Málo času na výpověď

16. února 2015, 00:00 - Vadim Fojtík
16. února 2015, 00:00

Prosazovaná novela energetického zákona znevýhodní odběratele elektřiny a plynu. Posílí naopak pozici podvodných prodejců

Zazvoní domovní zvonek. Přede dveřmi stojí dva pánové, jejichž saka jsou zhruba o tři čísla větší než samotní majitelé a kolem se line vůně levného parfému. „Dobrý den, máme pro vás dárek, že neuhodnete jaký?“ volá radostně jeden z nich. Senior, který otevřel domovní dveře, nedůvěřivě kroutí hlavou. „No přece mnohem levnější elektriku a plyn, pane,“ halasí s úsměvem druhý muž. V přichystané smlouvě ukazuje pasáže se zmínkou o dvacetiprocentní slevě pro letošek a garancí ceny pro další následující léta.

„To že už máte smlouvu s někým jiným, nevadí, tady dole nám podepište plnou moc a my se o všechno postaráme,“ tvrdí jeden z podomních obchodníků. Za deset minut je hotovo, nová smlouva je podepsána. Situace se v následujících dnech několikrát opakuje. Koncem týdne má dotyčný senior uzavřeno několik nových smluv na dodávky elektřiny.

Reálný případ, který se skutečně stal. Odběratelé jsou sice mnohem poučenější než dříve, část z nich, především starší lidé, ale po trošce nátlaku podepíší cokoli. Stále však platí, že zákazník může smlouvu, kterou uzavře mimo obvyklé obchodní prostory firmy, vypovědět do pátého dne před zahájením dodávky energií. Což v praxi znamená zhruba tři měsíce času na vypovězení smlouvy. Jenže je tu problém, chystaná novela zákona, jež má tenhle čas zkrátit. Boj s firmami, které k získávání nových klientů nepoužívají vždy férové metody, bude těžší.

Málo času Jedna z variant připravované novely počítá s tím, že umožní od takto uzavřené smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů od zahájení dodávek, což by pohodlně a bez sankcí poskytlo spotřebitelům dostatek času pro nápravu svého případného omylu. Bohužel to ale vypadá tak, že poslanci preferují jiný návrh, který zájmy spotřebitelů příliš nezohledňuje.

V tomto případě by naopak došlo k podstatnému zkrácení práva klienta odstoupit bez sankcí od smlouvy, a to na pouhých čtrnáct dnů od data uzavření smlouvy. To je však z pohledu spotřebitele a vzhledem k reálné praxi lhůta neúměrně krátká. Tento návrh tak nahrává spíše té části dodavatelů elektřiny nebo plynu, která potřebuje stůj co stůj získat nové zákazníky.

Před zhoršením pozice spotřebitele varují nejen velcí dodavatelé energií, ale například i Energetický regulační úřad. Jak již upozornil mluvčí úřadu v médiích, důvodem navrhované změny je soulad s novým občanským zákoníkem. Jenže takový systém vyžaduje zavedení jiných možností, jak ochránit spotřebitele. Jako jedno z možných řešení navrhuje Energetický regulační úřad především časové omezení platnosti plných mocí, které zákazníci udělují prodejcům.

Spící smlouvy Dle mluvčího úřadu Chvojky se totiž velmi často stává, že odběratel dá plnou moc prodejci, aby mu přechod k novému dodavateli zařídil až v okamžiku, kdy mu vyprší stávající termínová smlouva. Někteří obchodníci tak mají v portfoliích až několik tisíc spících smluv, které vstoupí v platnost teprve po dvou až třech letech. „Klienti na takto sjednanou změnu často zapomenou a ve chvíli, kdy na ni dojde, pro ně není výhodná, ale nemohou s tím nic dělat,“ upozornil v médiích Chvojka.

Regulátor kromě časového omezení doby platnosti plných mocí navrhuje, aby zmíněné dokumenty bylo třeba notářsky ověřit. Smlouvy by se tak podepisovaly třeba na Czech Pointech nebo kamenných pobočkách dodavatelů energií, což by umožnilo odběratelům, aby měli více času na prostudování nové smlouvy a její podepsání si mohli dopředu dobře rozmyslet.

Novela energetického zákona míří v Poslanecké sněmovně do druhého čtení. Autorem novely je ministerstvo průmyslu a obchodu. Jejím největším kritikem je zřejmě Energetický regulační úřad, který minulý týden upozornil, že není jasný dopad novely do nákladů regulovaných firem, který bude muset promítnout do cen elektřiny a plynu. Spotřebitelé tak údajně mohou přijít o miliardy korun. ERÚ navrhuje do doby, než budou známa přesná čísla, projednávání legislativy pozastavit.

Boj s firmami, které k získávání nových klientů nepoužívají vždy férové metody, bude těžší.

O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít