Legenda s logem DDR

11. srpna 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
11. srpna 2014, 00:00

Na enduro Simson S51 se v 80. letech stály dlouhé fronty. A kdo ho pořádně pulíroval, může za něj i dnes dostat víc než za leckteré ojeté auto

Zatímco u plastů s nálepkou Made in GDR lze dumat nad tím, kde „soudruzi udělali chybu“, o motorkách značky Simson to určitě neplatí. Skútry přezdívané Vlaštovka velkou díru do tehdejšího Československa ještě neudělaly. Na to u nás jezdilo příliš mnoho modelů Tatran a Jawa. V roce 1981 ale přišlo legendární enduro S51 a sen o použitelné motorce do terénu se pro tisíce šťastlivců stal skutečností. Zatímco trabanty a wartburgy šlo koupit na téměř volném trhu, na endura z durynského Suhlu se v Mototechně stály dlouhé fronty. Kdo svého simsona dobře pulíroval, má vystaráno i dnes. Zachovalé enduro pod deset tisíc korun nejde.

Legendu je nutné oprašovat. Však má také suhlské Fahrzeugmuseum ve své expozici koutek věnovaný speciálně roku 1987, kdy tým Simson získal první místo na Mezinárodní šestidenní, a klubový titul k tomu. Vzývání zašlé slávy je namístě. Zatímco původní firma bratrů Simsonových zažila od roku 1856 několik restrukturalizací a postupně vzdala výrobu zbraní, aut i kol, po motorkách už nastalo jen prázdno. Agonie Továrny na vozidla a lovecké zbraně Ernsta Thälmanna, jak se za časů NDR výrobce simsonů jmenoval, trvala až do roku 2003. Konkurence byla příliš silná a samotná „ostalgie“ fabriku neuživila.

Možná je to tak správně. Dnes se v muzeu v Suhlu vzpomíná na Simson, ale i jiné slavné značky jen v dobrém. A často s lesknoucíma se očima. Což se o východoněmeckém plastovém nádobí říct rozhodně nedá.

1 Simson byl jedním z nejlepších motokrosových strojů východního bloku. 2 Supra se vyráběla mezi lety 1924 až 1934. 3 Červený Mars 500, spolehlivá motorka z Norimberku. 4 Mnoho modelů zůstalo jen na rýsovacím prkně. V muzeu ale mají své místo. 5 Padesátky byly exportním šlágrem i v tehdejším Československu. 6 Paul Greifzu závodil na stříbrném monopostu BMW. Legendární pilot je ale rodák ze Suhlu, a tak má koutek i v tamním muzeu. 7 S jako Simson. Nebo Suhl? 8 Čas už fabrice hodiny dávno neměří. Simsony už jsou muzeální kousek. 9 Simson RS 350, silniční speciál s modrou bublinou.

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít