na zvedání

15. února, 00:00 - Petr Weikert
15. února, 00:00

Němci přesouvají do Čech fabriku na výrobu ještěrek Základní otázku položil už Petr Zelenka ve scénáři ke svému filmu Příběhy obyčejného šílenství: Jak daleko to dojede? Řeč je o vysokozdvižných vozících, které se ve velkém začínají vyrábět v továrně nedaleko Stříbra v Plzeňském kraji. Investici za více než 600 milionů korun firma Kion oficiálně rozjíždí v tomto týdnu.

Třetí zásah v Česku

Na úvod několik čísel. Ve Stříbře pracuje nyní zhruba 150 lidí, vozíky vyrábějí a montují od prvotních dílů až do finálního výrobku a letos jich vyprodukují kolem pěti tisíc. Pro Kion to není první investice v Česku. Jde o už třetí továrnu a dohromady tu německá firma zaměstnává kolem 1200 lidí. Samotná značka Kion je v Česku málo známá, na světě je přibližně deset let. Má v portfoliu ale jména, která mají dlouholetou tradici – Linde, Still nebo Fenwick.

A teď ještě jedna důležitá souvislost. Skutečnost, že roste zájem firem o nákup přepravních vozíků, je nepřímým ukazatelem toho, že roste jejich odbyt, a tedy celá ekonomika. Týdeník Euro měl příležitost hovořit v německém Wiesbadenu s generálním ředitelem Kionu Gordonem Riskem. „Představujeme nejrychleji rostoucí segment podnikání. Prodej produktů skladovací techniky je nejvíce ovlivněn nákupy uskutečněnými přes internet. Vzniká stále více skladů, stále více firem zavádí dodání v ten samý den a lidé navíc začínají přes internet nakupovat i netrvanlivé zboží jako jídlo, které si nechávají doručovat domů. To představuje pro firmy zcela novou logistickou výzvu a pro nás ohromný hnací motor,“ pochvaluje si.

Kion proto přemýšlí i o dalších budoucích expanzích. „Společně s růstem prodeje a uvedením nových výrobků bude růst i počet pracovních sil. To je přímo závislé na výrobě.

Expandujeme především v zemích jako Čína, USA, země východní Evropy,“ popisuje ředitel.

Samotný závod ve Stříbře má v hale ještě prostor pro rozvoj, plochy jsou k dispozici i vedle v průmyslové zóně. „Zhruba jeden až dva roky bude trvat stávající provoz, poté vyhodnotíme situaci a vývoj na trhu. Máme více než dost prostoru pro zdvojnásobení výroby,“ popisuje Gordon Riske.

Více internetu, více hal

Jak říká, deset až dvanáct procent prodeje směřuje do automobilového odvětví nebo oborů s ním souvisejících. Ještě větší podíl však tvoří potravinářství, stavebnictví, zpracovatelský průmysl a internet. Kion nevyrábí jen vozíky, soustředí se obecně na výrobky skladovací techniky a poskytuje k nim i služby, jako například servis. Z pohledu tržeb, respektive prodeje, se dokonce 45 procent obchodů uskuteční až po prodeji samotného vozíku.

Česko, konkrétně Plzeňský kraj, si německý Kion vybral proto, že je asi jen 350 kilometrů od centrály továrny Linde v Aschaffenburgu, má dobré spojení a leží směrem na východ, tedy blíže k novým zákazníkům. „Samozřejmě do toho vstupuje i produkt samotný.

Na všechny je dnes vyvíjen konkurenční tlak ohledně cen a nákladů, takže je důležité, že z pohledu nákladů je Plzeňsko velmi konkurenceschopná lokace pro podnikání a budování trhu,“ doplňuje ředitel.

Třetím důvodem byli zaměstnanci. „Našli jsme tu velmi dobré a vysoce kvalifikované lidi. Ať už mluvíme o inženýrských oborech, nebo výrobě. Pracovní síla je tu na velmi vysoké úrovni,“ pochvaluje si Riske. V Plzeňském kraji je nezaměstnanost na velmi nízké úrovni. Podle statistik ministerstva práce je to kolem čtyř a půl procenta. Kion tak většinou přetahuje zaměstnance z jiných firem a dál si je školí.

Levní a učenliví

Gordon Riske pracuje ve vedení Kionu od roku 2007. Navštívil všechny jeho závoTovárna dy, tedy i ten, který nyní vyrostl na Plzeňsku. Jaký je podle něj rozdíl mezi zaměstnanci? „Nemám až takový přehled o Češích a Němcích, ale podle mého názoru jsou to všichni zaměstnanci Kionu a je jedno, zda jsou v Číně, Brazílii, Německu, Francii nebo Česku. Tady jsme ale našli velmi motivované mladé zaměstnance. Oceňuji na nich zejména ochotu učit se novým věcem. Vy jste novým věcem velmi otevření. V Německu se nám někdy stává, že narazíme na postoj: To už známe, to jsme už dělali a nic moc na tom měnit nechceme,“ popisuje rodák z amerického Bostonu.

A zaměstnanci se v německých podnicích také ptají, proč se otevírá závod jinde a jestli pro ně nebude znamenat méně práce. „Máme 24 tisíc pracovníků a myslím, že většina z nich chápe, že v našem oboru musíte být především nablízku zákazníkovi. To platí v Evropě, Číně, Severní Americe, Brazílii i Indii. Mnoho našich továren je zkrátka tam, kde jsou naši zákazníci. Všichni také vědí, že musíme být globálně konkurenceschopní a náklady přitom hrají významnou roli. A proto si vždy vyberete místo, které nabízí výborně kvalifikované lidi a konkurenceschopné náklady, tak to v obchodě prostě chodí. Takže celkově řečeno myslím, že většina zaměstnanců značek Kionu velice dobře chápe, proč část výroby přesouváme do nové továrny ve Stříbře,“ říká Gordon Riske.

Český byznys před časem spočítal, že má k dispozici několik tisíc pracovních míst pro uprchlíky. V Kionu to ovšem není tak jednoduché. „Při práci v našich továrnách máme velmi vysoké nároky na dovednosti zaměstnanců.

Pokud nemluví daným jazykem nebo nejsou proškoleni, spolupráce nefunguje, alespoň zpočátku. Možná časem, až přijde víc mladých lidí, ale nyní žádné možné využití nevidím,“ soudí Gordon Riske.

Nová továrna sídlí v Panattoni Parku na nejpoptávanější komunikaci v regionu střední a východní Evropy – dálnici D5, která spojuje Bavorsko s Prahou. Německá hranice je vzdálená jen 20 minut, 15 minut pak trvá cesta do Plzně. Mezi společnosti působící v zóně patří Gea, Lear, Assa Abloy, Ideal Automotive, Leoni nebo Steelcase.

Díky své strategické poloze byl park vyhlášen agenturou CzechInvest a Sdružením pro zahraniční investice – AFI nejlepší průmyslovou zónou České republiky v letech 2008 a 2013. Závod má rozlohu 27 tisíc metrů čtverečních, financovala a pronajímá ho společnost Accolade, firma Kion Group podepsala nájemní smlouvu na 15 let.

Se 150 zaměstnanci je už plus minus na své kapacitě. Větší nástup pracovních sil přijde až s dalším rozvojem firmy. I dnes je ale ve Stříbře čilý ruch. Vozíky různých druhů a značek z portfolia Kionu opouštějí naložené v kamionech závod v pravidelných intervalech. Pokud chce ale člověk znát odpověď na základní otázku, jak daleko vozík dojede, nedostane ji ani od šéfa továrny Radka Čermáka. Prý záleží na typu vozíku, rychlosti a kapacitě baterie.

Nic není tak jednoduché, jak se ve filmu zdá.

Kion v číslech

2012 2013 2014

Počet zaměstnanců 21 215 22 273 22 669

EBITDA (mil. eur) 700,5 721,5 780,4

Tržby (v mil. eur) 4 559 4 494 4 677

Zdroj: výroční zpráva Kionu

Zhruba jeden až dva roky bude trvat stávající provoz, poté vyhodnotíme situaci a vývoj na trhu. Máme více než dost prostoru pro zdvojnásobení výroby. 10 % prodeje Kionu jde do automobilového průmyslu a souvisejících oborů.

24 tisíc zaměstnanců má po celém světě společnost Kion. Zastoupena je ve 150 zemích světa.

15 % činí podíl Kionu na celosvětovém trhu. Je světovou dvojkou ve svém oboru.

143 tisíc Na takový objem vozidel byly vloni podepsány kontrakty Kionu.

12 tisíc vozíků ročně může vyrobit závod ve Stříbře. Začíná zhruba na polovině kapacity.

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče