příliš nehodí. Firma proto zbylé síly vrhla do jednání s Airbusem, aby upravila potvrzenou smlouvu. Pořízení nechtěných letadel se však bohužel nevyhne. Hraje se zejména o termíny dodávek. Přitom cena strojů se každý rok, o který se odběr letadel odloží, o několik procent zvyšuje.

Poslední výprodej Český Aeroholding, potažmo stát, vlastní nyní většinový podíl ČSA. Nebude to ale trvat dlouho. Nastartován je prodej 34 procent akcií společnosti Travel Service, který by měl doběhnout v listopadu. Státu pak zbude přibližně dvacet procent akcií ČSA. Aeroholding chce mít přesto důležité slovo. „Stát by si měl nějaký podíl v ČSA zachovat. Jestli už to bude dvacet procent, nebo zlatá akcie, je z mého pohledu jedno. Důležitá je smlouva spojená s těmi akcionářskými právy. Zcela jistě musí obsahovat, že ČSA si zachovají určitou flotilu a budou bázovány na Letišti Václava Havla. Abychom mohli dlouhodobě zvednout hodnotu letiště, tohoto bázového dopravce k tomu potřebujeme,“ říká ředitel Aeroholdingu.

Aerolinie budou tím posledním, kam by měl po dobu vládnutí kabinetu Bohuslava Sobotky vstupovat soukromý investor. Předchozí vlády připravovaly i privatizaci Letiště Praha, tedy dalšího subjektu, který spadá pod Aeroholding. Tehdejší opozice jim to ale znepříjemnila zákonem, který privatizaci letiště zakazuje. Infrastruktura letiště byla vyvedena pod Český Aeroholding, dodrženo bylo tedy ustanovení, že právě ona musí patřit stoprocentně státem vlastněné firmě.

Myšlenka přece jen Aeroholding privatizovat se však zalíbila ministru financí Andreji Babišovi, uvažoval dokonce o tom, že firmu pošle na burzu. Firmě se i přes potíže ČSA totiž daří, vděčí za to zejména letišti. Vloni holding vykázal konsolidovaný hrubý provozní zisk 2,2 miliardy korun při tržbách 16,3 miliardy korun. V přepočtu šlo o lepší výsledky než v roce 2012 (zkreslovalo je postupné začleňování firem do holdingu), a to díky pokračující restrukturalizaci ve skupině a snižování provozní ztráty z letecké činnosti.

K výsledku přispělo i snížení počtu zaměstnanců o 300 na 4500 lidí.

Právě příchod nového managementu měl uzdravující se společnost připravit pro vstup na burzu. Sám Václav Řehoř s tím má velké zkušenosti. Pomáhal na ni v Americe vstoupit společnosti FleetCor. Aeroholding s hodnotou kolem padesáti miliard korun už měl jednu z podmínek IPO splněnou, když si v minulosti požádal o přidělení ratingu od mezinárodní agentury Moody’s; a dostal hodnocení A3. Premiér Sobotka plány ale utnul. „Pokud kdokoli uváděl, že má být firma privatizována, tak to říkal bez dohody v koalici a bez mandátu, který by měl k něčemu takovému od vlády. S panem ministrem financí jsme si to ale vyjasnili a k privatizaci těchto státních a polostátních firem docházet nebude,“ řekl v České televizi Bohuslav Sobotka.

Vstupu na burzu by navíc musela předcházet změna zákona, který blokuje prodej strategických pozemků pražského letiště, jako jsou přistávací dráhy a další infrastruktura pro odbavování letadel.

Politika zasáhla do chodu Aeroholdingu i v minulém týdnu. Ministerstvo dopravy oznámilo, že holding podpoří linku do Číny pobídkami za téměř 38 milionů korun.

„Není žádným tajemstvím, že linka Praha–Šanghaj je prioritou této vlády,“ nechal se premiér Sobotka slyšet minulý čtvrtek na česko-čínském fóru. Pražské Letiště Václava Havla již dříve uvedlo, že jedná s čínskými leteckými společnostmi Hainan Airlines, China Eastern Airlines a China Southern Airlines. Podle ministerstva dopravy se zatím jako nejslibnější jeví vyjednávání o přímém spojení z Prahy do Šanghaje, kde mají bázi China Eastern Airlines. Další pobídky může vítězná letecká společnost získat na slevách za odbavení, možná je podle ministerstva i spolupráce s ČSA včetně případného využití dálkového letadla aerolinií, konkrétně Airbusu A330.

Jednání zástupců Letiště Praha s představiteli China Southern Airlines a Hainan Airlines proběhne v září. Do konce měsíce by tak podle ministerstva mohlo být jasné, zda se od příštího dubna bude do Číny létat, nebo se plán o rok odloží.

Výprodej

Kolika letadel se ČSA zbavila

1994 1 2000 2 2009 3

1995 2 2001–04 0 2010 9

1996 3 2005 5 2011 9

1997 3 2006 2 2012 4

1998 1 2007 6 2013 4

1999 2 2008 2 2014 2

Podle značek

Boeing 25 Tupolev 9 Iljušin 3

ATR 15 Airbus 8

Co je Český Aeroholding Český Aeroholding sdružuje firmy vlastněné státem. Jeho dceřinými společnostmi jsou od dubna 2012 Letiště Praha – provozovatel mezinárodního Letiště Václava Havla Praha, od září 2012 letecká společnost České aerolinie, od dubna 2012 Czech Airlines Technics, poskytující služby v oblasti technické údržby letadel, od října 2011 Czech Airlines Handling, zajišťující pozemní odbavení letadel a cestujících, od listopadu 2011 ČSA Services, nabízející především personální služby, a od prosince 2011 patřila až do svého zrušení pod holding i společnost Holidays Czech Airlines, nabízející volnou kapacitu v rámci pronájmu letadel s posádkou.

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče