MSA umí nabídnout ruským klientům kvalitu

09. prosince 2013, 00:00 -
09. prosince 2013, 00:00

Český výrobce průmyslových armatur MSA, a.s., patří mezi významné světové hráče ve svém oboru a nadále expanduje. Firma se soustřeďuje na export – vyváží 90 % své produkce. Díky strategickému začlenění do skupiny RIMERA GROUP podnik posílil své pozice na ruském trhu, který byl jeho tradičním odbytištěm, zároveň našel uplatnění i v oblasti jaderné energetiky.

Ruský akcionář přinesl volné peníze a zkušenosti, které firmě pomohly k silnému postavení na mezinárodním trhu. K úspěchu ovšem přispěl i český management, Rusové podnik ovládají spíše nepřímo. „Obrat firmy neustále roste. V roce 2012 se MSA podařilo dosáhnout tržby v hodnotě téměř 1,6 miliardy korun a v letošním roce se předpokládá obrat 1,9 miliardy,“ říká Roman Baláž, obchodní ředitel MSA.

* Za poslední dva roky vaše firma téměř zdvojnásobila objem tržeb. Jak se vám to v tomto těžkém období podařilo a jaký je cíl pro další roky?

Na konci roku 2011, kdy se tržby pohybovaly kolem miliardy korun, jsme si stanovili novou strategii do roku 2016. V ní je jednoznačným cílem dosáhnout na 2,5 miliardy v roce 2015. Na přelomu tisíciletí jsme měli obrat jen o 200 milionů korun nižší než v roce 2011. Nyní je růst, kterému jsme podřídili všechny procesy ve společnosti, mnohem rychlejší. Změnili jsme organizaci obchodního oddělení, otevřeli nové trhy, navázali spolupráci s novými agenty a více propojili informační toky uvnitř firmy. Zaměřili jsme se také na nové produkty a více se soustřeďujeme na armatury pro jadernou energetiku.

* Jak náročné je uvést nová technická řešení v život?

Jde často o velmi zdlouhavý proces. Každá technická inovace s sebou přináší celou řadu úskalí, například pokud jde o volbu materiálu či technologického řešení. Nová armatura musí podléhat složitému procesu zkoušení a schvalování, a co se týká vývoje úplně nových výrobků, musíte počítat od prvních úvah po úspěšné dokončení projektu a uvedení armatury do provozu s dobou několika let.

* Pronikli jste do dodavatelského řetězce pro jaderné projekty na základě technologie VVER. Jaký potenciál vidíte ve spolupráci s koncernem Rosatom ve světě a Konsorciem MIR.1200, které se účastní tendru na dostavbu JE Temelín?

S Rosatomem spolupracujeme od roku 1976, kdy jsme začali vyrábět a dodávat armatury do jaderných elektráren. V současnosti se podílíme na větším množství dodávek do Ruska a samozřejmě jsme součástí dodavatelského řetězce na VVER. Při výměně informací o nových požadavcích za strany Rosatomu komunikujeme na více stupních a umíme nabídnout požadované výrobky a operativně řešit požadavky klientů.

* Jak je to u vás se strukturou značek na ruském trhu? Máte za sebou silného akcionáře, znamená to, že projekty v Rusku vám předává on, nebo tam zakázky hledáte samostatně?

Zakázky na ruském trhu získáváme díky silné pozici, kterou zde máme, a také díky referencím a práci naší kanceláře v Moskvě. Zde se nachází obchodní oddělení, které má tento trh na starosti. V našem závodě se nachází backoffice pro ruský trh, který zajišťuje všechny odpovědi na technické otázky a podporu při komunikaci ve výrobě.

* Co vám přineslo zapojení do skupiny Rimera Group? Jaké jsou výhody spojení na mezinárodním trhu?

Od roku 2006, kdy jsme se stali jednou ze společností začleněných do této skupiny, nám tržby na ruském trhu neustále rostou a má to samozřejmě na vývoj naší firmy jen pozitivní vliv. Na mezinárodním trhu jsou synergické efekty spíše opačné. Zde spíše MSA otevírá dveře ostatním společnostem ze skupiny Rimera.

* Pokud byste měl procentuálně vyčíslit, jaký podíl své produkce vyvážíte do Ruska a kolika procenty se na vývozu podílejí ostatní lokality? Jaké jsou nejvýznamnější kontrakty ve světě? Pro jaké průmyslové segmenty dodáváte?

Podíl vývozu do Ruska se pohybuje okolo 35 procent, přičemž objem zakázek roste na všech trzích, takže poměr zůstává zhruba na stejné úrovni. Mezi nejvýznamnější kontrakty patří v poslední době samozřejmě dodávky do jaderných elektráren v Rusku, ale také dodávky pro plynovody a ropovody, zejména v Jižní Koreji, Turecku, Číně, Německu, na Blízkém východě a takto bych mohl pokračovat dál. Za posledních deset let jsme vyvezli naše výrobky do 55 zemí světa.

* Jaké trhy jsou pro vás klíčové mimo Rusko? Jaká je vaše marketingová strategie pro získávání nových odbytišť?

Kromě zmíněných zemí jsou pro nás rozhodující také teritoria jako Blízký východ, Turecko, Polsko, Indie, Uzbekistán, Indonésie, Čína, Španělsko, ale samozřejmě také Česká republika a Slovensko. Naše cesty k zákazníkům jsou odlišné od práce s běžným zbožím především díky charakteru našeho sortimentu a výroby. Ke vstupu na nový trh je potřeba náročná, někdy i mnohaletá a důsledná příprava. Často využíváme místních zprostředkovatelů s dokonalou znalostí tamního prostředí a mentality. Na začátku cesty musí být provedena analýza potřeb trhu, která zahrnuje průzkum současných a perspektivních surovinových nalezišť, situace v energetice dané země, nároků zákazníka, přítomnosti konkurence i dalších aspektů.

* Drtivou většinu (87 procent) vaší produkce tvoří kulové kohouty. Jak se mění tento produkt s technickým vývojem a jak technický pokrok rezonuje ve vašem podnikání?

Silnou konkurenční výhodou naší společnosti je výroba armatur i těch největších světlostí pro maximální průtokové objemy. Co se týká technického pokroku, princip kulových kohoutů zůstává v podstatě neměnný. Konstrukci je ovšem neustále možné posouvat do nových materiálových provedení či nových řešení technických detailů tak, aby naše armatury dokázaly splnit i ty nejnáročnější požadavky zákazníků na funkci, spolehlivost, životnost apod. Jde o neustálý vývoj technického řešení armatur od zakázky k zakázce. Pojem konstruktér v naší firmě ztotožňujeme s pojmem vývojář.

* Jaké jsou vaše nejvýznamnější výzvy do budoucnosti, které vám dávají víru v dlouhodobou prosperitu?

Samozřejmě je potřeba i nadále dbát na dobré jméno naší společnosti. To znamená dodržovat krátké dodací termíny, plnit smluvní závazky, zajišťovat kvalitu, spolehlivost, životnost armatur a také modernizovat výrobu.

* Jaké kroky podnikáte pro modernizaci výroby, jinými slovy, jaké požadavky na vaše vývojáře firma klade a jak je podporuje? Jak to u vás vypadá s výrobními kapacitami, když se firma dynamicky rozvíjí? Stačí vám stávající provoz, chystáte případné rozšíření?

Samozřejmě se neustále vyvíjíme, stejně jako naši klienti. Jejich požadavky na nové výrobky se odrážejí i v naší podpoře oddělení vývoje a nových produktů. Každý rok máme plán inovací, kde si plánujeme hlavní cíle na nejbližší období. Jde například o vývoj kryogenních armatur a armatur kov-kov, po nichž roste poptávka na celém světě. V této oblasti očekáváme nárůst počtu zakázek. Co se týče kapacit, je samozřejmé, že nárůst tržeb přinesl také požadavek a víceméně nutnost naše kapacity rozšířit, abychom zachovali dodací lhůty a kvalitu. Proto jsme na začátku roku 2013 začali s rekonstrukcí a výstavbou nové haly, kterou otevíráme 12. prosince, a jsme přesvědčeni, že je největší a nejmodernější v ČR a díky této investici dosáhneme svých cílů.

* Jaký je systém dividend a příjmů pro ruské akcionáře? Pracujete podle zadání rozvoje firmy z prostředků, které vyděláte, nebo jde většina příjmu do Ruska?

Většina našeho zisku zůstává na investice a rozvoj naší společnosti MSA a v tomto směru akcionář správně a dlouhodobě prosazuje myšlenku, kterou se nám daří naplňovat – a to je rozvoj a neustálé zlepšování pracovních podmínek. Tím se udržujeme ve světové špičce a můžeme být konkurenceschopní na celé planetě.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče