Marné Číny žehlení

19. května 2014, 00:00 - (red)
19. května 2014, 00:00

Napětí v česko­čínských vztazích by se dalo krájet, přestože česká diplomacie ostentativně zavrhla Tibet. Číňany podle informací Palubního deníku naposledy pobouřilo vystoupení uměleckého souboru Shen Yun v Brně a především v Praze, kde umělci zavítali do Státní opery. Problémem je, že zakladateli souboru jsou členové hnutí Falun Gong, které čínská vládní garnitura nenávidí a neváhá je stíhat. Čínská velvyslankyně se dokonce vydala za ředitelem Národního divadla Janem Burianem, který se na rozdíl od české diplomacie zachoval zásadově.

Velvyslankyně se rychle zbavil s tím, že soubor byl založen v New Yorku, je registrován v USA, a tudíž je považován za americký. Na tyto argumenty čínská diplomatka údajně nenašla odpověď.

Trochu to připomíná situaci, v níž se zhruba před dvěma lety ocitl tehdejší premiér Nečas, který na schůzce se středoevropskými a balkánskými premiéry omluvně poklekl před čínským premiérem Wen Ťia-Paem. Cítil to jako svou osobní potupu činěnou v zájmu blaha země a nechlubil se tím jako Lubomír Zaorálek. O to více ho tenkrát popudilo, když se pár dní nato český velvyslanec v Londýně Michael Žantovský sešel s dalajlamou – a česko­čínské vztahy se vrátily na bod mrazu.

RUSOVÉ ZASE PŘED OSVĚTIMÍ Současný výrazně proukrajinský postoj dělá podle informací Palubního deníku starosti polské vládě. Co čert nechtěl, v Rusku se má příští rok uskutečnit rok polské kultury. Jak taková akce může za současného rozložení sil vypadat, si lze představit jen těžko. Na rok 2015 se navíc chystají obrovské oslavy 70 let osvobození Osvětimi. Zda se Polákům podaří zatajit, že tábor osvobodila Rudá armáda, zůstává otázkou. Obě věci jsou natolik ožehavé, že se jimi intenzivně zabývá kabinet premiéra Donalda Tuska. Na výsledky si rádi počkáme.

PRÁVO SE MĚNÍ A pak že je na mediálním trhu bída. Akciová společnost Borgis, vydavatel deníku Právo a provozovatel Novinek.cz, plánuje vyplatit svým akcionářům dividendu. A ne zrovna zanedbatelnou. Valná hromada, která se sejde v půli června, by měla schválit rozdělení 35 milionů z loňského zisku a z nerozděleného zisku minulých let. Je to přesně sedminásobek akciového kapitálu, což je minimálně mezi mediálními domy rekord. Borgis vyplácí dividendu poprvé za čtrnáct let své existence. A možná i naposled. Mnohaletý majoritní vlastník a šéfredaktor Zdeněk Porybný prodal před necelým rokem 33,6 procenta akcií Borgisu společnosti Seznam Ivo Lukačoviče. Také se vzdal funkce předsedy představenstva a zůstává pouze šéfredaktorem. Jak dlouho chce držet stále majoritní balík akcií, nikdo netuší. V minulosti odmítl celou řadu nabídek na prodej, ale časy se mění.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče