Logistika na vzestupu

22. června 2015, 00:00 - ALEKSANDR RACZYŃSKI
22. června 2015, 00:00

Tuzemské firmy řeší logistiku více centralizovaně. Výrobci ale stále „plavou“ ve výběrových řízeních

České společnosti zřejmě pochopily, že dobře nastavený přepravní proces nejen pomáhá šetřit finanční prostředky (a to až o 20 procent, jak ukazují předchozí studie naší společnosti), ale také je jedním z faktorů, které pomáhají společnostem prosadit se na trhu, a to nejen doma, ale i v zahraničí. Celkem 58 procent výrobních společností v Česku má již logistické procesy centralizované a jejich realizaci zajišťuje jedno oddělení. Překvapivě stále vysoké procento (16 procent) z dotázaných výrobních společností logistiku systémově vůbec neřeší. Výhodnost plně centralizované logistiky se přitom ukázala již v loňském průzkumu, který Gefco realizovalo. Firmy, které mají plně centralizovanou logistiku, dosahují vyšší produktivity práce ve srovnání s jinými firmami ve stejném oboru. Ostatně se svými logistickými řešeními jsou nejspokojenější výrobci, kteří mají plně centralizovanou přepravu (celých 90 procent z nich).

MEZERY U VÝROBNÍCH FIREM Ačkoli téměř polovina výrobních společností uzavírá s externími přepravci pouze dlouhodobé kontrakty, zbývajících 52 procent firem zadává jednotlivé poptávky vždy na konkrétní přepravu či projekt. Dlouhodobé kontrakty zadávají častěji velkoobchody oproti výrobním podnikům a také podniky, které dávají do logistiky více financí. Využívání dlouhodobých kontraktů přitom může výrobcům přinášet nikoli zanedbatelné úspory.

V současné době lze smluvní i logistický proces nastavit tak, aby odrážel okamžité potřeby výrobce a bral například v potaz výpadky ve výrobě, nebo naopak její krátkodobé posílení. Pokud například společnosti s milionovými výdaji na logistiku zadávají až 51 procent zakázek na jednotlivé přepravy či projekty, mohou mít náklady na ně až o 20 procent vyšší než v případě, kdy by se rozhodly pro dlouhodobý tendr. V období jednoho roku by tak úspory dosahovaly milionů korun.

Právě v přístupu k zadávání zakázek ze strany výrobců, v jejich optimalizaci, mají české firmy největší rezervy. Měly by uzavírat spíše dlouhodobé rámcové smlouvy, které by vedly k úsporám a lepšímu propojení logistiky se samotnou výrobou. Jednorázové poptávky by měly být otázku spíše výjimečných situací.

Ačkoli logistický trh v Česku stále prochází dynamickým vývojem, čeští výrobci se postupně učí, nejen jak jej maximálně využívat, ale také jak jeho optimalizací šetřit finanční prostředky.

O autorovi| ALEKSANDR RACZYŃSKI, generální ředitel Gefco Česká republika

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče