Legenda s logem DDR

11. srpna 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
11. srpna 2014, 00:00

Na enduro Simson S51 se v 80. letech stály dlouhé fronty. A kdo ho pořádně pulíroval, může za něj i dnes dostat víc než za leckteré ojeté auto

Zatímco u plastů s nálepkou Made in GDR lze dumat nad tím, kde „soudruzi udělali chybu“, o motorkách značky Simson to určitě neplatí. Skútry přezdívané Vlaštovka velkou díru do tehdejšího Československa ještě neudělaly. Na to u nás jezdilo příliš mnoho modelů Tatran a Jawa. V roce 1981 ale přišlo legendární enduro S51 a sen o použitelné motorce do terénu se pro tisíce šťastlivců stal skutečností. Zatímco trabanty a wartburgy šlo koupit na téměř volném trhu, na endura z durynského Suhlu se v Mototechně stály dlouhé fronty. Kdo svého simsona dobře pulíroval, má vystaráno i dnes. Zachovalé enduro pod deset tisíc korun nejde.

Legendu je nutné oprašovat. Však má také suhlské Fahrzeugmuseum ve své expozici koutek věnovaný speciálně roku 1987, kdy tým Simson získal první místo na Mezinárodní šestidenní, a klubový titul k tomu. Vzývání zašlé slávy je namístě. Zatímco původní firma bratrů Simsonových zažila od roku 1856 několik restrukturalizací a postupně vzdala výrobu zbraní, aut i kol, po motorkách už nastalo jen prázdno. Agonie Továrny na vozidla a lovecké zbraně Ernsta Thälmanna, jak se za časů NDR výrobce simsonů jmenoval, trvala až do roku 2003. Konkurence byla příliš silná a samotná „ostalgie“ fabriku neuživila.

Možná je to tak správně. Dnes se v muzeu v Suhlu vzpomíná na Simson, ale i jiné slavné značky jen v dobrém. A často s lesknoucíma se očima. Což se o východoněmeckém plastovém nádobí říct rozhodně nedá.

1 Simson byl jedním z nejlepších motokrosových strojů východního bloku. 2 Supra se vyráběla mezi lety 1924 až 1934. 3 Červený Mars 500, spolehlivá motorka z Norimberku. 4 Mnoho modelů zůstalo jen na rýsovacím prkně. V muzeu ale mají své místo. 5 Padesátky byly exportním šlágrem i v tehdejším Československu. 6 Paul Greifzu závodil na stříbrném monopostu BMW. Legendární pilot je ale rodák ze Suhlu, a tak má koutek i v tamním muzeu. 7 S jako Simson. Nebo Suhl? 8 Čas už fabrice hodiny dávno neměří. Simsony už jsou muzeální kousek. 9 Simson RS 350, silniční speciál s modrou bublinou.

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít