Kuba–USA: připravit, pozor... A?

29. března, 00:00
29. března, 00:00

Americký prezident Barack Obama si cestou na Kubu buduje „místo v dějinách“. Podnikatelé na obou stranách se připravují na další tání poměrů, ale dosavadní výsledky Obamovy vstřícné politiky vůči ostrovu bratrů Castrů je opravňují k optimismu jen velmi mírnému.

Raúl v akci

Jak kubánská realita odráží Obamovu vstřícnost? Následující srovnání situace z let 2014 až 2015 ukazuje,

že Raúl Castro vůči svým lidem ještě v mnohém přitvrdil.

Rok 2014 Rok 2015

Zatčení z politických důvodů (1125 – rok 2010) 4123 8616

Emigrace do USA (7000 – rok 2008) 25 000 51 000

Soukromí podnikatelé bez zaměstnanců 504 600 496 400

Připojení k internetu (pořadí podle žebříčku International Telecommunication Union) 119 129

Import zemědělských výrobků z USA (v mil. USD) 226 129

Porušení svobody náboženství (podle Christian Solidarity Worldwide) 220 2311

Američané se těší Většina Američanů je pro uvolnění vztahů s Kubou. Levé části sloupců (oranžové) vyjadřují míru podpory pro obnovení diplomatických vztahů s Havanou, pravé části (černé) vyjadřují míru podpory zrušení obchodního embarga.

Neúčinné embargo Více než padesátiletý americký zákaz obchodu s Kubou poškodil obchodníky na obou stranách, ale režim Castrů zlomit nedokázal (v mil. USD v nominální hodnotě).

S kým Kubánci obchodují Nejlogičtějším obchodním partnerem Havany jsou Spojené státy, které také před rokem 1959 obstarávaly více kubánského zahraničního obchodu než zbytek světa dohromady. Dnes je to kvůli embargu pochopitelně jinak.

Musíte si přečíst

Doménu .web získala za 3,3 miliardy pochybná firma

Seznam zakládá redakci. Loví lidi u Bakaly a Babiše

Růst ekonomiky podle rezortu financí zvolní

Bernie, nebo nic? Příznivci Sanderse jsou divokou…

Toxický luxus. Oblečení věhlasných značek je jedovaté

Majoritní vlastník chce Grandhotel Pupp dostat zcela…

Ondřej Krátký: Vlastními auty se bude jezdit čím dál méně
S jak velkou podporou se setkává sdílená ekonomika u politiků? A jak se daří startupům v Česku? O tom mluvil v pořadu Euro TV Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago, který chce přinést alternativu k vlastním autům v centrech měst.
Zhlédnout další videa