Moderní technologie na kolejích

01. července 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
01. července 2013, 00:00

Přestavba trati Plzeň–Rokycany s čtyřkilometrovým tunelem se zpožďuje. Věříme, že brzy začne, říká náměstek generálního ředitele SŽDC

Laikům se může zdát, že české železnice zaspaly dobu, pravdou ale je, že se do nich výrazně investuje. Jedním z modernizačních projektů je třeba Centralizace dispečerských pracovišť pro dálkové řízení dopravy, který má být dokončen v roce 2020. Přinést má výrazné zkvalitnění provozu i pružnější řešení problémů.

„V neposlední řadě realizace projektu přinese významnou úsporu nákladů spojenou se snížením počtu zaměstnanců podílejících se na řízení provozu včetně části nákladů režijních,“ říká Jiří Špička, náměstek generálního ředitele pro řízení provozu ve Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Předběžné náklady pro jednotlivé etapy modernizace tratí určených k zapojení do centrálního dispečerského řízení byly podle Špičky vyčísleny v závěru roku 2012 celkem na zhruba 12,5 miliardy korun.

* České železnice veřejnost vnímá jako zastaralé, přitom ani jim se nevyhýbají moderní technologie… Jaké jsou a kde se využívají?

Jedná se například o výstavbu rádiového systému GSM-R, který vytváří nové, moderní rádiové prostředí na tratích v majetku státu. Uvedený systém navazuje na evropské rádiové systémy a vytváří s nimi plnou provozní a systémovou integritu. Další, velmi důležitou technickou aplikací, která zvyšuje bezpečnost železničního provozu a umožňuje zvýšení rychlosti, je vlakové zabezpečovací zařízení ETCS. To bylo úspěšně provozně ověřeno a jsou zahájeny investiční postupy pro jeho rozšíření na tratě patřící k evropské dopravní síti. K uvedeným technickým aplikacím, které jsou řešeny v rámci EU, jsou zaváděny ještě třeba systém automatického vedení vlaku (AVV), který optimalizuje režim jízdy včetně přesného cílového brzdění, nebo systém pro vyhodnocení vzniku závad na podvozcích jedoucího vlaku (ASDEK).

* Od roku 2014 se mění ceníky za použití kolejí – proč se zvyšují poplatky pro osobní vlaky, zatímco nákladní doprava platí méně?

Důvodem je rozdíl mezi sazbami za užití železniční cesty pro vlaky nákladní a osobní. V tomto ohledu platí pro nákladní dopravce v současné době sazba až pětinásobně vyšší než pro osobního dopravce. Záměrem SŽDC je v roce 2014 přiblížit cenu za užití ŽDC pro oba produkty a podpořit tím další rozvoj nákladní dopravy. To, pokud se týká snížení sazeb pro nákladní dopravu. Sazby za užití ŽDC pro osobní přepravu byly ovšem navýšeny oproti roku 2013 o 3,3 procenta, jedná se o zohlednění navýšení cen vstupů a energií.

* Tendry na modernizaci tratí provázejí problémy, loni Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dokonce udělil SŽDC pokutu 900 tisíc korun…

Ta byla udělena u veřejné zakázky z roku 2011 ohledně vyloučení uchazeče kvůli mimořádně nízké nabídkové ceně. Takový případ je pro SŽDC ojedinělý, rozhodnutí ÚOHS dosud není pravomocné, SŽDC podala proti rozhodnutí rozklad. Stížnosti formou návrhu na přezkum podávají k ÚOHS neúspěšní uchazeči, zpravidla druzí v pořadí, kteří se domnívají, že vybraný uchazeč měl být vyloučen. Takový postup je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a zadavatel jej nemůže nijak ovlivnit. Toto právo uchazeče je třeba respektovat a zadavateli nezbývá než vyčkat pravomocného rozhodnutí ÚOHS ve věci samé. SŽDC neeviduje žádné návrhy na ÚOHS proti zadávacím podmínkám, tyto SŽDC nastavuje nediskriminačním a transparentním způsobem.

* Stížnosti provázejí i přestavbu trati Plzeň– Rokycany za zhruba čtyři miliardy korun. Jedna z vašich největších zakázek by ale měla být kvůli dotacím z EU hotová v roce 2015. Stihnete to?

Podmínkou pro financování stavby z Operačního programu Doprava není požadavek na finanční anebo realizační ukončení daného projektu do konce roku 2015, po tomto roce se však výdaje stavby stávají nezpůsobilými pro evropské spolufinancování. Kofinancovat lze výdaje pouze do tohoto data. Jinými slovy: po 1. lednu 2016 bude zbývající výdaje stavby nutné uhradit z národních zdrojů, případně je spolufinancovat již v rámci nadcházejícího evropského rozpočtového období 2014 až 2020 tzv. fázováním, pro které jsme však dosud neobdrželi závazná pravidla. Zároveň je potřeba u této stavby zdůraznit, že ÚOHS ve svém prvostupňovém rozhodnutí již dříve potvrdil správnost postupu SŽDC ve výběrovém řízení. Očekáváme tedy, že konečné rozhodnutí předsedy ÚOHS umožní v brzké době stavbu zahájit, a realizovat tak co největší objem prací do konce roku 2015.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít