Manažerská ikona? Audi A6!

01. července 2013, 00:00 - Jan Müller
01. července 2013, 00:00

Je nejvýše postavenou ženou v české automobilové branži. Po úspěchu u značky Porsche má za úkol vlít krev do žil značce Audi

Když se při nedávném setkání top byznysmenů, politiků a umělců v Prague Bussines Clubu Anna Gruberová auditoriu představovala, usmála se: „Vidím, že máte dobrý vkus. Před klubem stojí jedno audi vedle druhého.“ Když se pak ujal slova houslový virtuos Jaroslav Svěcený, ukázal své vzácné francouzské housle a dodal, že on proto přijel francouzským vozem, Anna reagovala: „Taková věc se dá napravit.“

Anna Gruberová, která dosud působila jako ředitelka dovozce značky Porsche, je v čele Audi Česká republika od ledna. A v prvním půl roce už stihla udělat řadu restrukturalizačních kroků v oblasti prodeje či marketingu. Audi bylo zvyklé dlouhá léta kralovat segmentu prémiových vozů, ale nyní musí čelit náporu konkurence a právě Gruberová je člověk, na kterého spoléhá vedení importéra Porsche Česká republika (spadají pod něj kromě prodeje Audi také značky Volkswagen, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy).

* Audi jsou skvělá auta, to všichni víme. Ale co dál klientovi nabízíte, aby vám dal přednost před konkurencí?

Je to především o komplexní službě. Klient chce mít s vozem a jeho provozem co nejméně práce. Takže nabídnete nejen vůz, ale i způsob financování a k tomu servisní balíček. Pro firmy je velmi důležité, že se dva či tři roky nemusejí o vůz vůbec starat. Takže čím dál víc využíváme operativního leasingu. Nyní máme velmi zajímavý korporátní program, a když má firma ve flotile třeba dvacet vozů jiné značky z portfolia Porsche Česká republika, např. VW Passaty, může si dokoupit vozy značky Audi už s výhodou, na kterou by jinak nedosáhla.

* Kolik prodáte aut do firem a kolik soukromým osobám?

Audi je velmi oblíbené u korporátních klientů a poměr prodeje firemním zákazníkům je opravdu vysoký. Audi je zajímavé jak pro velké firemní flotily, tak pro menší firmy s jedním vozem.

* Jaké modely jsou u korporátních klientů nejoblíbenější?

Absolutní klasikou je u top managementu řada A6, včetně modelů allroad quattro. To je český fenomén. Vidíte to podle toho, že v rámci našeho regionu jsme jako Češi v prodeji tohoto modelu na předních příčkách! Ale jinak se do firemních flotil kupují i velká SUV, třeba Q5 a Q7, anebo naopak menší A3 Sportback. Zrovna nedávno jsme prodali klientovi 40 vozů A3 pro jeho obchodní zástupce.

* Proč zrovna A6 je tak populární?

Je jako tmavý oblek. Žádné výstřednosti, je prostě klasické, elegantní, spolehlivé, s nejvyspělejší technikou.

* Jaké máte zkušenosti s elektronickou knihou jízd? Chtějí od vás klienti, aby měli svá firemní auta zcela pod kontrolou?

Jsou firmy, které elektronickou knihu jízd využívají, jiné ji naopak striktně odmítají. Máme nyní novinku s názvem Audi Connect, která umožňuje v podstatě obsluhovat auto přes smartphone. Třeba vaše asistentka vám zadá z kanceláře rovnou do navigace trasu příští schůzky. Nebo vám zařídí hotely či restaurace, když někam letíte. Je to intuitivní způsob ovládání. Jak říká slogan Audi: Náskok díky technice. Vždyť i systém quattro mělo Audi už v 80. letech, kdežto naše konkurence s ním přišla až po roce 2000.

* Jak je u manažerských vozů populární „zelená barva“ čili snižování emisí atd.?

Všichni snižují CO2, Audi samozřejmě také. Pracuje se na hybridech, na elektrickém pohonu, ale to je ještě trochu hudba budoucnosti. V současné době máme v nabídce hybridní limuzínu A8, SUV Q5 a připravuje se i menší A3 e-tron. Ale, upřímně řečeno, zrovna v ČR to zatím není žádný velký trend.

* Jak se tedy vyvíjí spotřeba u manažerských aut?

Doby, kdy limuzíny jezdily za 10 až 15 litrů, jsou pryč. Dnes i velké auto s obsahem tři nebo čtyři litry dokáže jezdit za sedm až osm litrů a ty menší modely Audi jezdí za pět až šest litrů.

* Když nemluvíme o firmách, ale soukromých osobách: jak byste porovnala českého a západoevropského zákazníka Audi?

Hodně se to přibližuje. Je kategorie klientů, kteří hledají variabilní auto, které mají jak do práce, tak pro rodinu, dostanou do něj děti i lyže na dovolenou. Proto roste obliba SUV. A pak jsou klienti, kteří mají jedno auto pro rodinu a druhé pro sebe, třeba nějaké kupéčko. Milují Audi, a tak mají v rodině dvě nebo i tři auta naší značky. Jedno pro sebe, jedno pro manželku a pak třeba A1 pro dvacetiletou dceru. Takové klienty máme nejraději!

O autorovi| Jan Müller • mullerj@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče