Na Ameriku dnes hodně sázím

30. listopadu 2015, 00:00 - Jaroslav Matějka
30. listopadu 2015, 00:00

„Nejsem typ člověka, který by jen chodil do firmy a řídil pět manažerů. Pořád jsem v pohybu. Nakupuji diamanty, drahé kameny, navrhuji šperky, kolekce,“ říká devětatřicetiletý Alojz Ryšavý, většinový vlastník klenotnické firmy ALO diamonds se sídlem v Praze.

* Když jste v roce 1995 začínal, napadlo vás, že jednou povedete firmu, která bude mít stovky zaměstnanců a stamilionové obraty?

Na začátku děláte všechno pro radost. Protože vás to baví, protože jste vystudoval školu. Moje šperky se lidem hned líbily. A ten úspěch mne nabíjel, dodával mi energii. Kdyby ty první šperky nebyly úspěšné, lidem se nelíbily, tak tady dnes asi nesedím.

* Pamatujete si, kolik jste na počátku prodával třeba prstýnků?

Úplně zkraje v roce 1996 tak pět deset prstýnků měsíčně. Vlastně jen přátelům a známým. První věci prodáváte vždycky tak. Pak dvacet, třicet. A dnes to jsou tisíce šperků.

* Kolik modelů měsíčně navrhnete?

Měsíčně sám navrhnu nebo schválím kolem padesáti modelů. Pokud jsou ale komplikovanější, tak jen kolem třiceti. Někdy to jsou limitované kolekce, kterých se vyrobí jeden až tři kusy, jindy kolekce nelimitované, ty se vyrábějí ve větším množství. Ročně se to číslo nakonec vyšplhá až k pěti šesti stům kusů. A myslím, že za ty roky už znám vkus našich zákazníků velmi dobře. Třeba Evropa – ta je velká, ale ohromně rozmanitá. Němci a Rakušané jsou hrozně konzervativní. Francouzi jsou úplně jiní, hraví. Stejně tak Angličané…

* Kde berete pořád inspiraci? Nepřistihl jste se už někdy, že jste se opakoval?

Inspirace je nekonečná, bez hranic. Naším ústředním motivem byl třeba motýl. Také různá zvířátka, růže. Ale byly i jiné nápady, velká část portfolia jsou velmi kreativní věci. Používáme barevné kameny, růžové zlato, bílé zlato. Dokonce umíme zlato počernit, na to je speciální technologie. Dnes nám přístroje a technologie nabízejí tisíce možností, tvořivost není ničím omezena.

* Hledáte nápady i v zemích, kam vyvážíte?

Jistě. Třeba jsme se řídili čínským kalendářem. Když byl rok Hada, měli jsme v kolekcích hady, před tím byl rok Draka, tak jsme nabízeli draky. Dnes jsou hodně žádané barevné kameny. Do módy se vracejí perly, které kombinujeme právě s barevnými kameny. Také se vrací samozřejmě retro, jde to ve vlnách. Nyní je například v oblibě žluté nebo růžové zlato.

* Kdo pro vás nakupuje diamanty?

Pouze já, navštěvuji burzu hlavně v belgických Antverpách, pak ještě v Izraeli, Hongkongu, tam všude nakupuji drahé kameny. Dnes se diamanty nakupují pouze certifikované a na burzách prodávají jen takové. Vyrážím tam čtyřikrát do roka. A brousit si je pak necháváme v Antverpách, menší v Izraeli nebo Indii.

* A kdo rozhoduje ve firmě o strategii, stylu?

Mám tady skvělé kolegy s obrovskými zkušenostmi, kterým důvěřuji, mnozí jsou se mnou od počátku. Jsme všichni naladěni stejně, ale nakonec o všem rozhoduji já. Značka ALO diamonds je moje srdeční záležitost. Chci vyrábět a prodávat pouze kvalitní šperky.

* Kolik prodejen dnes máte?

Šest v České republice: v Praze, Brně a Ostravě, tři na Slovensku: v Bratislavě a Košicích. Navíc jsme i v Hongkongu, Miami, tento rok k nim přibyla další v Houstonu. V každém butiku máme na výběr dva až tři tisíce šperků a jsme schopni najít šperk pro každého, od miminek až po seniory.

* Původně jste svoje zboží nabízeli i přes velkoobchodníky. Proč jste od toho ustoupili?

Máte pravdu, v určité době jsme přestali dodávat nejen velkoobchodníkům, ale i prodejcům. Šperky nyní prodáváme sami, v našich obchodech, které mají jednotný design. Má to své nepopiratelné výhody. Nabízíme zákazníkům větší komfort, jsme s nimi v přímém kontaktu. Poskytujeme jim lepší servis, nikdy nikoho neodmítneme. „Nehrajeme“ si s cenami, ty máme seriózní, dané. A nepopírám, jsme na tom i lépe, co se týká zisku.

* Jaký je nyní obrat vaší firmy?

Pohybujeme se ve stovkách milionů korun. Je to méně než v roce 2009, tehdy činil skoro 500 milionů korun, ale za vším je třeba vidět právě změny v distribuci našich šperků zákazníkům.

* Kdy vás napadlo zkusit se prosadit ve Spojených státech?

Amerika mne napadla, když jsem tam byl na dovolené. Uvědomil jsem si, že tam chybí klenotnictví podobné našemu. My jsme totiž spíše „fabion“ značka. Nabízíme moderní design. Kdežto tam je to převážně o klasice. O značkách jako Tiffany a Cartier. O 150 let dlouhé tradici. A tak jsem se spojil s partnerem, který měl zájem již dříve otevřít pobočku ALO diamonds v USA. Domluvili jsme se na partnerství a vytvořili jsme firmu LCC America, v níž držím majoritu.

* Jak dlouho trvala příprava na otevření první prodejny v USA?

Zabralo to celý rok a náklady byly v milionech korun. V plánu máme otevřít tam další obchody. Musím přiznat, že sám jsem byl překvapený, že to byl hned od počátku s tím prvním neuvěřitelný úspěch. Okamžitě jsme byli v plusu, což byl na Ameriku malý zázrak.

* Co za tím stálo?

Bezesporu to, že ceny klenotů prodávaných pod značkou ALO diamonds byly poloviční oproti cenám konkurence, a pak také, že jsme nabídli stejnou kvalitu diamantů jako ostatní prémiové značky. Vedle Asie na Ameriku dnes hodně sázím. Je tam pořád největší spotřeba diamantových šperků na světě. Mají dlouholetou tradici je kupovat. Třeba perly k desetiletému výročí, k patnáctiletému výročí safír, jindy zase smaragdy. Tradičním darem při zásnubách je tam diamantový prsten.

* A co v Česku, už se lidé naučili kupovat šperky?

Tady to na roky zastavil komunismus. Dneska už je to ale jiné, i Češi umějí nakupovat drahé kameny, jsou uvolněnější. Ale třeba když bych to srovnal s Američany, tak ti jsou pořád někde jinde. Dokážou ohodnotit kvalitu a více než my si uvědomují, že koupě diamantu je skvělá investice. Cena kamenů sto let roste. V podstatě i když stagnuje trh, tak se cena drží. Nikdy nebyl zaznamenán žádný rapidní pokles jako u jiných komodit.

* Takže žádné obavy, že by byl později diamant „neprodejný“?

Pokud si šperk podržíte třeba deset let, pak určitě nebude problém ho dobře prodat. Diamanty nejsou na burze, tím pádem nepodléhají finančním machinacím. Jejich cena nelítá nahoru dolů. Jestli je krize, nebo není, diamant patří mezi konzervativnější investice. Proto roste pomalu, ale trvale.

* Třeba zásnubní prstýnky u vás stojí od deseti tisíc až po dva miliony. Dražší šperky nenabízíte?

Ale jistě, držel jsem v ruce už šperk v hodnotě 30 milionů korun. Zákazník si ho může dokonce sám navrhnout. Ale většina využívá služeb designérů ALO diamonds. U nás dostanete kvalitní diamant, s certifikátem a krabičkou. Každý prstýnek od nás má osvědčení od nezávislého znalce. A co se týká větších kamenů, máme mezinárodní certifikáty. l

Alojz Ryšavý (39) Narodil se v Levicích, jeho otec byl zlatníkem a matka módní návrhářkou. Vystudoval obor zlatník-klenotník na střední klenotnické škole v Praze, poté krátce pracoval ve zlatnickém družstvu Soluna. V roce 1995 založil jako devatenáctiletý společnost Ryalo Gold, v Antverpách získal certifikát diamantového odborníka. V roce 2001 se stal majoritním vlastníkem nově založené značky ALO diamonds. Mezi jeho klienty patřili například herci Pamela Andersonová a Brad Pitt.

O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče