Křídla, která nesou

19. května 2014, 00:00 - Jan Jandourek
19. května 2014, 00:00

Historické letouny jsou nejen koníčkem bohatých, ale i dobrou investicí

Investovat se má tam, kde cena roste. Pokud jde o historická letadla, jejich cena se nepřetržitě zvyšuje už od 60. let minulého století. Kolik taková hračka stojí? Letuschopné historické letadlo je možné pořídit za cenu od 60 tisíc amerických dolarů (necelých 1,2 milionu korun).

Některá letadla jsou pochopitelně velmi vzácná, takže stíhačka z druhé světové války může přijít na jeden až čtyři miliony dolarů. Poměrně hojný britský Spitfire pak třeba na „pouhé“ dva miliony dolarů.

Je samozřejmě možné historické letadlo rekonstruovat nebo vytvořit repliku. Ta může mít několik úrovní – od prakticky originálního, zachovaného stroje přes použití původních částí (obvykle motor) až po postavení zcela nového stroje podle původních plánů.

Kvůli materiálům, technologiím a často již chybějícím dovednostem může taková stavba trvat i několik let. V tomto případě ale nejde o ukládání peněz, ale spíše jejich utrácení. Replika přijde třeba na pět až sedm milionů korun, o investovaném čase a energii nemluvě.

V zahraničí do veteránů investují slavná jména, třeba spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen. U nás třeba zase zakladatel serveru Seznam Ivo Lukačovič investoval do opravy letadla Lockheed Electra 10A z roku 1937. Tento stroj patřil kdysi Janu Baťovi a není jen součástí technické historie, ale dalo by se říci, že i historie národní.

Z našich nových replik, které náleží k Historické letce Republiky československé, můžeme jmenovat třeba Avii BH-1 a Avii BH-5. Avia BH-5, která navazuje na předchůdce BH-1, byla prvním československým letounem, který zvítězil v mezinárodních závodech.

V roce 1923 získal cenu belgického krále a cenu pro turistiku Belgického aeroklubu. Cestu do Bruselu a zpět prolétl pilot Zdeněk Lhota s mezipřistáním v Mayence průměrnou rychlostí 138 kilometrů v hodině, což byl v roce 1923 pozoruhodný výkon.

Z historických letounů v letuschopném stavu můžeme jmenovat třeba pět strojů řady Zlín, které lze spatřit i při skupinových letech.

Jsou také součástí Historické letky. Tato řada letadel používaných pro výcvik v armádě a sportovní létání se vyráběla od počátku 60. let a dodnes si zachovávají svůj půvab, jak se mohou přesvědčit návštěvníci mnoha leteckých akcí. Některé stroje se k nám vrátily z ciziny, Francie, Polska a Švýcarska.

Existuje také řada „falešných“ veteránů.

Nejsou to repliky, ale napodobeniny. Ve skutečnosti jde o moderní ultralighty, které se často stavějí v menším měřítku právě proto, aby se do kategorie ultralight vešly. Kromě potěšení z letu mohou sloužit jako komerční pouťová atrakce, ale skutečné klenoty hodné investice tyto stroje nejsou. To už je však jiné téma.

Opravdovou hodnotu má to, z čeho na člověka dýchne původnost a poctivost. Tedy ze skutečného starého letadla nebo z jeho repliky vyrobené v potu tváře podle původních plánů a postupů.

Zakladatel serveru Seznam Ivo Lukačovič investoval do opravy letadla Lockheed Electra 10A z roku 1937, které kdysi patřilo Janu Baťovi.

O autorovi| Jan Jandourek, spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít