Mít to pod kontrolou

21. prosince 2015, 00:00 - Václav Herz
21. prosince 2015, 00:00

Zákazníci dnes chtějí být soběstační ve výrobě energií, říká jednatel RWE Energo

Vozy na CNG se stále více prosazují v dopravě. Jejich počet v České republice roste meziročně o desítky procent. „CNG je rozvíjející se byznys, pro nás je to sázka na budoucnost. Jisté ale je, že se bez investic nebude trh rozvíjet. Nemůžu nutit klienty, aby si kupovali auto na CNG, když jim nenabídnu vhodnou čerpací stanici,“ tvrdí jednatel společnosti RWE Energo Zdeněk Kaplan.

* Jak se podařilo společnosti RWE Energo rozjet projekt na budování kogeneračních jednotek?

Firma začala instalovat kogenerační jednotky do některých svých zařízení, třeba do soustav centrálního zásobování teplem, výrazně nám to pomáhá zefektivňovat provoz. Navíc tady díky kogeneraci máme výnos jak z prodeje elektřiny, tak i tepla, což je ekonomicky velmi zajímavé. Trend budování kogeneračních jednotek souvisí s aktuálním trendem decentralizace energetiky, který začal fotovoltaikou a pokračoval větrnými elektrárnami.

* Proč se tak mění chování odběratelů?

Zákazníci dnes chtějí být soběstační ve výrobě energií. Ze dvou hlavních důvodů, tím prvním je ekonomika, druhým je snaha mít všechno pod kontrolou. Třeba automobilový průmysl je v tomhle hodně striktní, především kvůli tomu, že jeho dodávky fungují v režimu just in time, musí řídit velmi pečlivě výrobu. Trend decentralizace energetiky je s tím hodně spojený. Do oblasti kogeneračních jednotek jsme vstoupili v loňském roce, máme za sebou první screening trhu. Projektů na velké kogenerační jednotky o instalovaném výkonu kolem 1,5 megawattu na trhu moc není, mnohem víc jich bude v segmentu menších zákazníků.

* RWE Energo je velmi aktivní i v oblasti alternativních zdrojů energie v dopravě, tady to vypadá, že se na trhu momentálně nejvíc prosazuje CNG…

V tuhle chvíli ano. Je to hlavní část našeho byznysu.

* Jaký očekáváte další vývoj na trhu se CNG?

Jen za poslední rok přibyly desítky čerpacích stanic, aktuálně jsme někde na 110 čerpacích stanicích na CNG. Jejich počet se každý den mění. Souhrnné odhady hovoří o tom, že by v České republice mělo být postaveno celkem 200 až 300 stanic. Tady si neodpustím jednu poznámku: nechme na trhu, aby určil, jak velký počet čerpacích stanic je pro Česko optimální, kolik jich je třeba. Odhady hovoří o tom, že podíl CNG na všech provozovaných vozidlech bude do několika let zhruba deset procent.

* Na trhu se CNG, hlavně pak v budování čerpacích stanic, už je docela slušná konkurence…

Dnes to určitě není žádný super byznys. Při celkovém počtu přibližně 12 tisíc automobilů na CNG, dnes tak připadá cca 120 vozidel na jednu stanici. Z toho je část autobusů, které mají extrémní výtoč CNG, to je ale skupina, která se musí hodnotit separátně. CNG je rozvíjející se byznys, pro nás je to sázka na budoucnost. Jisté ale je, že se bez investic nebude trh rozvíjet. Nemůžu nutit klienty, aby si kupovali auto na CNG, když jim nenabídnu vhodnou čerpací stanici. Trh se teď však podařilo rozhýbat, hodně tomu napomohla Škoda Auto, když začala prodávat Octavii G-Tec. Z mého pohledu by situaci prospělo, kdyby nabídka automobilů na CNG byla ještě o něco širší.

* Jak velký chce mít RWE Energo podíl na trhu se CNG?

Aktuálně máme asi pětinu trhu, kterou chceme do budoucna udržet a postupně rozvíjet. Nechceme ale rozvoj za každou cenu, provozování čerpacích stanic na CNG musí mít ekonomický smysl. I proto se chci vyhnout situaci, která je momentálně na trhu s klasickými čerpačkami, kdy jich v přepočtu na obyvatele máme skoro nejvíc v Evropě a některé z pump jsou již na hranici rentability.

* Nějak se v posledních měsících přestává naopak mluvit o elektromobilech, znamená to, že třeba v Česku tenhle projekt společnost RWE vyhodnotila jako neperspektivní?

To bych netvrdil. Zahájili jsme ve skupině RWE diskusi, jaký byznys model pro e-mobilitu zvolit. Naše sesterské společnosti v Německu se elektromobilitou velmi vážně zabývají, o čemž ostatně svědčí zhruba čtyři tisíce prodaných dobíjecích stanic, z nichž dva tisíce RWE sama provozuje.

* Zkoumá RWE Energo i nějaké další inovační projekty?

Několik. Třeba, a to souvisí i s elektromobilitou, monitoruji vývoj baterií a sleduji, co se nabízí, kterým směrem jde vývoj. Stejným tématem se zabývá také koncern RWE. Baterie mají určitý potenciál, třeba i ve spojitosti s tolik diskutovanými solárními panely na střechách domů, jako úložiště elektřiny. Když jste přes den v práci, svítí slunce a vyrábíte elektřinu, ale v daný okamžik ji nespotřebováváte. Baterie by vám pomohla s uskladněním elektřiny, kterou můžete použít, až přijdete večer domů, nemusíte ji pak odebírat ze sítě, nebo alespoň ne tolik. l

O autorovi| Václav Herz • spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít