Mainuschovy kapky na hubnutí

19. května 2014, 00:00 - Michal Půr
19. května 2014, 00:00

Tvrdá úsporná kúra nového šéfa vyvolává na Nově napětí, klíčoví lidé odcházejí ke konkurenci, filmotéka zeje prázdnotou

Když současný šéf TV Nova Christoph Mainusch před nedávnem pořádal v jedné z luxusních pražských restaurací večírek, usmyslel si, že tamní hranaté stoly se pro takovou akci nehodí. Nechal proto objednat kulaté a na jeden večer je do podniku nastěhoval. Na starost si vzal i zasedací pořádek, který ovšem průběžně měnil a cedulky se jmény různě přesouval. Podle toho, kdo se mu jak zalíbil při welcome drinku.

„Bylo to velmi trapné, když ti lidé sledovali, jak Mainusch hýbe s jejich jmény na stolech podle toho, jak se mu to zrovna líbí,“ líčil týdeníku Euro jeden ze zaměstnanců Novy, pochopitelně pod příslibem anonymity. Podivuhodná historka celkem názorně ilustruje současné dění v televizi. Na jedné straně je šéf posedlý detaily, na straně druhé nespokojení zaměstnanci, kteří se jen těžko smiřují s novým kurzem TV Nova. Z výkladní skříně české komerční televizní tvorby sklouzává k naleštěné bídě. Zámořští majitelé musejí splácet obrovské dluhy a Mainusch má za úkol omezit výdaje na minimum. A na obrazovce to bude už brzy vidět.

Reprízy mají budoucnost Od začátku letošního roku odešlo podle informací týdeníku Euro z TV Nova na 80 lidí. Na první pohled se může zdát, že to není tolik (ze zhruba 650); na druhý pohled jde o klíčové zaměstnance. Ze dne na den zmizelo celé marketingové oddělení, Mainusch zrušil projektové oddělení, odešli lidé z výzkumu a klíčoví zaměstnanci z kreativního oddělení. Pokud Nova nad největším konkurentem Primou v něčem dominovala, pak ve vizuální stránce – televizní upoutávky (mnohokrát mezinárodně oceněné) či takzvané identy, tedy předěly v programu, podle nichž okamžitě poznáte, kam jste přeladili. Není překvapením, že řada z těchto zaměstnanců míří na Primu.

Současné vedení TV Nova ovšem tyto odchody jako ztrátu nevnímá. „Dochází k interní reorganizaci, jejímž cílem je posílit efektivitu fungování společnosti. Počty zaměstnanců, kterých se reorganizace dotkla, nezveřejňujeme,“ řekla týdeníku Euro mluvčí televize Anna Suchá.

Úspory tvrdě dopadly i na programové oddělení. Ředitelka programu Alex Ruzek sice přežila personální čistku po nástupu Mainusche, ale v současnosti se musí potýkat se značně prořídlou nabídkou. A peníze na nákup nových filmů od generálního ředitele nedostane. Ten má mimochodem svéráznou strategii a českého diváka nepovažuje za příliš náročného. Podle informací týdeníku Euro zastává názor, že Novu vyvedou z problémů nekonečné reprízy americké krimisérie CSI, nikoli drahá vlastní tvorba, nad níž drží přísný dohled.

Svůj názor opírá o čísla sledovanosti. Reprízovaná Kriminálka Anděl dosahuje například lepších výsledků než pěvecká show Hlas ČeskoSlovenska, která podle odhadů, jež má týdeník Euro k dispozici, televizi vyšla na zhruba 60 milionů korun; dalších 40 milionů korun přidala slovenská televize Markíza. Hlas je přitom osobním Mainuschovým projektem, bývalé vedení jej vysílat už nechtělo a dávalo přednost natočení nové řady Kriminálky Anděl. Ta je naopak prvním projektem, který Němec po svém příchodu do funkce stopl.

Rozpočet neoblafneš Úspory však nejsou samospasitelné, jak se během krize přesvědčila řada firem. Novému šéfovi se po nástupu do televize na konci loňského roku podařilo obrátit trend, kdy televizi po zdražení reklamy opouštěli ve velkém hlavní klienti. Podle všeho ale šlo o dočasný jev. Na změnu cen zareagovala Prima a v prvním čtvrtletí letošního roku reklamu citelně zlevnila, aby zastavila odliv klientů zpět na Novu. Krok se vydařil a Mainuschovi se podle informací týdeníku Euro nejspíš nepodaří naplnit plán reklamních příjmů. Leden a únor vypadal pro TV Nova dobře, ale výsledky za březen přinesly zklamání, přestože to vedení televize popírá.

„Vstřícná politika, kterou jsme klientům na podzim loňského roku představili, přináší výsledky. Každý měsíc registrujeme rostoucí zájem klientů o spolupráci,“ tvrdí Suchá.

Mainusch se plánovaný rozpočet snaží naplnit i jinak – zejména navýšením poplatků za poskytování obsahu televizních stanic, takzvaných carriage fees. To je mimochodem důvod, proč z nabídky operátora UPC zmizel kanál Nova Sport. Televize žádala mnohonásobné zvýšení poplatků a firma UPC na takový návrh nepřistoupila. Mainusch ovšem žádá podstatné navýšení poplatků i v případě ostatních kanálů Novy. Využívá faktu, že bez nejsledovanější televize si lze nabídku operátorů jen těžko představit.

„S operátory, kteří svým klientům nabízejí obsah našich kanálů, máme uzavřeny nebo jednáme o uzavření dlouhodobých smluv.

Smluvní podmínky jsou průběžně upravovány tak, aby reflektovaly situaci na trhu. Cílem je, aby výše poplatků vždy odrážela hodnotu portfolia našich kanálů, které daný operátor svým klientům nabízí,“ potvrdila Suchá spekulace trhu.

Kudy dál?

Jaké bude další směřování Novy, zatím není příliš zřetelné. Leccos lze odhadnout z vývoje v předchozích působištích současného šéfa. Ten mimo jiné působil v čele řecké televizní stanice, kterou vlastnila německá skupina RTL. V roce 2012 RTL svůj podíl prodala a z tamního trhu s velkou ztrátou odešla.

S prohrou se Mainusch musel smířit i v Chorvatsku, kde řídil stanici RTL Televizija, která v přímém souboji o jedničku trhu prohrála s Nova TV, která patří CME. To je také mimochodem důvod, proč nového šéfa nemohou někteří současní i bývalí zaměstnanci TV Nova a dalších televizí v rámci CME vystát. „Vždy říkal, že lídra trhu umí vést každý, ale málokdo umí udělat opravdu efektivní televizi. To je směšné vzhledem k tomu, že Nova je lídrem a její marže ještě nedávno dosahovaly 50 procent,“ řekl týdeníku Euro jeden z bývalých zaměstnanců.

Mainuschova politika je vlastně důvodem, proč čeští miliardáři vůbec uvažují o postavení nové televize. Současný šéf Novy se nitelevize jak netají tím, že je ochoten v zájmu úspor při výrobě programu obětovat část sledovanosti. Pokud by se program Novy výrazně zhoršil a televize začala ztrácet, na zdánlivě nasyceném trhu by se rázem otevřel prostor pro nováčka. I když nikde samozřejmě není psáno, že vlastníci budou Mainuschovu destrukci donekonečna tolerovat.

Zámořští majitelé musejí splácet obrovské dluhy a Mainusch má za úkol omezit výdaje na minimum. A na obrazovce to bude už brzy vidět. Mainuschova politika je vlastně důvodem, proč čeští miliardáři vůbec uvažují o postavení nové televize. Současný šéf Novy je totiž ochoten úsporám obětovat část sledovanosti.

4. února 1994 Nova zahájuje vysílání z Vladislavovy ulice.

5. srpna 1999 Vladimír Železný po svém odvolání přesouvá vysílání na Barrandov.

14. března 2003 Česko definitivně prohrává arbitráž a musí společnosti CME, která byla poškozena přesunem vysílání, zaplatit deset miliard korun.

14. května 2003 Železný byl opět odvolán z funkce generálního ředitele, střídá ho Petr Dvořák z firmy PPF, která kupuje podíly od většiny akcionářů včetně CME a televizi ovládá.

podzim 2004 PPF prodává celý svůj podíl CME.

prosinec 2007 Nova spouští druhý kanál – Nova Cinema.

1. ledna 2011 Jan Andruško střídá ve funkci generálního ředitele Petra Dvořáka.

srpen 2013 Na své funkce rezignuje jednatel CET 21 (provozovatele Novy) a prezident a generální ředitel CME Adrian Sarbu.

říjen a listopad 2013 Odchází Jan Andruško, střídá jej Christoph Mainusch.

Tři silní Podíl sledovanosti ve skupině diváků starších 15 let (2013, v %)

Kanály ČT 29,84

8,85 Ostatní

3,31 Atmedia

4,39 Barrandov

22,43 Kanály Primy

Kanály Novy 31,18

Zdroj: ATO-Mediaresearch

O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče