Micky a továrna na čokoládu

23. února 2015, 00:00 - Blahoslav Hruška
23. února 2015, 00:00

Michele Ferrero zemřel jako vladař miliardového impéria, které zůstalo rodinnou firmou

Některá úmrtí bývají v kalendáři snadno zapamatovatelná. Král čokoládového impéria Michele Ferrero by si jako bigotní katolík jistě pomyslel něco o rouhání.

Jenže když nejbohatší Ital, který své jmění přesahující 20 miliard eur vystavil na čokoládě, zemře zrovna na Valentýna, kdy se bonbonů ve zlatém obalu s jeho jménem prodá nejvíc, je to víc než symbolické.

Ferrero, který svůj život završil ve věku 89 let v Monte Carlu, kam se na stáří přestěhoval, patří k podnikatelské generaci, jež vyrůstala v době poválečného hospodářského zázraku. Ten se neomezil jen na tehdejší západní Německo, užívali si ho také Italové. Ferrerové pocházejí z piemontské Alby, kraje, který dal světu víno Barolo a bílé lanýže. Ale třeba také automobily Fiat, které se vyrábějí v Turíně nedaleko Alby. Té zůstal rod Ferrerů věrný. Dodnes tu na náměstí, které nese jméno otce zakladatele Pietra Ferrera, sídlí management rodinného podniku.

Byznys s náhražkou Jako každá úspěšná firma má i Ferrero svou zakladatelskou legendu. Michele, řečený Micky, který převzal výrobnu čokolády po svém zesnulém otci Pietrovi, se prý několik let snažil umíchat tu pravou sladkou pastu. Chuť měl na jazyku, přesné složení mu ale otec nestačil předat. Výsledkem Michelova snažení byla pomazánka Nutella, která se prodává od roku 1964. Téměř pohádkový příběh lze ale číst i jinak. Cena kakaových bobů byla v té době nebývale vysoká, a tak se Ferrero mladší po vzoru svého otce snažil nahradit kakao levnější oříškovou pastou. Cenu tím srazil na pětinu. Náhražka se dokonce stala hlavní surovinou. Ze stovky vypěstovaných lískových oříšků na světě jich patnáct skončí u Ferrera. Stejný obchodní trik použila firma ještě jednou. Heslo „více mléka, méně cukru“ samozřejmě s kaloriemi příliš nesouvisí. Především jde o zeštíhlení výrobních nákladů.

Michele Ferrero se nesoustředil jen na úspory, ale i na expanzi. Již před půl stoletím provozoval čokoládovny nejen v Itálii, ale také ve Francii a Německu. Od počátku vsadil na globální produkty, které si dnes nikdo s původně malou výrobnou v italské Albě nespojí. Kromě Nutelly se na trhu objevily pralinky Mon Chéri (1956), osvěžující bonbony TicTac (1969), čokoládové vajíčko s překvapením Kinder Surpresa (1974) nebo oříškové bonbony Ferrero Rocher (1982). Koncem 80. let minulého století Ferrero dobyl americký trh, následující dekáda patřila objevování Asie. Z Ferrera se stala čtyřka na celosvětovém trhu s cukrovinkami, v němž ovládá osm procent. Michele vedení firmy, která předloni vykázala obrat 8,1 miliardy eur, v 90. letech předal svým dvěma synům, Pietrovi a Giovannimu.

Posledně zmíněný v čele impéria stanul sám poté, co Pietro v roce 2011 zemřel na infarkt v Jižní Africe. Michele ale nepřestal do strategických rozhodnutí mluvit. Byl to prý on, kdo v roce 2009 definitivně zarazil zvažovanou koupi britské čokoládovny Cadbury,

kterou nakonec získal konkurenční koncern Kraft Foods.

Willy Wonka po italsku Součástí image bělovlasého patriarchy rodiny Ferrerů bylo i tajnůstkaření. Michele nikdy neposkytl žádný rozhovor, a dokonce ani nikdy nevystoupil na tiskové konferenci. Vědělo se o něm, že každý rok jezdí na mariánské slavnosti do francouzských Lurd. A také to, že se mezi Monte Carlem a Milánem, kde je hlavní firemní továrna, pohybuje vrtulníkem. Když už se na veřejnosti objevil, pak v tmavých brýlích.

Ledacos z legendy kolem patriarchy rodu Ferrerů připomíná pohádkový příběh Karlík a továrna na čokoládu od Roalda Dahla. Stejně jako literární Willy Wonka prý Michele Ferrero testoval vzorky nových cukrovinek ve své domácí laboratoři. Miloval prý děti.

A podobně jako do Wonkovy továrny se ani do výroben firmy Ferrero nikdo zvenčí nedostal. Po smrti Michela Ferrera by se slušel dodat ještě jeden příměr s Dahlovým příběhem. Pan Wonka šéfování nakonec předal malému Karlíkovi. Italové už teď spekulují, zda ho Giovanni Ferrero bude následovat a do rodinného byznysu pustí někoho zvenčí. Nabídek na slavnou značku má víc než dost. l

Michele vedení firmy, která předloni vykázala obrat 8,1 miliardy eur, v 90. letech předal svým dvěma synům

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče