Lepší rozvoj než akvizice

17. prosince 2012, 00:00 - Vadim Fojtík
17. prosince 2012, 00:00

V Česku se musíme více podívat na kolejová vozidla, i z toho důvodu, že je to jedna z celosvětových domén koncernu ABB, říká ředitel pro strategický rozvoj firmy ABB

Globální koncern ABB je producentem technologií pro energetiku a automatizaci. Společnost, která v tuzemsku zaměstnává více než tři tisíce lidí, má v úmyslu do dalšího rozvoje svého byznysu v České republice investovat řádově stovky milionů korun. „Mimo jiné se chystáme investovat 650 milionů korun do naší továrny v Brně,“ řekl týdeníku Euro ředitel ABB pro strategický rozvoj Vladimír Kysela.

* Na post ředitele pro strategický rozvoj ABB jste nastoupil počátkem letošního roku. Jak se bude firma pod vaším vedením dál rozvíjet?

Business development se v ABB skládá z několika částí a od toho se odvíjí i moje práce. Patří sem akvizice, rozvoj vybraných strategických iniciativ, které jsou součástí nějakého širšího plánu koncernu, a snaha o provazování ABB do různých externích organizací. V tomto případě se jedná o různé asociace, vysoké školy a tak dále. Takže na straně jedné rozvíjím konkrétní průmyslové iniciativy firmy, na straně druhé se snažím posilovat její branding v Česku jako takový.

* Vedení firmy nedávno vytipovalo čtyři iniciativy, které chce ABB v Česku rozvíjet nad rámec současných aktivit. Které to jsou?

Mimo jiné e-mobilita. V té ABB funguje již delší dobu, dokonce jsme v České republice něco jako předskokan. Vnímáme e-mobilitu v širším kontextu, nejen jako záležitost, která se dotýká pouze osobních automobilů. Třeba teď se aktuálně soustředíme i na projekt e-busů, tedy elektromobilitu v hromadných dopravních prostředcích. Další iniciativou jsou železnice jako takové. Na ty lze pohlížet ze dvou úhlů pohledu. Tím prvním jsou samotná kolejová vozidla, druhým potom infrastruktura, kterou k jejich provozu potřebujete. Doteď jsme byli v České republice hodně iniciativní právě v oblasti infrastruktury. Nyní jsme se ale rozhodli, že se musíme více podívat na kolejová vozidla, i z toho důvodu, že je to jedna z celosvětových domén koncernu ABB. Začínáme si o tomto oboru povídat s hlavními hráči na českém trhu, jako jsou třeba společnosti Škoda Transportation či CZ Loko.

* Odhaduje se, že obrat kontraktů ve čtyřech vámi vytipovaných iniciativách se pohybuje kolem dvou miliard korun. Jak velký podíl z této sumy chce ABB získat?

Hodláme dosáhnout podílu, který se bude pohybovat kolem třiceti procent. Vycházíme z toho, že podobného tržního podílu dosahujeme v našich hlavních oborech.

* Součástí firemního rozvoje jsou i akvizice, chystáte nějakou?

Udělali jsme velmi intenzivní přehled trhu a vytipovali třicet společností, potenciálních cílů, které by v této souvislosti připadaly v úvahu. Z nich jsme sestavili shortlist, na kterém zůstalo dvanáct firem. Poté jsme se snažili přesvědčit naši matku, že by měla některou z těchto firem koupit, investovat do dalšího rozvoje na českém trhu akvizičním způsobem. Žádná z akvizic, kterou jsme připravovali, sice nebyla do dnešního dne odsouhlasena, to však neznamená, že by byl podobný postup zcela zaražen a akviziční proces úplně skončil.

* Proč vedení koncernu ABB s akvizicemi nesouhlasilo? Byly moc drahé?

Ve většině případů nebyl pro globální vedení ABB zajímavý objem tržeb, které tyto společnosti generují. Koncern má zájem o koupi firem, jejichž roční tržby přesahují padesát milionů dolarů, což velmi výrazně omezuje náš manévrovací prostor. Na shortlistu, který jsme předkládali, nebyla mezi dvanácti firmami jediná, která by tohle kritérium plnila. Je to způsobeno i tím, že v České republice již neexistuje tolik velkých profitabilních, stabilních firem s dobrou výrobní strukturou, které by neprošly nějakým procesem, jako je privatizace nebo akvizice nějakým velkým světovým hráčem.

* Alespoň budete mít více financí na rozvoj již existujících aktivit v Česku…

To je v podstatě to, co již děláme. Jen v letošním roce ABB investovalo do rekonstrukce a nových technologií v rámci svých tří výrobních jednotek v Praze, Brně a Ostravě více než 600 milionů korun. Další velkou investici ve výši 650 milionů korun chystáme do našeho závodu v Brně, který budeme velmi dramaticky rozšiřovat. Rovněž počítáme s rozšířením naší továrny v Trutnově. Jinými slovy, rozšiřujeme a posilujeme oblasti, ve kterých již v Česku podnikáme, a samozřejmě že v porovnání s akvizicemi je to mnohem významnější a podstatnější. l

O autorovi| Vadim Fojtík • fojtik@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Auta
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším…
Jak a kde zařídit výměnu řidičáku v roce 2017?
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000 Kč
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Technologie
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
eBay u produktů zakázal vodoznaky. Chce krásné čisté fotky jako z katalogu
Twitter Lite pro Android si v Česku nezkusíte, můžete ale zamířit do prohlížeče
Cetin spustil mapu pokrytí VDSL. Řekne také, jestli vás brzy čeká zrychlování
Někteří lidé se ve Windows 8.1 nemohou přihlásit prostřednictvím účtu Microsoft
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít