Může to být, ale jinak

27. srpna 2012, 00:00 -
27. srpna 2012, 00:00

V současné podobě je státní maturita nepřijatelná. Myšlenka by se ale mohla použít, například pro přístupovou zkoušku

PRO Ano, státní maturita je v těžké krizi. Kdekdo by po tom letošním maléru zvedl ruku pro její okamžité zrušení. Myslím si, že bychom se na státní maturitu měli podívat z jiného úhlu. Začít s čistým stolem a zapomenout na ten minulý, který znamenal karafiáty, chlebíčky a komisi.

Státní maturita je velká příležitost, kterou je třeba chytře využít ve prospěch Česka i maturantů samotných. Je to jedinečná zkouška, která může zajistit určitý vědomostní základ většiny naší populace.

Jaký je ale ten vědomostní základ? Dle mého soudu by bylo užitečné testovat souhrn znalostí, bez kterých se dospělý člověk bez ohledu na typ střední školy v životě neobejde, jako je například finanční gramotnost, znalost svých práv a povinností vůči státní správě, čtenářská gramotnost, bezpečnost na internetu a ano, i ta trocha angličtiny a češtiny není od věci. Toto by mohla být státní povinná zkouška pro připuštění k maturitě.

Zkouška by se samozřejmě řešila elektronicky, což by mělo pozitivní dopad na náklady ministerstva školství a časovou náročnost pro samotné školy a přineslo by to uživatelskou přívětivost pro studenty včetně okamžitého vyhodnocení.

A školní maturita? Tu si musí dělat každá škola individuálně, protože jen ona sama ví, k čemu studenty vede a jaký je její cíl. Například University of Oxford cílí na kvalitu vzdělání a jejím úmyslem je poskytnout svým studentům nejlepší vzdělání. Oproti tomu University of Luton svého času deklarovala, že nabízí studentům výuku zaměřenou co nejvíce na praxi, a právě proto byli její absolventi lehce uplatnitelní na pracovním trhu. Dvě školy, dvě vize. Každá škola by měla mít svůj vlastní cíl a dle toho koncipovat výuku a samozřejmě i maturitní zkoušku jakožto závěrečnou tečku středoškolského vzdělání.

Toť můj názor. Těch jsme si ovšem přečetli už mnoho.

Nyní je potřeba formovat naši vizi tak, abychom byli schopni od roku 2015 aplikovat nový model maturity.

Budu ráda, pokud se tak bude dít, ať už na našich stránkách anebo kdekoli jinde. Chci totiž lepší Česko!

Kristýna Kaucká • pracovní platforma Restart

PROTI Státní maturita není dobrý nápad. Kromě toho, že to je drahé a diletantsky provedené, tak nemáme jasno v tom, k čemu to je. Jeden soudí, že státní maturitu potřebujeme k tomu, abychom porovnali školy a ty slabé zrušili. Pro druhého by měla nahradit přijímací zkoušky na vysoké školy. Třetí by chtěl, aby donutila zlenivělé žáky k učení. Čtvrtý má za hlavní nastavení minimální laťky, pátý soudí, že státní maturita má být cílem středoškolského vzdělávání atd.

To jsme ovšem v situaci, kdy všichni chtějí auto, ale první žádá auto do města, druhý do terénu, třetí pro deset lidí, čtvrtý auto šlapací a pátý auto, které bude létat. Že u auta takové požadavky splnit nelze, ví každý. U státní maturity ale mnozí věří, že by to nějak šlo, a navíc Cermat léta ujišťoval ministerstvo, že takové „auto“ postaví. Každý, kdo se věnuje testování, ovšem věděl, že se to nedá. Letos se také ukázalo, že „auto“ Cermatu nejen nelétá, ale vlastně ani nejezdí. A i zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu vysvětluje, že se nepodařilo naplnit žádný z cílů. Žádný!

Všemožné požadavky na státní maturitu prostě sloučit nejde. Navíc ale mnohé z nich státní zkouška prostě nemůže naplnit. Ta je totiž z principu jednotná a pro všechny stejná. Stačí si ale uvědomit, jak nesourodé jsou cíle středních škol (máme gymnázia, střední odborné školy a učiliště s maturitou), jak rozličné jsou požadavky na vysokých školách a hlavně jak různí jsou maturanti a jejich možnosti. Když test základní úrovně českého jazyka většina gymnazistů napíše bez přípravy už v druhém ročníku, ty zlenivělé to k práci nepřiměje. Spíše naopak.

Jediný rozumný požadavek, který lze jednotně naplnit, je nastavení minimální laťky. Podobně jako zkouška na řidičák zaručuje, že na silnici pouštíme jen ty, kteří znají předpisy a nepletou si brzdu a plyn, by taková zkouška mohla zajistit, že každý maturant umí, zjednodušeně řečeno, číst a psát, trojčlenku, procenta a doptá se anglicky, kde je nádraží.

Taková zkouška by se ale rozhodně neměla jmenovat maturita, ale třeba minimální středoškolská zkouška a měla by být jen podmínkou, aby žák mohl skládat maturitu. Mnohé potíže státní maturity pramení právě z toho, že ji soudíme podle názvu a chceme od ní něco, co státní jednotná zkouška z principu splnit nemůže.

Ondřej Šteffl • ředitel společnosti Scio

Je to velká příležitost, která se má chytře využít

Všechny požadavky na státní maturitu sloučit nejde

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče