Moderní technologie na kolejích

01. července 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
01. července 2013, 00:00

Přestavba trati Plzeň–Rokycany s čtyřkilometrovým tunelem se zpožďuje. Věříme, že brzy začne, říká náměstek generálního ředitele SŽDC

Laikům se může zdát, že české železnice zaspaly dobu, pravdou ale je, že se do nich výrazně investuje. Jedním z modernizačních projektů je třeba Centralizace dispečerských pracovišť pro dálkové řízení dopravy, který má být dokončen v roce 2020. Přinést má výrazné zkvalitnění provozu i pružnější řešení problémů.

„V neposlední řadě realizace projektu přinese významnou úsporu nákladů spojenou se snížením počtu zaměstnanců podílejících se na řízení provozu včetně části nákladů režijních,“ říká Jiří Špička, náměstek generálního ředitele pro řízení provozu ve Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Předběžné náklady pro jednotlivé etapy modernizace tratí určených k zapojení do centrálního dispečerského řízení byly podle Špičky vyčísleny v závěru roku 2012 celkem na zhruba 12,5 miliardy korun.

* České železnice veřejnost vnímá jako zastaralé, přitom ani jim se nevyhýbají moderní technologie… Jaké jsou a kde se využívají?

Jedná se například o výstavbu rádiového systému GSM-R, který vytváří nové, moderní rádiové prostředí na tratích v majetku státu. Uvedený systém navazuje na evropské rádiové systémy a vytváří s nimi plnou provozní a systémovou integritu. Další, velmi důležitou technickou aplikací, která zvyšuje bezpečnost železničního provozu a umožňuje zvýšení rychlosti, je vlakové zabezpečovací zařízení ETCS. To bylo úspěšně provozně ověřeno a jsou zahájeny investiční postupy pro jeho rozšíření na tratě patřící k evropské dopravní síti. K uvedeným technickým aplikacím, které jsou řešeny v rámci EU, jsou zaváděny ještě třeba systém automatického vedení vlaku (AVV), který optimalizuje režim jízdy včetně přesného cílového brzdění, nebo systém pro vyhodnocení vzniku závad na podvozcích jedoucího vlaku (ASDEK).

* Od roku 2014 se mění ceníky za použití kolejí – proč se zvyšují poplatky pro osobní vlaky, zatímco nákladní doprava platí méně?

Důvodem je rozdíl mezi sazbami za užití železniční cesty pro vlaky nákladní a osobní. V tomto ohledu platí pro nákladní dopravce v současné době sazba až pětinásobně vyšší než pro osobního dopravce. Záměrem SŽDC je v roce 2014 přiblížit cenu za užití ŽDC pro oba produkty a podpořit tím další rozvoj nákladní dopravy. To, pokud se týká snížení sazeb pro nákladní dopravu. Sazby za užití ŽDC pro osobní přepravu byly ovšem navýšeny oproti roku 2013 o 3,3 procenta, jedná se o zohlednění navýšení cen vstupů a energií.

* Tendry na modernizaci tratí provázejí problémy, loni Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dokonce udělil SŽDC pokutu 900 tisíc korun…

Ta byla udělena u veřejné zakázky z roku 2011 ohledně vyloučení uchazeče kvůli mimořádně nízké nabídkové ceně. Takový případ je pro SŽDC ojedinělý, rozhodnutí ÚOHS dosud není pravomocné, SŽDC podala proti rozhodnutí rozklad. Stížnosti formou návrhu na přezkum podávají k ÚOHS neúspěšní uchazeči, zpravidla druzí v pořadí, kteří se domnívají, že vybraný uchazeč měl být vyloučen. Takový postup je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a zadavatel jej nemůže nijak ovlivnit. Toto právo uchazeče je třeba respektovat a zadavateli nezbývá než vyčkat pravomocného rozhodnutí ÚOHS ve věci samé. SŽDC neeviduje žádné návrhy na ÚOHS proti zadávacím podmínkám, tyto SŽDC nastavuje nediskriminačním a transparentním způsobem.

* Stížnosti provázejí i přestavbu trati Plzeň– Rokycany za zhruba čtyři miliardy korun. Jedna z vašich největších zakázek by ale měla být kvůli dotacím z EU hotová v roce 2015. Stihnete to?

Podmínkou pro financování stavby z Operačního programu Doprava není požadavek na finanční anebo realizační ukončení daného projektu do konce roku 2015, po tomto roce se však výdaje stavby stávají nezpůsobilými pro evropské spolufinancování. Kofinancovat lze výdaje pouze do tohoto data. Jinými slovy: po 1. lednu 2016 bude zbývající výdaje stavby nutné uhradit z národních zdrojů, případně je spolufinancovat již v rámci nadcházejícího evropského rozpočtového období 2014 až 2020 tzv. fázováním, pro které jsme však dosud neobdrželi závazná pravidla. Zároveň je potřeba u této stavby zdůraznit, že ÚOHS ve svém prvostupňovém rozhodnutí již dříve potvrdil správnost postupu SŽDC ve výběrovém řízení. Očekáváme tedy, že konečné rozhodnutí předsedy ÚOHS umožní v brzké době stavbu zahájit, a realizovat tak co největší objem prací do konce roku 2015.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče