Logistika na vzestupu

22. června 2015, 00:00 - ALEKSANDR RACZYŃSKI
22. června 2015, 00:00

Tuzemské firmy řeší logistiku více centralizovaně. Výrobci ale stále „plavou“ ve výběrových řízeních

České společnosti zřejmě pochopily, že dobře nastavený přepravní proces nejen pomáhá šetřit finanční prostředky (a to až o 20 procent, jak ukazují předchozí studie naší společnosti), ale také je jedním z faktorů, které pomáhají společnostem prosadit se na trhu, a to nejen doma, ale i v zahraničí. Celkem 58 procent výrobních společností v Česku má již logistické procesy centralizované a jejich realizaci zajišťuje jedno oddělení. Překvapivě stále vysoké procento (16 procent) z dotázaných výrobních společností logistiku systémově vůbec neřeší. Výhodnost plně centralizované logistiky se přitom ukázala již v loňském průzkumu, který Gefco realizovalo. Firmy, které mají plně centralizovanou logistiku, dosahují vyšší produktivity práce ve srovnání s jinými firmami ve stejném oboru. Ostatně se svými logistickými řešeními jsou nejspokojenější výrobci, kteří mají plně centralizovanou přepravu (celých 90 procent z nich).

MEZERY U VÝROBNÍCH FIREM Ačkoli téměř polovina výrobních společností uzavírá s externími přepravci pouze dlouhodobé kontrakty, zbývajících 52 procent firem zadává jednotlivé poptávky vždy na konkrétní přepravu či projekt. Dlouhodobé kontrakty zadávají častěji velkoobchody oproti výrobním podnikům a také podniky, které dávají do logistiky více financí. Využívání dlouhodobých kontraktů přitom může výrobcům přinášet nikoli zanedbatelné úspory.

V současné době lze smluvní i logistický proces nastavit tak, aby odrážel okamžité potřeby výrobce a bral například v potaz výpadky ve výrobě, nebo naopak její krátkodobé posílení. Pokud například společnosti s milionovými výdaji na logistiku zadávají až 51 procent zakázek na jednotlivé přepravy či projekty, mohou mít náklady na ně až o 20 procent vyšší než v případě, kdy by se rozhodly pro dlouhodobý tendr. V období jednoho roku by tak úspory dosahovaly milionů korun.

Právě v přístupu k zadávání zakázek ze strany výrobců, v jejich optimalizaci, mají české firmy největší rezervy. Měly by uzavírat spíše dlouhodobé rámcové smlouvy, které by vedly k úsporám a lepšímu propojení logistiky se samotnou výrobou. Jednorázové poptávky by měly být otázku spíše výjimečných situací.

Ačkoli logistický trh v Česku stále prochází dynamickým vývojem, čeští výrobci se postupně učí, nejen jak jej maximálně využívat, ale také jak jeho optimalizací šetřit finanční prostředky.

O autorovi| ALEKSANDR RACZYŃSKI, generální ředitel Gefco Česká republika

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít