Krize médií a jejich nový model

14. července 2014, 00:00 - MARKO ZEKIČ
14. července 2014, 00:00

Mediální magnáty nahrazují nadnárodní korporace ovládající celé oblasti zpravodajství a zábavy

Vnější znaky krize tradičních médií jsou snadno rozpoznatelné. Klesají náklady tiskovin, televizi aktivně sleduje stále méně diváků a elektronické verze tradičních titulů nejsou s to pokrýt náklady dosavadního modelu – modelu založeného na redakcích, editorech, šéfredaktorech a managementu vydavatelství. Více než o krizi médií samotných se jedná o krizi modelu jejich vlastnictví a celého systému tak, jak dnes fungují.

Zároveň není dostatečně zaběhnutý žádný jiný funkční model včetně toho obchodního.

Nacházíme se tedy v jakési přechodové fázi, která je navíc ovlivněna (deformována) lokálními podmínkami. V našem frenetickém běhu historií kapitalismu jsme se dostali do doby mediálních magnátů, zatímco v přibližujícím se prostoru cílové pásky už je to zase jinak. Mediální magnáti se tam odebírají k odpočinku, přičemž je nahrazují nadnárodní korporace ovládající celé oblasti zpravodajství a zábavy.

TÉMA K NEZAPLACENÍ Jedna role médiím ovšem stále zůstává – nastolují témata. Proto jsou pořád tak zajímavá a lákavá pro jedince usilující o vliv. V době Facebooku, Twitteru, Instagramu, blogů a dalších moderních platforem komunikace se sice nedá nic minout, ale dá se to pominout. Nová média jsou více segmentovaná, atomizovaná, cílí na osobnější komunikaci a rezignují na masovost. Ano, používají je masy lidí, chybí ale ústřední zdroj sjednocující téma diskuse.

A tady je poslední role současných masmédií takřka „k nezaplacení“ – určují, co je podstatné a čím se má jejich publikum zabývat. Zároveň krize obchodního modelu nahrává k jejich zneužití ve velkém měřítku, řežou se náklady, hlavní modlou je čtenost vedoucí k povrchnosti, nezbývají prostředky na kreativní vklad novináře, na investigaci.

Nová média jsou schopna nabídnout řešení, jen musejí projít vlastním vývojem, najít sjednocující platformu, která nahradí institucializovaná média i v jejich poslední roli. Shoda panuje v tom, že jsme zavaleni informacemi, že jich je nadbytek, nezpracovatelné a těžko uchopitelné množství. To však není tak úplně pravda. Pokud se najde jedinec schopný a ochotný ponořit se do problému, může dosáhnout překvapujících výsledků. Příklad Browna Mosese, který dokáže brilantně analyzovat situaci v Sýrii ze svého obýváku v Anglii jen s použitím běžného notebooku a nových médií, tyto možnosti ilustruje.

A ukazuje i možnost alternativního obchodního modelu. Eliot Higgins (osobnost, která publikuje jako Brown Moses) vybral v crowdfundingové kampani 17 tisíc dolarů, a může se tak věnovat analýzám naplno. A pro příklad nového obchodního modelu nemusíme chodit daleko – František Fuka a jeho Film vybere měsíčně na základě dobrovolných příspěvků od čtenářů v průměru asi 15 tisíc korun.

ANALÝZA V SOUVISLOSTECH Díky technologiím máme informace téměř o čemkoli na dosah ruky. Jde jen o to, na učit se s nimi pracovat a umět je poskytnout ve strukturované podobě. To přitom nemusejí zajišťovat jen výjimeční jedinci typu Browna Mosese. K dispozici již jsou technologie, které dokážou analyzovat zdroje v libovolném objemu (ať už je jich, kolik chce, a ať jsou jakkoli vydatné). A tady přichází ke slovu role editora v nové podobě – jako mozku dávajícího analýzy do souvislostí.

Nová média najdou sjednocující platformu na bázi obsahových hubů s metaobsahem, který bude pocházet z mnoha různých zdrojů – od uživatelů, odborných redaktorů a editorů. Bude se jednat o obsahové portály pracující s množstvím témat, k nimž se bude vázat obsah ze sociálních sítí.

Čeká nás zajímavý vývoj, na jehož konci se nová média etablují, najdou vhodný obchodní model a platformu pro nastolování témat, zatímco tradiční média zaniknou (respektive se transformují). Každopádně nás čeká určitý ústup od masovosti a nástup osobnějšího pojetí médií s větší segmentací.

O autorovi| MARKO ZEKIČ, Konektor Social

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít