Létání při zemi

13. října 2014, 00:00 - Petr Weikert
13. října 2014, 00:00

Národního leteckého dopravce čekají hubené roky. Aby přežil, změní téměř vše, i cenovou politiku

Přesně před pěti lety vedení ČSA slavnostně oznamovalo nalezení „zlaté žíly“. Tehdejší management tak popisoval nový systém tvorby cen přestupních letenek PROS RMS, který zrovna startoval v ostrém provozu. Dnes aerolinky systém opouštějí. Jako jeden ze symbolů změn, které musely přijít, aby firma nepadla ke dnu.

„Ten systém počítačově modelovaných cen letenek byl jedním z nedotknutelných dogmat.

Byli jsme ale nejmenší aerolinkou na světě, která ten systém používala, druhá nejmenší měla asi o sto letadel více,“ popisuje předseda představenstva ČSA Jozef Sinčák. Po škrtech zbude ČSA pouhých 17 letadel.

Léto v plusu Tuzemská letecká společnost dělá i méně viditelné vnitřní změny, z nichž asi nejdůležitější je právě nový způsob oceňování letenek. Je to téměř alchymistická hra, v níž mají hlavní roli faktory jako typ letadla, aktuální obsazenost, počet dosud neprodaných letenek a čas do odletu. Pro každou leteckou společnost je umíchání cen letenek tou nejdůležitější disciplínou. ČSA přes letní sezonu díky změnám dokázaly skončit v plusu 183 milionů korun.

„Ten původní model fungoval dobře před dvaceti lety, před deseti lety možná ještě stačil, ale rozhodně posledních sedm let nefungoval,“ říká Jozef Sinčák. Na leteckém trhu se totiž rozrostla konkurence lowcostových dopravců, ČSA přesto trvaly třeba na tom, že budou prodávat výhradně zpáteční letenky. Jednosměrné sice byly v prodeji také, někdy byly ale dokonce dražší než obousměrné. Zákazníci tedy neměli chuť si je nechat vnutit. Změnu ČSA odstartovaly letos v březnu. „Museli jsme obětovat výnos z prodeje drahých letenek a vsadit na dlouhodobý koncept – více letenek za průměrnější cenu, které dají vcelku větší zisk,“ popisuje Jozef Sinčák.

Aerolinky začaly ale také omezovat kdysi hojně využívané levné letenky. Za patnáct set korun po Evropě tak pasažéři poletí už jen velmi výjimečně. Ceny, které nízkonákladoví dopravci nasazují jen pro pár sedaček jako marketingové lákadlo, používaly ČSA k tomu, aby si vylepšily obsazenost letadel. „Dva tisíce prodaných letenek na lince do Paříže za jediný víkend byl skvělý výsledek. I obsazenost letadla vypadala skvěle. Když ale zpětně zjistíte, že tam sedělo třicet procent lidí s (jednosměrnou) letenkou za patnáct set korun, už to tak dobrá zpráva není,“ popisuje předseda představenstva. Jen odletová taxa z Prahy je 580 korun, z Paříže pak přibližně 800 korun. K tomu je třeba započíst palivo, náklady na leasing letadel, navigační a handlingové poplatky.

Kde je ta brána?

Hra s cenami letenek ale dosud nenesla jejich zásadní zlevnění. Společnost ČSA chce být oproti lowcostovým dopravcům maximálně o stokoruny dražší a snažit se cestující přilákat na přidané hodnoty jako česky mluvící personál či catering na palubě.

K nižším cenám se ale firma podle svého vedení jen těžko dopracuje, pokud nepřijdou škrty, které před pár týdny oznámila.

„Bez nich lze dosáhnout úspory desítek milionů, na konci roku by ale ČSA generovaly stamilionové ztráty. My je chceme otočit do plusu,“ říká Jozef Sinčák. Za loňský rok dosáhl minus devíti set milionů korun. Nové investice do ztrátových ČSA podmínili akcionáři právě spuštěním ozdravného plánu. Kolik ale bude nemocná firma potřebovat, není zatím jasné. Částka se nyní pohybuje kolem osmi set milionů korun, časem však klesá, jak se výsledky aerolinek lepší. „Nikdo dosud neschválil, že se ty peníze investují. Musí se určit, jak velká ta částka bude a kdy bude potřeba,“ říká šéf Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.

V celém nově nadefinovaném provozu ČSA ale nefiguruje jedna důležitá věc. A to zapojení Korean Air, nového akcionáře firmy, který přišel s velkými plány. Nikdo ve výhledu zatím nepočítá s tím, že Praha bude kdysi avizovanou branou z Asie do Evropy, není ani jasné, zda a do jaké míry se bude korejská strana podílet na uhrazení loňské ztráty ČSA. Jisté je zatím jen to, že aerolinky mají peníze na propouštění a na provoz do jara příštího roku. Když o vztahu s Korejci mluví šéf holdingu, přirovnává to k vystřízlivění po líbánkách. Vzhledem k tomu, že stát brzy přijde o majoritu a na chodu ČSA se bude podílet i konkurenční Travel Service, nabízí se ještě jedno manželské přirovnání. Film, který šel do české distribuce pod názvem Válka Roseových. l •

Změny v ČSA • Propouštění manažerů • Snížení odměn představenstva o 40 procent • Propuštění 77 pilotů, 150 palubních průvodčích a asi 60 administrativních pracovníků • Konec preference obousměrných letenek • Ukončení systému řízení nabídky letenek Origin & Destination • Omezení počtu podnákladových letenek a vyšší počet letenek za průměrnou cenu • Vyřazení šesti letadel A320 • Zařazení menších A319 na lety do Ruska • Na jaře přijdou změny ve struktuře cenových balíčků; bude jich méně

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče