Lochkovský most se zase bude muset opravovat

22. dubna 2014, 00:00 - (boř)
22. dubna 2014, 00:00

Doprava Lapálie s Lochkovským mostem, kvůli kterému se málem neotevřela v roce 2010 nová část Pražského okruhu, zdaleka neskončily.

Spíše by se dalo říci, že začíná nová etapa. Experimentální zátěžové zkoušky Inženýrské akademie České republiky, které si zadalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), totiž prokázaly možnost ohrožení nosné funkce mostu.

Interpretace závěru je přitom uklidňující. „Podle dubnové informace Inženýrské akademie je Lochkovský most zcela bezpečný,“ říká mluvčí investorské organizace Martina Vápeníková a dodává: „ŘSD bude na tento posudek reagovat až po vydání finální verze zprávy.“ Ta by měla obsahovat i návrh vhodného opatření, který bude předložen zhotoviteli.

„Povinností zhotovitele bude vypracovat návrh konstrukčního řešení opravy,“ doplnila Vápeníková. Pokud se bude klíčový most za miliardu po necelých čtyřech letech užívání opravovat, bude to znamenat vážné dopravní komplikace.

Inženýrská akademie v laboratoři zkoumala, zda „dýchání“ (pohyby) ocelových lamel pásnice mostu, které vyztužují betonovou desku, nepoškozuje svary pásnic. Pravděpodobnost roste s počtem přejezdu těžkých vozidel. Těch nad 3,5 tuny denně projede po mostě více než deset tisíc. Experimentální zkoušky ovšem ukázaly, že problém se svary může nastat už při přejezdu ani ne 150 tisíc aut. A to v mostní konstrukci působí ještě další nepříznivé vlivy.

Lochkovský most je svého druhu unikát.

Má jednu příčně nedělenou konstrukci v půdorysném oblouku, která je podpořena šikmými podpěrami. „Tato chybná statická koncepce odstartovala vršení dalších chyb, jejichž výsledkem jsou současné závady,“ upozorňoval v minulosti Jiří Petrák, bývalý ředitel firmy Mott MacDonald. Původně celoocelová deska mostu byla nahrazena betonem vyztuženým čtyři metry širokými ocelovými lamelovými pásnicemi.

Na problém s pásnicemi upozornila už v roce 2008 expertka Miloslava Pošvářová.

Most byl už na podzim roku 2013 jednou reklamován.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Kompletní parametry Skylake-X s 12 až 18 jádry jsou venku. Takty mají překvapivě vysoko
LibreOffice 5.4 vyšel ke stažení. Generuje menší dokumenty a kvalitnější PDF
Na podzim skončí podpora Windows 10 v1511. Toto vydání už skoro nikdo nepoužívá
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít