Mýtná technologie není podstatná

01. června 2015, 00:00 -
01. června 2015, 00:00

Letos pokoříme hranici devět miliard korun výběru mýta, říká generální ředitel Kapsch Česká republika Karel Feix

Společnost Kapsch je významná rodinná rakouská firma s více než stoletou tradicí, která v Česku působí od roku 1992. Veřejnosti je známa především jako provozovatel celostátního elektronického systému pro výběr mýtného spuštěného v roce 2007. „Kapsch dnes patří k světovým lídrům v oblasti vysoce výkonných inteligentních dopravních systémů používaných k výběru mýtného, řízení přístupu do měst a zajištění bezpečnosti dopravního provozu. Kromě toho se zaměřujeme na dodávky technologií GSM-R a IT řešení pro státní správu, veřejné operátory i soukromé firmy,“ vysvětluje Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch v České republice.

* Před deseti lety Kapsch získal zakázku na vybudování mýtného systému v Česku. Jak s odstupem času projekt hodnotíte?

V době, kdy se uzavírala desetiletá smlouva na dodavatele mýtného systému, nebyla s podobným projektem v České republice ani v zemích EU žádná zkušenost. Smlouvu jsme podepisovali s tím, že státu garantujeme kvalitu systému a ručíme za jeho vysokou funkčnost. Jsem pevně přesvědčen, že se nám v rekordním čase podařilo vybudovat efektivní elektronický mýtný systém, na který jsou mimochodem v zahraničí samé pozitivní ohlasy. Nyní je mýtný systém jedním z mála státních IT projektů, které od začátku spolehlivě fungují a přinášejí státu z každé investované koruny pět dalších. A možná i právě proto, že jeho provozovatelem není stát. Doposud stát získal z mýtného za osm let provozu 61 miliard korun s nulovým rizikem a vysokou efektivitou výběru přes 99 procent.

* Hodně diskutovaným tématem je výběr vhodné technologie pro mýto. Je pro Česko vhodnější mikrovlnná nebo satelitní technologie?

Technologie vlastně není vůbec podstatná, na ni zužují debatu média a veřejnost - samotný Kapsch je dodavatelem obou technologií, a dokonce i třetí, hybridní, která slučuje obě dohromady. Klíčová je otázka, k čemu má mýtný systém sloužit, co chce stát zpoplatnit a co dává ekonomicky smysl. V Česku má však logicky smysl právě mikrovlnná technologie, která se hodí tam, kde jsou zpoplatněny silně zatížené tranzitní tahy a jsou požadavky na velké množství levných palubních jednotek pro vozidla zapojená do systému. Satelitní technologie se zase více hodí spíše pro rozsáhlou síť silnic nižších tříd, kde je cílem ji zpoplatnit celou, jelikož se nevyužívá páteřních tras.

* Mýtné brány také mohou sloužit jako platforma pro nejrůznější telematické aplikace, nasazujete tyto technologie i v Česku?

To je další výhoda mikrovlny oproti satelitu - přímo na silnicích máte dále využitelnou infrastrukturu. V České republice od roku 2012 funguje systém, který umí na dálnicích odhalit auto jedoucí v protisměru, a varovat tak ostatní řidiče. Na mýtné brány je také možno napojit systém vysokorychlostního vážení kamionů, který je již dnes připravený k použití. Stačí jen, aby mu dalo Ředitelství silnic a dálnic zelenou. Tato aplikace má velký význam především v oblasti ochrany komunikací před devastací způsobenou provozem přetížené nákladní dopravy. Jejím spuštěním budou ochráněny investice vložené do oprav komunikací a prodlouží se i životnost dálnic. Dále mýtné brány sbírají řadu zajímavých informací, a umožňují tak detailně mapovat dopravní proudy v jednotlivých úsecích dálnic, což jsou cenné informace při plánování zúžení a hlavně krátkodobých uzavírek.

* Kromě mýta je v Česku Kapsch spojen se systémem pro železniční dopravu GSM-R, který monitoruje celý I. a II. národní železniční koridor. Jak hodnotíte tento projekt?

GSM-R je speciální komunikační a bezpečnostní standard mezi vlakem a pozemním personálem - dispečery, pro který se rozhodla Evropa zhruba v roce 1998. V České republice se rozhodlo o pilotním projektu v roce 2004. Kapsch zakázku vyhrál a od té doby bylo úspěšně vystavěno 1800 kilometrů systému. Nakolik je to úspěšné řešení, potvrzuje i fakt, že jsme globální lídr - po celém světě jsme instalovali přes 70 tisíc kilometrů sítě GSM-R, naše řešení najdete nejen v Evropě, ale i v Africe a Asii. Mezi naše zákazníky počítáme i významné evropské provozovatele železnic - francouzskou správu RFF a britskou Network Rail. Zároveň jedním z našich nejdůležitějších partnerů je známý dopravce Deutsche Bahn.

* Jaké má Kapsch cíle pro nejbližší období?

Naším prvořadým úkolem v České republice je nadále co nejlépe provozovat mýtný systém, neustále jej vylepšovat a pro rok 2015 chceme pokořit hranici devět miliard korun, které stát na mýtném vybere.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče