Na shledanou, Larry

06. října 2014, 00:00 - JAN SEDLÁK
06. října 2014, 00:00

Miliardář Larry Ellison končí. Nové vedení Oraclu přebírá bývalého IT giganta v době, kdy nemá vůbec nic jisté

Na setkání s novopečeným výkonným ředitelem společnosti Oracle je třeba se i v příjemném podnebí Kalifornie přiobléct. Mark Hurd, šéf jedné z nejstarších a největších IT společností této planety nemá rád vytopené místnosti, a tak si nechal teplotu v konferenční místnosti v hotelu St. Regis v centru San Franciska výrazně snížit. Lidé z Oraclu tomu říkají „Markova teplota“. Proč mu taková zima vyhovuje, už nekomentují, možná proto, že se tato legenda Silicon Valley umí pěkně rozpálit.

„Proč by nás to mělo zajímat? Spousta lidí o nás říká spoustu věcí. Je nám to jedno, nás zajímají zákazníci,“ předvádí svůj temperament při odpovědi na otázku, co si myslí o řečech, které na adresu Oraclu směřují konkurenti a různé hlasy z trhu. Hurd konkurenci zásadně nejmenuje, mluví pouze ve stylu „tamta a ona firma“. Což je výrazný rozdíl oproti tomu, co léta dělal a stále dělá muž, po němž Hurd nejvyšší křeslo v Oraclu převzal.

Larry Ellison se díky Oraclu stal jedním z nejbohatších lidí planety. Firmu založil v roce 1977 a postu výkonného ředitele se rozhodl vzdát teprve před pár dny. Nejlépe placený manažer světa letos oslavil 70 let, koupil si jeden z havajských ostrovů a na první pohled by se mohlo zdát, že se stáhne do ústraní. Ne tak docela; Ellison si ponechal křeslo předsedy představenstva a stal se také technickým ředitelem Oraclu. „Skoro nikdo už pro mě nepracuje,“ žertuje Ellison. Z těchto pozic by tak stále měl zásadním způsobem promlouvat do hry.

Ellison se nikdy nezdráhal opřít do konkurence. Naopak, postavil na tom velkou část marketingu své společnosti. Nikdy neopomněl sdělit, o kolik rychlejší je Oracle oproti HP a IBM, proč je jeho software lepší než ten od Microsoftu, proč nekupovat přístroje od EMC a proč je prostě Oracle nejlepší.

V kuloárech mezi vysoce postavenými osobnostmi Oraclu kolují historky, jak vznikají slogany typu „Jsme sedmkrát rychlejší než HP“. „Larry si občas pozve lidi z právního a PR oddělení a sdělí jim, že tohle a tohle zítra řekne a kolik to bude stát,“ vysvětlují lidé z Oraclu.

Oracle a jeho konkurenti se dlouhá léta dost pošťuchují. Pokud se v době konference Oraclu projdete ulicemi San Franciska, uvidíte spousty reklam konkurence, do e-mailu vám chodí pozvánky na jejich večerní recepce a legendární je také skupování inzertních ploch v deníku The Wall Street Journal. Oracle a SAP se před dvěma lety celý týden skrze velké inzeráty v tomto vlivném médiu dohadovaly, kdo že to má tedy rychlejší a lepší databázi běžící v operační paměti.

JINÁ KONKURENCE Letos se na konferenci Oraclu, kam opět dorazilo 60 tisíc lidí, přece jenom něco změnilo. Ellison se ve svém proslovu sice opět navážel do konkurence a místy se jí i vysmíval, tentokrát šlo ale o úplně jinou sortu firem. Už žádní staří giganti jako IBM, HP, EMC a další.

Místo nich zazněla jména jako Amazon, Google, Salesforce.com, NetSuite, Workday. Samí mladí dravci, jejichž hlavní doménou je cloud, který starým gardám typu Oracle nedává spát.

Larry Ellison přijal před pár lety Marka Hurda na pozici prezidenta společnosti právě z toho důvodu, aby reformoval obchod a připravil Oracle na vstup do nové, cloudové éry. Hurd dostal slibnou pozici v době, kdy kvůli údajnému sexuálnímu skandálu musel odejít z pozice výkonného ředitele firmy Hewlett-Packard. Ellison po něm okamžitě sáhl a nebál se ani konkurenčních doložek a následných soudních sporů s HP. „Představenstvo HP udělalo nejhorší personální chybu od doby, kdy idioti z představenstva Applu vyhodili Steva Jobse,“ prohlásil tehdy charismatický Ellison.

Čiperný dolarový miliardář si na Hurdovi cení mnoha věcí, ze všeho nejvíce ale toho, že dokáže ukočírovat tak velký podnik, jakým je Oracle. Firma po celém světě zaměstnává kolem 130 tisíc lidí a vlivem četných akvizic neustále roste. Hurd se při své štaci v HP projevil jako rázný manažer. Snad až moc rázný - začal s velikými škrty, které vykopaly firmě propast, z níž se ne a ne vyhrabat. Seškrtány totiž byly i výdaje na výzkum a vývoj, což připravilo HP o důležité inovativní kapacity právě v době, kdy si to žádná zavedená IT značka nemůže dovolit. A ještě pěkných pár let potrvá, než se té částečné paralýzy zbaví. Hurd stojí také za nepovedenou akvizicí společnosti EDS, která pak HP na odpisech stála osm miliard dolarů.

V novém působišti mu Ellison jako hlavní technik společnosti žádné přiškrcování kohoutů nepovolí. Naopak, firma nyní ročně investuje pět miliard dolarů do interního výzkumu a vývoje, další miliardy vloží do akvizic a podle slov Marka Hurda v tom bude pokračovat. DVOJVLÁDÍ Otázkou každopádně je, co Ellison sleduje tím, že svým nástupcem a šéfem Oraclu nejmenoval pouze Hurda. Spolu s ním se nejvyššího postu ujme také bývalá investiční bankéřka z Wall Street a dosavadní provozní ředitelka společnosti Safra Catzová. Tato drobná manažerka, která se po přijetí do Oraclu neuvěřitelně rychle vypracovala a vedla například akvizice firmy Sun Microsystems za 7,4 miliardy dolarů a PeopleSoft za 10,3 miliardy, má nyní na starost finance, právní záležitosti, provoz a výrobu, zatímco pod Hurda spadá především obchod a marketing.

V kuloárech se mluví o tom, že Ellison jmenoval dva výkonné ředitele z toho důvodu, aby mezi nimi udržel konkurenční napětí, což je má motivovat k větší angažovanosti. Mark Hurd ale mluví jinak: „Jsme obrovská společnost, větší než Safra a já. Vedení Oraclu musí být týmový sport.“ Čas ukáže, jak si povedou dva manažeři na jednom postu, konkurenční SAP ale před pár měsíci od tohoto modelu upustil.

Takto manažersky vybaven Oracle vstupuje do doby, kdy jeho finanční výsledky v pěti z posledních sedmi kvartálů zůstaly za očekáváním a kdy jeho zavedený byznys ze všech stran ohlodávají mladé společnosti a startupy. Analytici, se kterými týdeník Euro mluvil, si myslí, že by do fungování Oraclu měly přijít větší změny. K tomu se ale evidentně neschyluje. „Nebudou žádné výrazné změny,“ vzkázala Safra Catzová.

Oracle vyrostl na takzvaných databázových systémech, které tvoří naprostý základ většiny aplikací, IT systémů, webových stránek, bankovních a dalších finančních produktů a tak dále. Na to se postupně nabalila hromada podnikových aplikací. Prodávání licencí na všechen tento software a následné vybírání licenčních poplatků je zlatý důl, který se ovšem dostává do problémů v době, kdy zákazníci začínají tohle všechno nakupovat za pravidelný poplatek z cloudu ve formě služby.

Oracle proto teď několik let vyvíjel svoji vlastní variantu cloudu, a co vyvinout nezvládal, prostě koupil. Mark Hurd během svého prezidentování zásadně zreformoval obchod a nabral přes čtyři tisíce nových obchodníků. „Jen za poslední rok jsme získali přes dva tisíce nových cloudových zákazníků,“ říká Ellison. Jenže i přesto cloud prozatím v celkových tržbách Oraclu tvoří jen asi šestiprocentní podíl. A co víc, Oracle už zřejmě nikdy nebude mít tak dominantní postavení, protože i když do této hry také naskočil, nových konkurentů je mnohem více a trh se rozdrobil.

Navíc, analytici nepovažují Oracle za útočícího hráče, ale firmu v defenzivě. „Nepřišel náhodou Apple se svými produkty také až později? A neměl je nakonec nejvíce vyladěné a nejlepší?“ odpovídá v rozhovoru pro týdeník Euro viceprezident Oraclu pro Evropu, Blízký východ a Afriku Loic le Guisquet. To ano, ale Oracle může mít jiný problém - třeba oproti Applu není tak cool. Na druhé straně je tady stále obrovské množství zákazníků, kteří Oracle opouštět nechtějí nebo z nějakého důvodu nemohou. Nástup cloudu má i ten efekt, že Oraclu poprvé od roku 2010 spadla provozní (jinak neuvěřitelně vysoká) marže.

Nejasno je také kolem hardwarového byznysu Oraclu, do kterého Ellison vstoupil v roce 2010, když koupil Sun Microsystems. Firma brzy poté začala usmrcovat takzvaný komoditní hardware, na kterém jsou malé marže a na trhu ho dělá kdekdo, a začala se soustřeďovat pouze na takové „iPhony do datových center“, které stačí zapojit a nechat běžet. A řádně za ně zaplatit.

„Pořád jsem ode všech slyšel, že to nemáme šanci v Česku prodat, ale prodáváme,“ říká k tomuto byznysu šéf českého Oraclu Josef Švenda. Hardwarovými zákazníky v Česku jsou velké banky a při sjednocování IT systémů sází na tyto „krabice“ také O2. „Prodali jsme už přes deset tisíc našich hardwarových systémů,“ říká Mark Hurd. Lidé z Oraclu tvrdí, že kvůli nim nasadil velice tvrdé kvóty pro obchodní týmy, což pár lidí z firmy vypudilo.

„I zatvrzelí lidé ze Sunu, kteří akvizici Oraclem neviděli rádi, už změnili názor a vidí, že to Larry dělá dobře,“ doplňuje Švenda s tím, že několik dalších velkých obchodů je aktuálně ve slibné fázi řešení. Č

Oracle teď několik let vyvíjel svoji vlastní variantu cloudu, a co vyvinout nezvládal, prostě koupil.

O autorovi| JAN SEDLÁK sedlakj@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče