Městský drak

19. ledna 2015, 00:00 - Tomáš Jeník
19. ledna 2015, 00:00

Nový Cayenne Turbo je rychlejší, silnější a přitom trochu úspornější než jeho předchůdci

Porsche Cayenne Turbo je ideální auto do města. Vždyť co může být lepší než vyrazit na nákupy do Pařížské autem, které má skoro pět metrů na délku, bez pár decimetrů dva metry na šířku a je vyšší než většina jeho řidiček?

Tenhle drobeček si při popojíždění na ucpané magistrále vezme klidně i dvacet litrů, ale zato určitě oceníte, když vás osmiválcový pětilitr ze semaforů u Národního muzea v mžiku katapultuje na povolenou padesátku. A čtyřiceticentimetrové keramické brzdy ty více než dvě tuny pod Pavlákem zašlápnou takřka na místě.

Pak už stačí jenom zajet do nějakého nákupního centra a zaparkovat na místě pro invalidy, případně pro rodiny s malými dětmi, protože jinde neotevřete dveře dost na to, abyste vy i spolujezdec vystoupili. Zbývá jen si s Denisem Learym zazpívat: „Sometimes I park in handicapped spaces while handicapped people make handicapped faces. I‘m an asshole…“

Na pojízdnou nákupní tašku je nový Cayenne samozřejmě absurdně předimenzovaný a stejně tak není pravda, že s ním jezdí výlučně političtí podnikatelé, kteří si v bílé mlze pletou pražské ulice s Carmageddonem. Cayenne je v nové verzi pohlednější a o něco málo úspornější městské SUV. Ať už si o téhle nálepce myslíte, co chcete. Každopádně spíš než do města se hodí na delší trasy, (německou) dálnici a rodinné výpravy, pokud možno do hor. Co se týče provedení interiéru a jízdních vlastností, nemá ve své kategorii konkurenci. Samozřejmě to není Carrera, ale sportovní jízdu vám naservíruje ochotně, navíc v podstatně pohodlnějším balení. A při přepnutí na mód Sport Plus je jízda vysloveně radost.

Nový Cayenne jsme testovali ve snad nejhorších možných podmínkách – tma, teplota lehce pod nulou, padá déšť se sněhem. I při výrazně extralegálních rychlostech se auto chovalo naprosto suverénně, elektronika vás jistí ze všech stran. Osmistupňová automatická převodovka Tiptronic přenáší 382 kW výkonu na všechna čtyři kola. I díky tomu Cayenne v zatáčkách skvěle drží stopu, „utrhnout“ se prakticky nedá.

Cayenne se vyrábí přes dvanáct let a aktuální model je již čtvrtý v pořadí. Na počátku se řadě lidí příčila už jen představa, že výrobce ikonických sportovních aut najednou dělá i bachraté SUV. Kritici se spletli – první modely sice moc krásy nepobraly, ale přesto se prodávaly báječně. A pořád prodávají. Cayenne je dosud nejprodávanějším modelem Porsche (loni v Česku 88) a teprve loni mu začal šlapat na paty nový crossover Macan.

A nejspíš se budou výborně prodávat i dál, protože nejnovější inkarnace Cayenne má do ropuchovitosti předchůdců docela daleko. Nová maska a přední i zadní světla mu vyloženě prospěly, takže tahle část výhrad by měla odpadnout.

Co zůstává, je vysoká pořizovací cena. Cayenne opravdu není levné auto. Nejlevnější verze s 3,6litrovým benzinovým motorem vyjde na 1,85 milionu korun, nejdražší Turbo pak na 3,6 milionu (bez vcelku nezbytné příplatkové výbavy). I nejnižší model je tak téměř dvakrát dražší než Volkswagen Touareg, s nímž má Cayenne stále společný koncernový základ.

Jenže srovnávat tahle dvě auta nemá smysl – u Porsche vzali prakticky každý díl a upravili si ho, případně dodali vlastní nový. A výsledek je znát úplně všude – od elegantního zevnějšku přes luxusní, v decentní kůži provedený interiér a špičkovou zvukovou aparaturu po samotný motor.

Cayenne je auto, které vyvolává spoustu předsudků. Ale ty se rychle rozplynou, jakmile si do něj sednete. A co se týče názorů ostatních, můžete si zazpívat spolu s Denisem Learym.

hodnocení

řídí se jako porsche vylepšený design interiéru i exteriéru cena

Porsche Cayenne Turbo

Objem motoru 4803 cm3

Palivo benzin

Počet válců 8

Rozvor 2895 mm

Délka x výška x šířka 4855 x 1702 1939 mm

Objem nádrže 100 litrů

Hmotnost 2185 kg

Ráfky 21 palců

Zavazadlový prostor 1705 l

Výkon 382 kW/520 koní

Krouticí moment 750 Nm

Zrychlení 0–100 km/h 4,5 s

Maximální rychlost 279 km/h

Průměrná spotřeba 11,5 l/100 km

Emise CO2 267 g

Cena 3 631 000 Kč včetně DPH

Cayenne je nejprodávanější porsche, v nové verzi navíc pohlednější a o něco málo úspornější městské SUV. Ať už si o téhle nálepce myslíte, co chcete.

O autorovi| Tomáš Jeník, jenikt@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít