Makají. Ale na čem?

29. října 2014, 13:53 - Pavel Páral
29. října 2014, 13:53

Tak ministr dopravy Prachař ruku v ruce s šéfem ČD Kuruczem chtějí vyměnit vedení společnosti ČD Cargo. Záminkou snad mají být jakési účetní operace, které měly uchovat úvěrovou kredibilitu našeho vlajkového nákladního dopravce. A i když netrpíme sentimentem vůči vedení této stání organizace, je na místě poněkud pozvednout obočí.

Cargo totiž funguje v rámci svých možností celkem dobře. Jeho problém trvá už řadu let a jmenuje se jednotlivé zásilky generující významnou ztrátu v hospodaření, ale zaměstnávající několik tisíc železničářů. Jde o to, že Cargo má v zásadě dva byznysy.

Prvním je zisková doprava ucelenými vlaky z místa A do místa B. A pak jsou to ony jednotlivé zásilky, tedy vlaky poskládané z vagónů cestujících do různých destinací a cestou připojované a zase odpojované. Tuto službu neposkytuje žádný privátní dopravce, protože je vůči kamionové dopravě zcela nekonkurenceschopná. O jejím zrušení však může a musí rozhodnout politické vedení resortu, protože jde o politickou otázku několika tisíc pracovních míst.

Pokud je zájem tato místa držet, musí dojít k nějaké transparentní subvenci. A tohle současný ministr neřeší a řešit nebude. Stejně jako neřeší situaci, kdy ČD měly dávno prodat nádraží Správě železniční dopravní cesty, aby měly peníze na modernizaci a především na obsluhu svého dluhu. Trpí paralýzu na ŘSD, jehož pověřená ředitelka se skrývá před svými zaměstnanci, aby se po ní náhodou nedožadovali manažerského rozhodnutí spojeného s nějakou osobní odpovědností. A podobné je to i v jiných agendách resortu, jako v případě tendru na nového provozovatele mýtného systému atd.

Když si pak člověk vzpomene na volební hesla typu „Nejsme politici. My makáme.“, musí nutně přemýšlet, na čem to soudruzi z ANO vlastně makají, když to není agenda jejich resortů. Ten Prachař v tom totiž není zdaleka sám, když i podoba státního rozpočtu zcela průkazně usvědčuje i šéfa strany a ministra financí z toho, že na těch veřejných rozpočtech moc nezamakal.


Čtěte také:

ČD Cargo bude opět vozit uhlí do Chvaletic. Nahradí Bakalovo AWT

Boj o vliv v ČD: Kurucz dostane hlídací psy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít