Maďarské ekonomice prospěla i spolupráce s Českem

Markéta Žižková 21. prosince 2015, 00:00
21. prosince 2015, 00:00

Možná že to v Česku málokdo ví, ale 317 čerpacích stanic je v tuto chvíli ve vlastnictví společnosti MOL

Maďarská ekonomika prožila podobně jako ta česká úspěšný rok. Hospodářskému růstu přitom napomohly i česko-maďarské vztahy. Skupina MOL v Česku převzala síť čerpacích stanic, Češi investovali do maďarských podniků. Na obzoru jsou i další investice. „Například se vedou jednání o tom, jak se mohou české firmy podílet na realizaci rozšíření jaderné elektrárny v Maďarsku,“ popisuje maďarský velvyslanec v Česku Tibor Pető.

* Jak byste zhodnotil maďarskou ekonomiku v roce, který se právě blíží ke konci?

Maďarská ekonomika uzavírá úspěšný rok. Hospodářský růst je vysoko nad průměrem Evropské unie. Ještě nemáme k dispozici konečné údaje, ale měl by být kolem tří procent. Významně vzrostl export do evropských zemí, mezi nimi i do Česka a Německa. Export do České republiky rostl dokonce o deset procent, což je velmi významný výsledek. Stoupli náš export směrem do Číny a na americký kontinent. Jedním z motorů ekonomiky je růst spotřeby na vnitřním trhu, to znamená, že maďarské domácnosti toho spotřebují čím dál více. Pozitivní jsou i čísla v oblasti nezaměstnanosti, která se neustále snižují a nyní činí 6,4 procenta. Významné je i to, že inflace je velmi nízká – 1,2 procenta. Stejně je na tom výše úrokové sazby, která se v podstatě blíží nule.

* Pokud bychom se zaměřili konkrétně na export a import ve vztahu s Českem, jaký vývoj zde můžeme v uplynulém roce vidět?

Vzájemná výměna se blíží sedmi miliardám eur. Mezi nejvýznamnější skupiny zboží patří automobily, strojní zařízení, farmaceutický průmysl, agrární a chemické produkty nebo paliva. Jedná se tedy o velmi širokou škálu. Na přední příčce jsou ale v obou zemích osobní automobily. V ulicích Budapešti a Miskolce se také objevily české tramvaje. Nyní dodala česká strana do Maďarska trolejbusy. A my naopak prodáme v Česku za rok zhruba 350 tun uherského salámu Pick. Významnou položkou je také turismus. Mnoho Čechů přijíždí do Budapešti a maďarských wellness hotelů a naopak hodně Maďarů navštěvuje Prahu.

* Co se týče turismu, jak významní jsou pro Maďarsko Češi?

bližší vztahy. „Vedou se jednání o tom, jak se mohou české firmy podílet na realizaci rozšíření jaderné elektrárny v Maďarsku,“ říká maďarský velvyslanec v Česku Tibor Pető.

Česko je na pátém šestém místě co do počtu turistů přicházejících do Maďarska. To je tak tři sta čtyři sta tisíc turistů ročně, což je výrazné číslo. Necestují přitom jen třeba na dva dny, ale platí si wellness pobyty na delší dobu. Patří také mezi dobře platící turisty: využívají hotely, restaurace i zdravotní služby. Jejich cílem jsou především termální lázně.

* A pokud bychom se podívali na české investice v Maďarsku a naopak?

Největší investice Maďarska v Česku se váže na skupinu MOL Slovnaft. Možná že to v Česku málokdo ví, ale 317 čerpacích stanic je v tuto chvíli ve vlastnictví společnosti MOL. Tím pádem se jedná o druhou největší síť čerpacích stanic zde. Naopak co se týče Čechů v Maďarsku, tak byla významná koupě továrny na výrobu rostlinných olejů. Největším investorem je skupina Agrofert Andreje Babiše, tedy oblast potravinářství a zemědělství. Očekáváme i další investice. Například se vedou jednání o tom, jak se mohou české firmy podílet na realizaci rozšíření jaderné elektrárny v Paksi. Podrobnosti neznáme, ale možná dojde k vytvoření smíšené společnosti.

* Rozvíjí se také spolupráce českých a maďarských firem, které uzavírají například partnerství v oblasti veřejných zakázek v infrastruktuře. Jaké jsou výsledky?

Jedna z těchto spoluprací už probíhá. Bylo vypsáno výběrové řízení na modernizaci železnice, kterou již vyhrála česko-maďarská smíšená společnost. Druhá je zatím v podobě tendru. Maďarsko se chce podílet na vytvoření systému výběru mýtného na dálnicích a silnicích prvních tříd a rychlostních silnicích u kamionů a osobních automobilů. Země má totiž dobře nastavený systém, který dokáže dopravu efektivně monitorovat. Plán už byl představen českému ministerstvu dopravy.

* Blíží se rok 2016, jaké jsou podle vás výhledy Maďarska do budoucna?

Co se týče ekonomiky, musíme usilovat o to, abychom se přiblížili současnému hospodářskému růstu. V tomto zájmu činí maďarská vláda různé podpůrné kroky. Před několika dny bylo například vyhlášeno, že DPH u novostaveb se snižuje z 27 na pět procent v zájmu posilování ekonomiky stavebního průmyslu. V budoucnosti můžeme očekávat další podobné kroky. Udržet každoročně růst vzájemného obchodu ve výši osmi až deseti procent je náročné, ale budeme se o to snažit. Musíme také pracovat na tom, aby do země jezdilo čím dál více turistů. To závisí na nabídce kvalitních služeb a dobrých cen. Podobná kritéria platí také u průmyslových výrobků. l

O autorovi| Markéta Žižková, zizkova@mf.cz

Musíte si přečíst

Majoritní vlastník chce Grandhotel Pupp dostat zcela…

20 evropských měst, kde nejsnáze potkáte milionáře

Armáda chce do čtyř let navýšit stavy o 5500 vojáků

Ekonomický růst v EU zpomalil

Olympijské hry jsou „prohranou záležitostí“

Hinkley Point v ohrožení? Londýn chce projekt…

Ondřej Krátký: Vlastními auty se bude jezdit čím dál méně
S jak velkou podporou se setkává sdílená ekonomika u politiků? A jak se daří startupům v Česku? O tom mluvil v pořadu Euro TV Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago, který chce přinést alternativu k vlastním autům v centrech měst.
Zhlédnout další videa