Množství rizik přibývá, trendem je risk management

21. listopadu 2016, 00:00 - Václav Herz
21. listopadu 2016, 00:00

Klienti chtějí nezávislou radu, vyřešení škod a hájení svých zájmů, říká ředitelka Asociace českých pojišťovacích makléřů Jiřina Nepalová

Tuzemský pojišťovací trh zažívá v současnosti celou řadu změn. „Pojišťovny a zprostředkovatelé jsou dnes výrazně ovlivněni konkurencí, nově připravovaným zákonem i digitalizací,“ uvádí Jiřina Nepalová, předsedkyně Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) a ředitelka společnosti Renomia.

* Jaká je z pohledu Asociace českých pojišťovacích makléřů aktuální situace na pojistném trhu

V pojišťovnictví je velká konkurence, pojišťovny a zprostředkovatelé usilují o klien ty, což je pro klienty samozřejmě dobře. Zároveň by soutěž měla mít své „hranice“, aby nedošlo k negativnímu dopadu na klienty. Nepřiměřeně nízké ceny mohou vést k menší flexibilitě pojistitelů při výplatě škod. V pojištění občanů v poslední době rezonovalo téma investiční životní pojištění. Byly sjednány pojistky, které nebyly transparentní, nebo docházelo k jejich přepojišťování v době nejméně výhodné pro klienta. Někteří pojistitelé již investiční pojištění nesjednávají, stejně jako řada poradců, která se od netransparentních pojistek distancuje. Nezávislí pojišťovací makléři sdružení v naší asociaci se zaměřují na firemní klien ty. Ti služby makléřů ve velké míře využívají, a to i ti konzervativní, jako jsou zemědělské podniky. Uvědomují si, že rizik přibývá, a důraz kladou na oblast risk managementu. Chtějí někoho, kdo za ně vyřeší škody, kdo bude hájit jejich zájmy a bude na jejich straně. Kupují drahé a složité technologie, vyvážejí do zahraničí, zvyšuje se právní vědomí a roli hraje i legislativa. Proto je velmi důležitá znalost pojistných podmínek a jejich úskalí, stejně jako zkušenosti, jaké možnosti pro zajištění výhodného pojištění existují, a to nejenom v České republice. Přínos makléřů je nezpochybnitelný a nasvědčuje tomu i fakt, že potkat dnes firemního klienta bez makléře je málo pravděpodobné.

* V současnosti probíhá diskuse k zákonu o distribuci v pojišťovnictví. Co na něj říká AČPM

Jde o směrnici, která k nám přichází z EU a která má být implementována do konce roku 2018. Týká se jak oblasti pojištění občanů, tak pojištění firem. V navrhovaném zákoně je kladen důraz na zprůhlednění pojistných produktů, zvýšení odbornosti a poskytované péče o klienty. AČPM do jednání o podobě nového zákona aktivně vstupuje jako významný hráč na trhu. Usilujeme o to, aby zákon přinesl větší profesionalizaci trhu, zároveň aby nebyl příliš regulatorní a byrokratický. Podporujeme zejména povinnost vzdělávání včetně závěrečných zkoušek před nezávislou akreditační komisí. AČPM se ještě ve větší míře než doposud zaměří na vzdělávání svých členů.

* Ovlivní navrhovaný zákon český trh

Může ho ovlivnit a věřím, že pozitivně, neboť cílem je transparentnost produktů, vzdělávání a lepší služby klientům, což jsou aspekty, které trh potřebuje. Je otázkou, zda kreativita a přílišná snaha zákonodárců v závěru nepřinesou příliš velkou regulaci a byrokracii.

* V minulých letech docházelo na trhu makléřů ke konsolidaci. Pokračuje i v letošním roce

Konsolidace nadále pokračuje, zčásti protože probíhá generační obměna. Majitelé, většinou zkušení lidé z pojišťovnictví, kteří založili firmy před dvaceti lety, často zvažují prodej firmy. Vedle toho se zvyšují požadavky klientů na poradenství například v oblasti risk managementu, likvidace škod či právní. Menší makléři se i proto sdružují pod křídla velkých firem, aby mohli využít jejich zázemí, zejména specialistů na určité oblasti, a vyjednávací pozici. I malá firma může fungovat dále samostatně, a pokud majitel hodně pracuje a je poctivý, má mou úctu.

* V oblasti pojištění se pohybujete téměř čtyřicet let. Jak se změní trh pojišťovacích makléřů do budoucna

I pojišťovnictví se výrazně dotýkají moderní technologie a digitalizace. Výsledky těchto trendů již vidíme – pojištění auta či cestovní pojištění si sjednáte přes telefon či internet za pár minut. Dalším příkladem jsou aplikace pro firemní klienty, kteří jednoduše a na jednom místě vidí své pojistné smlouvy, přehled řešených pojistných událostí nebo škodní průběh. Digitalizace přináší flexibilitu, úsporu času a okamžité informace. Důležité je, aby prodej pojištění přes internet se dělal v zájmu klienta a ten dostal i následné služby. Klienti však vždycky budou potřebovat nezávislou radu zkušeného pojišťovacího makléře, aby si ochránili majetek, ošetřili rizika vyplývající z činnosti firmy, získali nové informace z trhu, nezávislé analýzy a poradenství v oblasti risk managementu.

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás…
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni dají minimálně 12 milionů
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít