luxusní dravec

31. března 2014, 00:00 - Tomáš Jeník
31. března 2014, 00:00

Macan je sportovní porsche, které se neutopí v bahně a při delší jízdě po českých okreskách vám nerozláme záda

Víte, jak vzniklo Porsche Macan? Vývojáři Porsche tak dlouho bušili do cayennu, až zase začal připomínat porsche. Ale vážně… Macan je sice jenom o nějakých sedm centimetrů nižší než cayenne, je podobně robustní, a dokonce i váží skoro stejně, ale přesto působí mnohem subtilněji a elegantněji. Přitom nepoztrácel skoro nic z předností, díky nimž se z cayennu stal suverénně nejprodávanější model automobilky. Navíc je podstatně živější.

Redakce týdeníku Euro měla možnost testovat všechny tři verze tohoto kompaktního SUV – Macan S, Macan S Diesel a Macan Turbo –, které se od dubna prodávají i v Česku.

Všechny mají vidlicové šestiválce biturbo, obsah se liší podle typu: tři litry pro „esko“ i diesel a 3,6 litru pro turbo. Cena slabších typů začíná na 1 634 000 korunách s daní, silnější turbo na 2 235 000.

Mimochodem, ač o tom donedávna automobilka nechtěla mluvit, koncem února v Lipsku designéři z Porsche prozradili, že bude i „vykastrovaná“ verze se čtyřválcovým dvoulitrem. Ovšem (zatím) jen pro čínský trh. Rosický, ne Kolář Porsche tvrdí, že modelem Macan vstupuje do zcela nové kategorie „crossoveru“. Jestli se jeho konstruktéři k něčemu hlásí, pak ne k SUV jako u cayennu, ale k odkazu rychlých terénních aut, s nimiž automobilka zkoušela štěstí na Rallye Paříž–Dakar, tedy speciálů z 80. let 953 a 959. Zvenčí ale macan natolik připomíná cayenne, že se srovnání prostě nevyhne. Proti většímu SUV má macan tři výrazná poznávací znamení. Zepředu je to určitě kapota, která plynule přechází do blatníků, z boku barevně odlišený prolis neboli „čepel“, která se táhne přes spodní část předních i zadních dveří, a záď podobná spíš elegantní 911 než nevzhledné panameře.

Sedadla s výrazným bočním vedením jsou na SUV umístěna poměrně nízko. Z toho vyplývá i první dojem po zasednutí k volantu – nesedíte v nákladním, ale v osobním autě.

Samozřejmě je to částečně na úkor výhledu z auta, ale pokud se v těžkém terénu obáváte nárazu do zrádného pařezu, vždycky si seNormálně dačku můžete zvednout. A při parkování na vás stejně budou ječet parkovací senzory.

Zapalování je pro Porsche typicky umístěno nalevo od volantu, klasika jsou tři kruhové budíky na přístrojové desce s digitálním ukazatelem rychlosti na tom prostředním. A majitele cayennu nepřekvapí ani drtivá většina tlačítek na středovém panelu.

Na rozdíl od roku 2002, kdy se Porsche skoro stydělo přiznat, že má cayenne hodně společného s touaregem, se tentokrát automobilka ke koncernové přízni otevřeně hlásí. Ano, macan skutečně má asi třetinu stejných dílů jako Audi Q5. Ale zbytek se na míru upravoval nebo vyráběl u Porsche. Takže tvrdit, že Audi Q5 a Porsche Macan jsou klony, je trochu jako vydávat Dana Koláře za adekvátní náhradu za Tomáše Rosického.

Úsměv řidiče V běžném provozu se macan chová jako kultivované moderní auto, které vyvrací snad všechno negativní, co jste kdy o vozech Porsche slyšeli. Chová se jako sporťák, a přitom je to „normální“ auto. Řídí se snadno a disponuje všemi myslitelnými vymoženostmi, od automatické sedmistupňové převodovky PDK s možností manuálního řazení na sportovním volantu jako vystřiženém ze spyderu přes adaptivní tempomat a asistenta jízdy v pruzích po špičkový informační a komunikační systém se sedmipalcovým displejem na středovém panelu. A když se německá dálnice trochu uvolní, přepnete do módu Sport Plus, sešlápnete plyn a macan vystřelí. Automat hladce řadí a auto plynule zrychluje, při dvou stovkách máte pocit, jako byste jeli sotva poloviční rychlostí, auto sedí jako přibité. Není důvod nevěřit, že se Macan S hravě dostane přes 250 km/h – při 233 pořád ochotně zrychluje, ale blížíme se Lipsku a dálnice se začíná zahušťovat…

Terén zvládá macan s přehledem. V době testu bylo sucho, takže jsme nemohli vyzkoušet, jak se auto chová v hlubším blátě, ale povrch blížící se stavu silnic na Semilsku po krušnější zimě zvládal macan (diesel se vzduchovým podvozkem) bravurně. Totéž platilo i o zdolávání 80procentního stoupání, klesání a bočního náklonu. Čtyřkolka s variabilním rozdělováním točivého momentu na jednotlivá kola fungovala bezvadně.

Opravdový zážitek bylo potom řídit macan na okruhu. Maximální rychlosti 266 km/h Macanu Turbo jsme se sice na krátkých rovinkách dráhy u továrny Porsche v Lipsku ani nepřiblížili, ale díky na SUV fantastické akceleraci (s balíčkem Sport Chrono) z nuly na 100 km/h za 4,6 vteřiny jsme vedoucí carreře zdatně šlapali na paty. Při dobrzďování esíček bylo znát téměř půl tuny hmotnosti navíc, zato i v dost ostře projetých zatáčkách drželo auto i díky zapnutému systému PTV Plus jako na kolejích. Řidič se poněkud maniakálně usmívá, spolujezdec loví pytlík na zvracení… Místo nad hlavou Po několika hodinách strávených za volantem macanu se negativa hledají jen těžko.

Vlastně by se dala spočítat na prstech jedné ruky. Trochu tužší chod páček blinkrů (údajně Made in Czech Republic), pro dospělého poměrně málo místa vzadu – na nohy i nad hlavou, ale při rodinných výletech si ani odrůstající děti vzadu určitě stěžovat nebudou. Problém by mohl nastat spíše s malým zavazadlovým prostorem (500 litrů). A slabší to bude i se spotřebou, na deklarovaných cca devět litrů kombinované spotřeby se dostanete jenom při opravdu spořádané jízdě. Přitom macan k razantnější jízdě vysloveně svádí… Při troše nadsázky by se dalo Porsche Macan přirovnat k biatlonu. Netrhá rekordy na dráze ani v terénu, ale výborně zvládne obojí. Výsledkem je disciplína, která může bavit víc než obě specializované.

Takže vlastně zůstává už jen jediná otázka: Kdy se macan stane nejprodávanějším modelem Porsche? Automobilka se dotazům na možnou kanibalizaci prodejů superúspěšného cayennu vehementně brání (nanejvýš zástupci připouštějí desetiprocentní překryv). Ale upřímně řečeno, proč kupovat o něco dražší cayenne, když se nutně nepotřebujete brodit půl metrem vody ani vozit na výlety kamarády basketbalisty?

Porsche Macan

Rozvor 2807 mm

Délka 4681 mm

Výška 1624 mm

Šířka 1923 mm

Nádrž 65–75 l*

Hmotnost 1865–1925 kg*

Ráfky 18–21 palců

* podle typu

Macan S

Výkon 250 kW/340 koní

Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,4 s

Maximální rychlost 254 km/h

Točivý moment 460 Nm

Kombinovaná spotřeba 9,0–8,7 l/100 km

Emise CO2 212–204

Cena (včetně DPH) od 1 634 000 Kč

Macan SDiesel

Výkon 190 kW/258 koní

Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,3 s

Maximální rychlost 230 km/h

Točivý moment 580 Nm

Kombinovaná spotřeba 6,3–6,1 l/100 km

Emise CO2 164–159

Cena (včetně DPH) od 1 634 000 Kč

Macan turbo

Výkon 294 kW/400 koní

Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,8 s

Maximální rychlost 266 km/h

Točivý moment 550 Nm

Kombinovaná spotřeba 9,2–8,9 l/100 km

Emise CO2 216–208

Cena (včetně DPH) od 2 235 000 Kč

hodnocení sportovní SUV jízdní vlastnosti zvuk motoru cena méně místa vzadu

O autorovi| Tomáš Jeník, jenikt@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče