Mobily s výbojem

16. září 2013, 00:00 - Vadim Fojtík, Jakub Křešnička
16. září 2013, 00:00

ČEZ počátkem října spustí nového virtuálního operátora. Koncern již nyní obsluhuje 130 tisíc SIM karet a vlastní optickou telekomunikační síť

Na trh virtuálních operátorů vtrhne počátkem října silný hráč - elektrárenská společnost ČEZ. „Spustíme mobilního operátora letos na podzim,“ potvrdil týdeníku Euro mluvčí koncernu Ladislav Kříž. Přesný termín ale neuvedl. ČEZ již za tímto účelem podepsal smlouvu s poskytovatelem mobilních služeb, společností O2. Nový virtuální operátor se bude jmenovat ČEZMobile a Český telekomunikační úřad mu již přidělil číselné řady, které začínají trojčíslím 705.

Hledáme nové zdroje Dle několika zdrojů z ČEZ si firma od vstupu na mobilní trh velmi slibuje, nový byznys se má projevit nárůstem firemních tržeb a zisku. Ještě před několika lety byla firma zaměřena výhradně na výrobu a prodej elektřiny. Celková situace na trhu, především propad poptávky a dramatický propad cen, ale nutí vedení společnosti hledat nové zdroje zisků. I z toho důvodu se ČEZ před časem vrhl na prodej zemního plynu nebo založil společnou firmu na výrobu kogeneračních jednotek. Dalším krokem má být již zmíněný mobilní operátor.

„ČEZ bude prvním skutečným plnohodnotným virtuálním operátorem, který má silné technické zázemí, finanční sílu a nabídku produktů sám tvoří, nejde pouze o prodej hotových produktů,“ potvrdil velké firemní ambice mluvčí koncernu Kříž. A dodal: „I když vstup ČEZ na telekomunikační trh je pro energetického obra zcela něco nového, již nyní jsme velkým hráčem na tomto trhu, kromě toho, že máme páteřní telekomunikační optickou síť, provozujeme na 130 tisíc SIM karet - jde o zaměstnance, rodinné příslušníky a o dálkově ovládané elektroměry.“

Dle informací týdeníku Euro ČEZ plánuje, že v prvních měsících získá pro svého operátora 200 až 400 tisíc klientů. Firma oficiálně tyto informace nekomentuje. „Chceme určitě využít naši silnou obsluhu zákazníků - to se již osvědčilo při vstupu na trh s plynem,“ konstatoval Kříž.

„Pokud se firmě podaří přesvědčit alespoň část ze svých 3,5 milionu klientů, aby začali využívat služeb virtuálního operátora, bude zcela jistě patřit k nejvýraznějším hráčům na trhu,“ konstatoval zdroj z oboru. Současně upozornil, že ČEZ může oslovit velkou část klientů mimo jiné výhodnou kombinací produktů, tedy například dodávek elektřiny, plynu a mobilních služeb.

Nový „virtuál“ se chce zaměřit především na domácnosti a drobné podnikatele. Cenové tarify zatím ještě nejsou známy. Již nyní ale ČEZ tvrdí, že nabídka bude plnohodnotná a zcela konkurenční.

Rychlý růst ČEZ se tak v říjnu připojí k rychle se rozšiřujícím řadám virtuálních operátorů (MVO) v Česku. Přitom ještě v únoru loňského roku musel Český telekomunikační úřad (ČTÚ) odpovídat na otázky, proč na českém trhu žádní „virtuálové“ nejsou. Dnes se člověk při jejich hledání na internetu prokliká k více než 50 názvům. Je jich tolik, že ani webové stránky věnované jejich přehledům pomalu nestíhají informace aktualizovat.

„Rozmach jsme po otevření velkoobchodního mobilního trhu očekávali. Stejnou fází procházely nebo procházejí i jiné mobilní trhy. Kolik virtuálních operátorů je český trh schopen absorbovat, je těžké předvídat,“ soudí Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobilu.

Znovu to vypadá na osvědčenou českou cestu. Nové technologické projekty chvilku zpovzdálí sledujeme, abychom se do nich pak vrhli hlava nehlava. Podobné to bylo i se slevovými servery, na chvíli průkopnický Slevomat v relativně krátkém čase následovaly desítky konkurentů.

Když loni v prosinci vydala Telefónica O2 přehledy k roku 2012, vyplynulo z dat průzkumu Wireless Intelligence, že v Evropě se dá najít 72 procent virtuálních operátorů celého světa. Mezi evropskými zeměmi vedlo Německo se 186 operátory a na posledním místě bylo Estonsko se dvěma. Česko tehdy nemělo ani jednoho. Pokud by se ve sledovaných zemích počty nezměnily, zařadili bychom se dnes na desáté místo mezi Polsko (39) a Švýcarsko (30).

„Určit přesný počet virtuálních operátorů není jednoduché, situace se každým dnem mění. Nicméně zde máme zhruba 32 virtuálních operátorů, z toho dva jsou v kategorii,branded reseller‘, takže reálně neposkytují služby elektronických komunikací,“ vysvětluje mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Jako branded reseller, tedy „značkový přeprodejce“ služeb klasického operátora, funguje i první virtuál na českém trhu - BleskMobil. Na síti Telefóniky O2 jej provozuje vydavatelství Ringier Axel Springer a v letošním červnu se pochlubilo 250 tisíci zákazníky. Jinak má většina virtuálních operátorů k dispozici deset až 20 tisíc čísel. Mezi pár výjimek patří i AirTelecom, který s milionem telefonních čísel kromě využívání sítě T-Mobilu převzal i síť U:fon.

Konkurence podpory „Na trh přichází celá řada virtuálních operátorů, ale ne všichni přežijí. Někteří budou úspěšní a vezmou si malý podíl na trhu. Většina jich míří na segmenty, kde klasičtí operátoři nejsou tak zastoupeni. V některých oblastech se ale mohou stát silnými hráči, a proto je bereme vážně,“ tvrdí mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Jako konkurenci pro stávající operátory vidí virtuály i ČTÚ. Drtina se shoduje i se zástupci T-Mobilu, Vodafonu i O2 v tom, že se MVO zaměřují na specifické segmenty trhu - předplacené volání, méně movité klienty, národnostní menšiny a cizince, vlastní zákazníky a podobně. Vyšší pravděpodobnost úspěchu pak mají ti, kteří své mobilní služby kombinují s vlastní silnou stránkou - ať už se značkou jako Blesk, se zákazníky jako Tesco (a časem Coop) nebo dalšími službami jako ČEZ.

„Na stávající operátory je tak vyvíjen tlak na zlepšování služeb i cenové nabídky. Předpokládáme, že do jejich nových tarifů, nabízených od letošního jara, se mimo jiné promítl i vstup virtuálních operátorů na trh,“ míní Drtina.

Nevidí to tak ale všichni. Například hlavnímu analytikovi J&T Banky Milanu Vaníčkovi virtuální operátoři připadají víceméně jako transformovaní šedí operátoři nebo zvýhodněné skupinové tarify. Konkurenční výhodu pak mohou mít jen ve specifických oblastech. „Pak záleží na tom, jestli je to zajišťující operátor ochoten akceptovat a je v podstatě spokojený s tím, že pod ním MVO provozuje svůj obchodní plán,“ říká.

Přece jen „virtuálům“ poskytují své sítě právě existující operátoři. Musejí se domluvit na vzájemně výhodných podmínkách. To je ostatně záležitost, která podle některých hlasů vstup MVO na český trh mohla zdržet - operátoři si bránili svůj prostor nabízením neadekvátních podmínek. Na něco podobného si ostatně na svém webu stěžuje i Bonussmobile. cz, aspirující na virtuála.

Na druhou stranu ale může jít o výhodnou spolupráci i pro operátory. Když už se od nich zákazník rozhodne odejít, bude lepší, když přejde k „jejich“ virtuálnímu operátorovi, kterému pronajímá vlastní síť. Bude z něj mít přes poplatky alespoň něco. Za kolik a jakým způsobem prostor na svých sítích poskytují, ale operátoři považují za obchodní tajemství.

„Virtuální operátoři nejsou pro ty stávající ani tak konkurencí, jako spíše podpůrnou funkcí. Sbírají klienty, kteří jsou jinak potenciálními zákazníky pro nového, čtvrtého operátora, který pravděpodobně vzejde z aukce kmitočtů,“ tvrdí analytik Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus. Udrží se na desetině Zvláštní pohled na to má i samotná Telefónica O2, která se „virtuálům“ otevřela jako první. Podle Ctibora Jappela z tiskového oddělení firmy se O2 jejich konkurence nebojí, ale spíše věří v sílu partnerství.

„Očekáváme, že z takového partnerství budou profitovat obě strany. Proto jsme se dohodli na spolupráci se společnostmi Ringier Axel Springer a Tesco. Obě mají širokou obchodní síť a početnou skupinu zákazníků,“ dodává Jappel.

Zatímco BleskMobil v podstatě přeprodává služby Telefóniky, Tesco Mobile je společným podnikem sítě obchodních domů a operátora samotného.

Telefónica si virtuální operátory vybírá sama, T-Mobile i Vodafone k tomu mají pomocníky.

To mohou být také MVO, ale většinou se zaměřují na firmy a těm také nabízejí možnost stát se dalšími virtuálními operátory.

Tak spolupracuje například firma GTS s T-Mobilem a DH Telecom s Vodafonem.

I díky nim se řady „virtuálů“ rozšiřují takřka exponenciálně. Kromě toho, že vysoký počet poskytovatelů škodí jim samotným, protože jsou si na konzervativním trhu vlastní konkurencí, budou mít kvůli tomu i nižší podíly na trhu. Většina oslovených odborníků se shoduje, že půjde o jednotky procent.

Jisté také je, že se řady operátorů budou ještě rozšiřovat. Pak ale přijde konsolidace, větší MVO koupí menší, další zaniknou. Už teď jsou jejich počty proměnlivé a někteří zájemci oznamují činnost, ale reálně ji nevykonávají.

„Konkrétní data o podílech operátorů na trhu bude mít ČTÚ k dispozici na konci roku.

Pokud ale vyjdeme ze zahraničních zkušeností, lze očekávat, že celkový podíl virtuálních operátorů se ustálí na zhruba deseti až 15 procentech,“ počítá Drtina.

ČEZ plánuje, že v prvních měsících získá pro svého operátora 200 až 400 tisíc klientů.

O autorovi| Vadim Fojtík Jakub Křešnička * fojtik@mf.cz kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče