Miliardová mela na dálnici D3

09. června 2014, 00:00 - (boř)
09. června 2014, 00:00

Dopravní stavby Stamilionové penále bude požadovat po stavebních firmách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) za nedodržení termínů na dálnici D3.

„Sankce budeme vymáhat a nic na tom nemění to, že na nás zhotovitelé vytáhli silný kalibr,“ říká ředitel ŘSD Jan Kubiš. Dodavatel stavby (Strabag, Metrostav a Eurovia CS a Inžinierske stavby) naopak uplatňuje po ŘSD odpovědnostní závazky ve výši 1,2 miliardy korun. „Na všechny požadavky zhotovitele si necháme udělat posudky, včetně oponentních. Zhotovitel si naúčtoval například náklady na pojištění nebo bankovní záruky, ostrahu a podobně z důvodu prodloužení stavby. Už teď si troufám říci, že velká část z vyčíslených závazků nebude uznána,“ dodává šéf ŘSD. Je tak možné, že případ dálnice D3 skončí u soudu.

Stavební firmy se nechtějí k průběhu jednání s investorem vyjadřovat. „Výměnu vzkazů prostřednictvím médií nepovažujeme za vhodný prostředek pro řešení jakýchkoli obchodních sporů. Stavbu nelze dokončit z důvodu soudního rozhodnutí, na jehož základě byly zastaveny stavební práce na jednom z úseků,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.

Pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 v úseku Tábor – Veselý nad Lužnicí byl uveden do provozu už loni v červnu, přestože vykazoval řadu nedodělků (například chybějící ploty, navigační tabule, vady vozovky atp.). Pro uplatnění penále je ovšem rozhodný termín předání ŘSD. Ten byl podle smlouvy 27. září 2013. ŘSD úsek nepřevzalo dodnes. „Přebírání stavby právě probíhá,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. ŘSD má ze smlouvy nárok na dva až čtyři miliony za každý den prodlení.

Problém s pozdním předáním D3 řešil už bývalý ředitel ŘSD David Čermák, kterého v září odvolal provizorní ministr dopravy Zdeněk Žák. „Už v minulém roce jsem avizoval, že pokud nebude dodržen termín, ŘSD musí uplatnit penále. Zhotovitele jsem zároveň upozornil na to, že ŘSD uhradí odpovědnostní závazky odpovídající reálně vynaloženým nákladům s přiměřenou marží. Z toho titulu mi připadá 1,2 miliardy absolutně nereálné,“ říká David Čermák. l

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít