Logistika na vzestupu

22. června 2015, 00:00 - ALEKSANDR RACZYŃSKI
22. června 2015, 00:00

Tuzemské firmy řeší logistiku více centralizovaně. Výrobci ale stále „plavou“ ve výběrových řízeních

České společnosti zřejmě pochopily, že dobře nastavený přepravní proces nejen pomáhá šetřit finanční prostředky (a to až o 20 procent, jak ukazují předchozí studie naší společnosti), ale také je jedním z faktorů, které pomáhají společnostem prosadit se na trhu, a to nejen doma, ale i v zahraničí. Celkem 58 procent výrobních společností v Česku má již logistické procesy centralizované a jejich realizaci zajišťuje jedno oddělení. Překvapivě stále vysoké procento (16 procent) z dotázaných výrobních společností logistiku systémově vůbec neřeší. Výhodnost plně centralizované logistiky se přitom ukázala již v loňském průzkumu, který Gefco realizovalo. Firmy, které mají plně centralizovanou logistiku, dosahují vyšší produktivity práce ve srovnání s jinými firmami ve stejném oboru. Ostatně se svými logistickými řešeními jsou nejspokojenější výrobci, kteří mají plně centralizovanou přepravu (celých 90 procent z nich).

MEZERY U VÝROBNÍCH FIREM Ačkoli téměř polovina výrobních společností uzavírá s externími přepravci pouze dlouhodobé kontrakty, zbývajících 52 procent firem zadává jednotlivé poptávky vždy na konkrétní přepravu či projekt. Dlouhodobé kontrakty zadávají častěji velkoobchody oproti výrobním podnikům a také podniky, které dávají do logistiky více financí. Využívání dlouhodobých kontraktů přitom může výrobcům přinášet nikoli zanedbatelné úspory.

V současné době lze smluvní i logistický proces nastavit tak, aby odrážel okamžité potřeby výrobce a bral například v potaz výpadky ve výrobě, nebo naopak její krátkodobé posílení. Pokud například společnosti s milionovými výdaji na logistiku zadávají až 51 procent zakázek na jednotlivé přepravy či projekty, mohou mít náklady na ně až o 20 procent vyšší než v případě, kdy by se rozhodly pro dlouhodobý tendr. V období jednoho roku by tak úspory dosahovaly milionů korun.

Právě v přístupu k zadávání zakázek ze strany výrobců, v jejich optimalizaci, mají české firmy největší rezervy. Měly by uzavírat spíše dlouhodobé rámcové smlouvy, které by vedly k úsporám a lepšímu propojení logistiky se samotnou výrobou. Jednorázové poptávky by měly být otázku spíše výjimečných situací.

Ačkoli logistický trh v Česku stále prochází dynamickým vývojem, čeští výrobci se postupně učí, nejen jak jej maximálně využívat, ale také jak jeho optimalizací šetřit finanční prostředky.

O autorovi| ALEKSANDR RACZYŃSKI, generální ředitel Gefco Česká republika

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít