Makají. Ale na čem?

29. října 2014, 13:53 - Pavel Páral
29. října 2014, 13:53

Tak ministr dopravy Prachař ruku v ruce s šéfem ČD Kuruczem chtějí vyměnit vedení společnosti ČD Cargo. Záminkou snad mají být jakési účetní operace, které měly uchovat úvěrovou kredibilitu našeho vlajkového nákladního dopravce. A i když netrpíme sentimentem vůči vedení této stání organizace, je na místě poněkud pozvednout obočí.

Cargo totiž funguje v rámci svých možností celkem dobře. Jeho problém trvá už řadu let a jmenuje se jednotlivé zásilky generující významnou ztrátu v hospodaření, ale zaměstnávající několik tisíc železničářů. Jde o to, že Cargo má v zásadě dva byznysy.

Prvním je zisková doprava ucelenými vlaky z místa A do místa B. A pak jsou to ony jednotlivé zásilky, tedy vlaky poskládané z vagónů cestujících do různých destinací a cestou připojované a zase odpojované. Tuto službu neposkytuje žádný privátní dopravce, protože je vůči kamionové dopravě zcela nekonkurenceschopná. O jejím zrušení však může a musí rozhodnout politické vedení resortu, protože jde o politickou otázku několika tisíc pracovních míst.

Pokud je zájem tato místa držet, musí dojít k nějaké transparentní subvenci. A tohle současný ministr neřeší a řešit nebude. Stejně jako neřeší situaci, kdy ČD měly dávno prodat nádraží Správě železniční dopravní cesty, aby měly peníze na modernizaci a především na obsluhu svého dluhu. Trpí paralýzu na ŘSD, jehož pověřená ředitelka se skrývá před svými zaměstnanci, aby se po ní náhodou nedožadovali manažerského rozhodnutí spojeného s nějakou osobní odpovědností. A podobné je to i v jiných agendách resortu, jako v případě tendru na nového provozovatele mýtného systému atd.

Když si pak člověk vzpomene na volební hesla typu „Nejsme politici. My makáme.“, musí nutně přemýšlet, na čem to soudruzi z ANO vlastně makají, když to není agenda jejich resortů. Ten Prachař v tom totiž není zdaleka sám, když i podoba státního rozpočtu zcela průkazně usvědčuje i šéfa strany a ministra financí z toho, že na těch veřejných rozpočtech moc nezamakal.


Čtěte také:

ČD Cargo bude opět vozit uhlí do Chvaletic. Nahradí Bakalovo AWT

Boj o vliv v ČD: Kurucz dostane hlídací psy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít