Krize není mediální bublina

16. července 2012, 00:00 - Jakub Křešnička
16. července 2012, 00:00

Pokud nedojde k zásadním otřesům, má Česká republika šanci na lepší časy, říká šéf analytické firmy Soliditet

Neustálá záplava informací o ekonomických potížích států i firem přivedla některé lidi k přesvědčení, že za současnou krizi mohou média. David Farský, ředitel společnosti Soliditet, která se věnuje analyzování a poskytování informací o českých a slovenských firmách, však soudí, že vina za aktuální situaci by se sdělovacím prostředkům přičítat neměla. „Je určitě namístě zamyslet se nad tím, jakou měrou se média spolupodílela na vytvoření tohoto názoru. Jejich roli bych ale rozhodně nekvalifikoval jako roli negativní,“ říká Farský.

* Působil jste třeba v nábytkářské firmě Rollpa, ale i v Newton Mediích. Pomáhají vám zkušenosti z různých oborů při současné práci?

Management beru jako komplexní disciplínu. Zajímavé na tom, jak „stoupáte“ výš a výš, je, jak dokážete své zkušenosti aplikovat v nových situacích. Z mého pohledu je důležité, aby lidé kolem mě byli naprosto samostatní a dostali šanci projevit svůj přístup a svou energii. Podle toho, jak jsou úspěšní a jak rostou, se dostavuje i můj úspěch a můj růst. Nechci, aby to vyznělo narcisticky, stále je třeba si hlídat, aby vám funkce nepřerostla přes hlavu. Pak ztratíte důvěru i důvěryhodnost.

* Podle některých názorů je ekonomická krize jen mediální bublinou. Co na to data vaší firmy?

Profesionální podnikatelé ani ekonomové neviní z dané situace média. Jejich roli bych rozhodně nekvalifikoval jako negativní. Přetrvávající neutěšená situace je důsledkem celého komplexu příčin, které vedly přes krizi hypoteční, finanční až ke krizi ekonomické. V dnešním informačně globalizovaném světě jsou média jakýmsi katalyzátorem a taktéž zesilovačem. Jsou samozřejmě schopna konkrétní téma zviditelnit. Každý z nás má však možnost se seznámit s tím, jak na věc pohlížejí různé typy médií. Mohu ale potvrdit, že tvrdá firemní data, kterými disponujeme, potvrzují zastavení ekonomického růstu.

* Můžete na základě vašich analýz odhadnout, jak se bude vyvíjet česká ekonomika?

Z pohledu platební morálky jednotlivých odvětví ekonomiky se situace vyvíjí zajímavě. Napříč všemi obory dochází paradoxně k jejímu zlepšování, což spíše signalizuje lepší metody zajištění se při platbách než pozitivní posun v rámci makroekonomiky. Podíváme-li se na oficiální odhad růstu českého HDP pro letošní rok, lze ho označit za kladnou nulu. Dlouhodobé předpovědi HDP z hlediska světového vývoje se pohybují v kategorii mírného růstu. Pokud nedojde k nějakým zásadnějším otřesům na evropské či globální úrovni, Česká republika má šanci na lepší časy, nebo alespoň ne tak dramaticky špatné, jak hrozí některým jiným zemím.

* Měla krize nějaký vliv přímo na vaši firmu?

Musím zaklepat, ale naší firmě se daří za poslední roky růst. Je pravda, že jsme museli zrychlit obchodní tempo a začít více naslouchat zákazníkům, ale všechny aktivity zatím vedly k úspěchu. Tím, že jsme se stali součástí skupiny Bisnode, jsme získali přístup k novým zkušenostem a i k významným investicím. Pořád ale ještě existuje větší část trhu, kterou musíme aktivně oslovovat, pouze menšina si nás najde sama. Je to do určité míry dáno i vyspělostí trhu v tomto segmentu. Za informace jsme nebyli zvyklí platit. Zejména v době krize si firmy více uvědomují, že využívání produktů, které chrání jejich peníze či jim pomáhají najít spolehlivé zákazníky, je skutečně základní stavební součástí úspěšného podnikání. My máme tu výhodu, že hodnotu, kterou poskytujeme našim klientům, můžeme intenzivně využívat i sami.

* Jaké má Soliditet tržby a jak je na tom v meziročním srovnání?

Trend tržeb se vyvíjí od roku 2009, kdy jsme se přehoupli lehce přes 60 milionů, přes rok 2010, kdy jsme dosáhli úrovně 65 milionů až po necelých 75 milionů za loňský rok. Pro letošek plánujeme další nárůst. Ziskově se za poslední období pohybujeme pod deseti procenty ročního obratu, což je dáno primárně investicemi do dalšího růstu. V oboru patříme mezi lídry českého trhu.

* Chystáte letos pro klienty nějaké novinky?

Kromě toho, že pokračujeme v inovacích produktového portfolia, jsme nedávno zařadili do svých databází další kvalitní zdroj. Jedná se o data z Centrální evidence exekucí, která velmi pěkně dokreslují obrázek v rámci lustrace a ověřování firem či osob. Využívání této služby zatím úspěšně narůstá, z čehož mám samozřejmě velkou radost. Chystáme i další novinky, ale vzhledem ke konkurenčnímu prostředí si zatím nemohu dovolit se o nich blíže zmínit.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče