Měníme trh

02. ledna 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
02. ledna 2013, 00:00

O pozici, která by mi byla „přidělena“ pouze v zájmu naplnění povinné kvóty, bych v žádném případě nestála, říká členka představenstva Pivovarů Staropramen

První žena, která se dostala do vedení Českého svazu pivovarů a sladoven, je zároveň členkou představenstva společnosti Pivovary Staropramen. Editě Šilhánové se podařilo uspět, přestože pro ni začátky v tradičně mužském světě nebyly zrovna ideální. Nižší počet žen ve vedeních společností podle ní nevyřeší kvóty a nejde jen o diskriminaci mužským elementem. „Pevně věřím, že časy, kdy ženy byly ‚diskriminovány‘ čistě z toho důvodu, že jsou ženami, jsou dávno za námi,“ tvrdí Šilhánová, která v Pivovarech Staropramen zároveň vede oddělení právní a vnějších vztahů.

* Jak se díváte na zavádění kvót, které společnostem nařizují, jaký mají mít poměr mužů a žen ve firmě? Nebyl by lepší přirozený proces?

Mluvíte mi z duše. Obecně jsem nepřítelem každého zásahu do osobních svobod a regulací existujících pravidel tam, kde to není nezbytně nutné. Pravdou je, že velkých společností, jako je ta naše, s vysokým zastoupením žen v managementu asi moc není. Nicméně si myslím, že je pro to řada nejrůznějších důvodů včetně neochoty některých žen podstoupit nepohodlí, které je nutně spojeno s kombinací role matky a manažerky budující svoji kariéru. Osobně bych o pozici, která by mi byla „přidělena“ pouze v zájmu naplnění povinné kvóty, v žádném případě nestála. Jsem od přírody bojovnice a svoje místo na slunci si chci vybojovat sama.

* Podle odborníků na management firmám prospívá, když mají v týmech „namixovány“ muže i ženy, jaké s tím máte zkušenosti?

Účastním se řady projektů a z vlastní zkušenosti tedy můžu říct, že práce v kombinovaném týmu, kde každý zná svou roli, ale zároveň jsou všichni rovnocennými partnery a respektují svoje názory, je opravdu radostí. Rovnováha, kterou přináší kombinace mužského a ženského pohledu na svět a řešení problémů, je ideální, pokud dobře funguje a je dobře využíván veškerý potenciál.

* Mezi vaše zodpovědnosti spadá i péče o CSR projekty. Staropramen letos získal v soutěži Top Odpovědná firma druhé místo v kategorii Firma a město, čím jste si to zasloužili?

Oceněni jsme byli za dlouhodobé projekty realizované pro dobro komunit, ve kterých působíme. Konkrétně za projekt Sbírej víčka, postavíme hřiště, v rámci kterého se nám podařilo nasbírat víčka od PET láhví a přetvořit je do dvou hřišť, která od nás dostala mateřská škola v Ostravě a městská část Praha 5. Pozitivně byl hodnocen i dobrovolnický projekt Dny, kdy pomáháme. Během pěti let jeho existence jsme odpracovali téměř 5000 hodin, kdy jsme zvelebovali veřejná prostranství a pomáhali neziskovým organizacím.

* V čem se liší pojetí filantropie ve Staropramenu od jiných firem?

Naši CSR strategii máme postavenu na čtyřech pilířích – péče o životní prostředí, odpovědný přístup ke komunitám, kde působíme, odpovědný přístup k zaměstnancům a odpovědnost nás jako výrobce piva, tedy alkoholického nápoje. Naší základní myšlenkou je, že rozdávat peníze umí každý, a tak se vedle finanční pomoci snažíme dělat věci chytře. Aktivity v jednotlivých pilířích promyšleně propojujeme, aby co nejlépe fungovaly jako celek. Hodně dáme na zapojení zaměstnanců do těchto aktivit. Rozdíl od jiných, zejména nadnárodních společností vidím také v tom, že nekopírujeme aktivity a modely mateřské společnosti. Máme to štěstí, že naše mateřská firma Molson Coors nám dává velkou míru svobody.

* Co chystáte pro rozvoj CSR strategie do budoucna?

Určitě budeme pokračovat v cestě, kterou jsme se vydali, a rozvíjet aktivity ve všech čtyřech pilířích. Budeme pokračovat v úspěšné minimalizaci naší „stopy“, kterou po sobě jako výrobní firma nutně zanecháváme na životním prostředí. Nechceme se však spokojit pouze s tím, co děláme nyní. Jsme inovativní firma, která hledá nové možnosti ve všech směrech. Vždy je zajímavé porovnat vlastní zkušenosti s ostatními a dozvědět se tak něco více a odhalit třeba i nový směr, kterým se můžeme vydat. Proto si též hodně slibuji od našeho členství v platformě Byznys pro společnost, která poskytuje skvělé zázemí a možnost výměny zkušeností a nápadů s lidmi z jiných firem a oborů.

* Pijete pivo? Co říkáte na populární piva s ovocnou příchutí? Čekala jste jejich úspěch na konzervativním českém trhu?

Pivo piju velmi ráda! Musím se přiznat, že tak velký úspěch, jaký jsme zaznamenali v loňském roce, kdy jsme na trh uvedli Staropramen Cool Lemon, jsem nečekala. Lidé dnes rádi zkoušejí novinky a mají rádi pestrost nabídky. Dorůstají noví dospělí spotřebitelé, kterým je svět klasického pivaře, jak ho známe z minulosti, cizí. Zároveň stále více žen pije pivo pravidelně, a to i díky zlepšující se pivní kultuře v gastronomii. Jsem vděčná za to, že můžu být u toho, jak s našimi inovacemi a novinkami měníme pivní trh v České republice.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black…
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Technologie
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít