Mýty a omyly

02. dubna 2013, 00:00 -
02. dubna 2013, 00:00

Kolem systému panuje stále mnoho domněnek. Málokterá z nich má opodstatnění

Kdysi na jedné konferenci bylo zmíněno, že Czech POINT začínal jako malý nenápadný projekt, který se postupně rozrostl. Každý rok byl postupně doplňován o další agendy a funkcionality. Prostě nebyl postaven najednou v průběhu jednoho roku, ale vyvíjí se prakticky neustále od roku 2007, kdy startoval. Reaguje na požadavky dané legislativou. A jeho vývoj bude podle všeho pokračovat i nadále.

Zřejmě to je důvod, proč kolem projektu dodnes existuje tolik domněnek a mýtů. Jedním z největších omylů je, že se jedná o systém srovnatelný s IT systémem velikosti malé nebo střední firmy a jeho provozní podporu může zajistit parta studentů! Ten, kdo si tohle myslí, a ještě veřejně prezentuje, nemá o systému sebemenší představu. Ale to je v zemi, kde je každý fotbalovým trenérem, už zřejmě pravidlem…

Mediální mýtus č. 1 Bez provozní podpory Czech POINT nebudou fungovat matriky. Omyl! Matriky jsou zcela autonomním systémem, který funguje i bez Czech POINT. Důležitý je ale fakt, že všechny matriční události jsou do Informačního systému evidence obyvatel hlášeny právě prostřednictvím systému Czech POINT. Při jeho výpadku pak není cesta, jak dostat z ohlašovny matriční zápis o narození, úmrtí, změny rodného jména apod.

Mediální mýtus č. 2 Dalším mýtem je tvrzení, že bez provozní podpory Czech POINT nebudou fungovat registry lidí a automobilů. Předně v ČR nemáme „registr lidí“ ani „registr automobilů“. Patrně je tedy myšlen registr obyvatel (ROB) a Centrální registr vozidel (CRV). A to je opět omyl! Oba systémy jsou zcela autonomní, dokonce CRV nemá s Czech POINT vůbec nic společného. Pro přístup k referenčním údajům z ROB mohou úředníci využívat formuláře CzechPOINT@office nebo mohou použít pro autentizaci k ISZR své přístupové údaje z Czech POINT, ale i při výpadku Czech POINT je ROB schopen poskytovat své služby.

Mediální mýtus č. 3 Dalším mýtem je, že bez Czech POINT nebude fungovat registr osob, a dokonce ani elektronická komunikace mezi úřady. A skutečnost? Opět, ROS je zcela autonomní systém, který může (nemusí) využívat služeb Czech POINT. A elektronická komunikace mezi úřady? Tu zajišťuje Informační systém datových schránek (ISDS). Tedy opět zcela autonomní systém, který pro zhodnocení již investovaných prostředků využívá některých služeb Czech POINT. Například služby pro zneplatnění přístupových údajů, získání nových přístupových údajů, podpůrné služby elektronické komunikace, jakými je např. konverze dokumentů apod. Jak ROS, tak ISDS budou fungovat i bez Czech POINT, ale samozřejmě bez doplňkových služeb, které jim poskytuje.

Mediální mýtus č. 4 Zcela jako nepochopení základního chodu veřejné správy se na konci roku objevila „zaručená“ mediální informace, že „… systém Czech POINT nemá kdo provozovat…“. Nesmysl!

Systém „provozuje“ od samého začátku Ministerstvo vnitra České republiky.

Je jeho správcem i provozovatelem dle zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS. Vlastní podporou provozu pak může pověřit jiné subjekty – opět dle citovaného zákona.

Co je Czech POINT? Jednoduše řečeno, rozhodně to není „jednoduchý systém, který zajišťuje provoz několika serverů“…, ani nikde nesedí žádný „ajťák“, který by jen koukal, jestli zelené tlačítko svítí zeleně… Každý, kdo si tohle myslí, skutečně nemá ani představu o rozsahu, šíři a složitosti tohoto systému. Takže, je to především první a svým rozsahem největší egovernmentový projekt v České republice. Už jenom samotný název napovídá, jaké služby poskytuje. • Podací – občan může učinit podání směrem ke státní správě. • Ověřovací – občan může ověřit platnost konvertovaného dokumentu, zda byl skutečně konvertován dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. • Informační – občan získá výpis z rejstříku/registru pro vlastní potřebu nebo pouze pro ověření správnosti údajů o něm v rejstříku vedených. • Národní – služby jsou poskytovány občanům na národní úrovni, nezávisle na místě jeho bydliště. • Terminál – občanovi jsou služby poskytovány na kontaktním místě veřejné správy (KM VS), úředník přistupuje ke službám Czech POINT prostřednictvím terminálu CzechPOINT@office.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče