metropole

06. ledna 2014, 00:00 - Michal Půr
06. ledna 2014, 00:00

V Evropě neexistuje lepší místo, kde nakoupit diamanty. V Antverpách můžete pořídit kameny té nejvyšší kvality. Nebo se také nechat napálit

Diamanty jsou věčné. Žádnému jinému místu na světě nesedí název bondovky tak přesně jako belgickým Antverpám. Místní nechápavě kroutí hlavou, pokud se někdo zmíní, že uvažoval například o koupi zásnubního prstenu s briliantem kdekoli jinde na světě. Přes druhé největší belgické město v současnosti proudí 70 procent světového obchodu s diamanty. Je proto velmi pravděpodobné, že vám klenotník z okolí nabídne diamant, který stejně pochází z Antverp.

Můžete tak zbytečně zaplatit mnohem více, než stojí letenka do Bruselu a navazující cesta vlakem do jednoho z nejkrásnějších belgických měst.

Že jste se ocitli na výjimečném místě, poznáte, jakmile vystoupíte z vlaku. V roce 2009 časopis Newsweek označil antverpské nádraží za čtvrté nejkrásnější na světě.

Oprávněně se mu říká železniční katedrála. Žádné jiné nádraží také nejspíš nemá vlastní diamantovou galerii a řadu malých klenotnictví. Rozum však radí vydržet a nekupovat hned na nádraží. Stačí vyjít ven a vstoupíte do samotného centra světového obchodu s diamanty. Vyjdete a máte na výběr. Buď se pustíte do změti malých židovských klenotnictví po levé straně (Antverpám se přezdívá Jeruzalém Evropy), anebo se vydáte po hlavní obchodní třídě, kde je prodejců diamantů také dost.

Ti šťastnější s téměř neomezenými rozpočty mohou volit některého z opravdu velkých klenotníků. V takovém obchodě sice získáte skvělý diamant, ale také za ohromnou spoustu peněz. Méně šťastní musejí kličkovat mezi nabídkami, jež lze označit jako turistické pasti. Není jich málo, ale s jistou dávkou opatrnosti se lze dopracovat k velmi zajímavé ceně. Mějte na paměti, že v Antverpách skutečně koupíte diamant. Případy, kdy zdejší klenotníci turistovi podstrčili zirkon či jiný kámen namísto diamantu, jsou naprosto ojedinělé. V nejhorším případě odjedete s diamantem horší kvality, než je ta deklarovaná. Na zřeteli je ale dobré mít pár základních pravidel.

Sleva není zadarmo Pozornost návštěvníka neomylně upoutá velký nápis „speciální sleva 60 procent jen dnes“. Takovému obchodu je lepší se obloukem vyhnout. Někteří prodejci neváhají ve výloze nabízet diamanty od 99 eur. Cílem takové nabídky je však jen přilákat turisty do obchodu. Jakmile překročí práh, exponenciálně roste míra pravděpodobnosti, že odejdou s mnohem dražším šperkem, než zamýšleli.

Místní obchodníci jsou velmi dobří psychologové a rituál, kdy zákazníkovi snášejí jeden drahý kámen za druhým, udělá dojem na každého.

Pokud se obchodem s diamanty neživíte, nemáte šanci poznat kvalitu jednotlivých kamenů. Před samotným nákupem je dobDiamantová ré si stanovit priority. Dáte přednost čistotě, barvě, nebo brusu? Obecně platí, že brus by měl být co nejlepší a někdy je lepší dát přednost diamantu horší kvality s perfektním brusem než naopak. Antverpy jsou jediné místo na světě, které má tři brusičské školy té nejvyšší kvality. Jste tedy na správném místě.

Existují tři pasti, které na zákazníky líčí i v Antverpách. První jsou barevné varianty kamenů. Zapomeňte na ně! Přirozeně zabarvené diamanty jsou velmi drahé, ale obchodníci v 90. letech nalezli cestu, jak barvu změnit. Prakticky bezcenný „nečistý“ diamant tak může získat zajímavou barvu, ale to nemění nic na skutečnosti, že zůstává téměř bezcenný. Cena takového kamene je zhruba o 80 procent nižší než u diamantu s normální čistotou.

Druhou a velmi častou chybou je, že turisté si vybírají kameny, jejichž váha v karátech končí celými karáty, jako například 1,00 ct či 2,00 ct. Takovým drahokamům je lepší se vyhnout. Může to znamenat, že brusič se snažil udržet váhu diamantu na zajímavé číslovce na úkor kvality brusu.

Každý zákazník by po celou dobu prodeje měl klenotníka bedlivě poslouchat. Vyplatí se zpozornět ve chvíli, kdy začne vyprávět, že zrovna kámen, který držíte v ruce, brousil jeho otec a toto umění si rodina předává již několik generací. Pravda je taková, že šperky s malými diamanty se zdejším obchodníkům vůbec nevyplatí vyrábět. Jednoduše je pošlou do Indie, kde je vyrobí za zlomek ceny, a poté putují zpět do Antverp. Samozřejmě, že klenotník může mluvit pravdu (zejména u velkých kamenů), ale bezpečnější je vsadit na to, že lže.

Není certifikát jako certifikát Každý diamant by měl doprovázet certifikát, který osvědčí jeho kvalitu. V ideálním případě by to měly být antverpské certifikáty HRD a IGI či americký GIA. Ostatní certifikáty mohou být méně přesné. V certifikátu samozřejmě může být napsáno prakticky cokoli. Případy, kdy si turista nechal diamant otestovat jinde a pak se vrátil jej reklamovat do obchodu, nejsou ojedinělé.

Nejčastěji se mu dostane odpovědi, že reklamovaný šperk či kámen přece není tím, který mu klenotník prodal. Podívejte, tady v tom certifikátu je uveden ten správný… Proti takovému argumentu není obrany.

Rozhodně ne v Belgii.

Selský rozum funguje vždy a všude Rad, jak se nenechat v Antverpách napálit, existuje v turistických průvodcích řada. Jako všude jinde ale platí, že nejlepším rádcem je selský rozum. Antverpy je dobré si pořádně projít a jednotlivé nabídky opravdu pečlivě porovnat. Není horší pocit, než když míříte s vysněným kamenem v kapse domů a cestou narazíte na nabídku lepší řádově o stovky eur.

Velmi užitečné je navštívit takzvaný Diamond High Council, který provozuje asociace antverpských klenotníků (ADJA).

Místní zaměstnanci každému rádi poradí, kde nakupovat, a zájemce vybaví seznamem prověřených obchodníků. I u těch se dá smlouvat. Smlouvá se prakticky všude a rozhodně se to vyplatí. Důležitým předpokladem je platit v hotovosti. Hotovost vám nedovolí překročit vlastní rozpočet a máloco na obchodníky funguje tak spolehlivě jako odchod z obchodu se záminkou, že si musíte koupi ještě dobře promyslet. Při smlouvání je nicméně dobré nepřekročit hranice slušnosti. Turisté tahají za kratší provaz a nemá smysl pokoušet štěstí, když nemáte šanci rozeznat špatný diamant od dobrého. Jednejte přímo, ale slušně. Pamatujte na to, že vedete nerovný boj, a bude-li klenotník jen trochu chtít, vždy se bude smát nejlépe. l

vývoj Ceny diamantů

na antverpské burze

(v USD za jeden karát diamantu čistoty D Loupe Clean,

v roce 2013 je to 28 400 USD)

30 000

25 000

20 000

15 000

10 000

5 000

0 1960 1970 1980 1990 2000 2010

top 10 Největších

producentů diamantů

(v milionech karátů plus hodnota v milionech USD)

Rusko 2 341

Kongo 226

Botswana 1 437

Austrálie 313

Angola 1 179

Kanada 1 475

JAR 886

Namibie 409

Zimbabwe 20

Guinea 29

0 5 10 15 20 25 30 35

Zdroj: Kimberley Process

Antverpy (Belgie) Roční obrat: 50 až 55 mld. USD

New York (USA) Roční obrat: 35 až 40 mld. USD

Tel Aviv (Izrael) Roční obrat: 22 až 27 mld. USD

Dubaj (SAE) Roční obrat: 40 až 45 mld. USD

Bombaj (Indie) Roční obrat: 25 až 30 mld. USD

Hongkong (Čína) Roční obrat: 30 až 35 mld. USD

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče