Kreativita si žádá vlastní prostor

19. května 2014, 00:00 - JAROMÍR POPEK
19. května 2014, 00:00

Nejlepší nápady ve firmách přicházejí z měkkých pracovních zón Pláže, herny, kavárny, tobogan. To není nabídka cestovní kanceláře na letní dovolenou, ale příklady prostor, které můžeme najít i v českých moderních kancelářích. Někomu to může připadat jako výstřelek střelek několika technologických firem, které nevědí, co s penězi, důvod je ale jiný. Informační technologie patří k oborům, kde lidé pracují dlouhé hodiny u počítače a zároveň se po nich požaduje kreativita a schopnost ře­ řešit problémy. V takových případech má svěží mysl pracovníka pro zaměstnavatele cenu zlata.

Efektivita, fiexibilita, kreativita – to je mantra zaměstnavatelů napříč obory. Nehledě na odvětví je základ moderního způsobu práce všude stejný: soustředění vedoucí k inovativním nápadům. Vyvíjí se však i pracovní prostředí. Místo izolovaných kanceláří vládne ne světu systém otevřených prostor s velkým množstvím pracovních míst známý jako open space. Toto uspořádání nabízí ekonomické výhody a – ruku na srdce – posiluje důraz na pracovní výkon, protože jsou zaměstnanci stále na očích.

I proto však mezi jeho stinné stránky patří ztráta soukromí, zvýšená hladina stresu, a zejména zhoršené možnosti koncentrace na práci. Málokdo z nás je schopen soustředěně pracovat déle než 40 až 50 minut, a to nepočítám neustálé vyrušování. Schopnost koncentrace potřebuje každý z nás čas od času obnovit. Jde zkrátka o možnost na chvíli vypnout, změnit prostředí, psychicky se osvěžit. Tato přirozená potřeba ale mnohdy naráží na pracovní podmínky ve firmách.

MĚKKÉ PRACOVNÍ ZÓNY PO ČESKU Řešení problému existuje již dlouho a spočívá v takzvaných měkkých pracovních zónách.

Vypadají různě, ale účel je vždy stejný. Jejich pomocí změníte polohu těla a obnovíte přístup kyslíku do organismu. Změna prostředí působí pozitivně také na psychiku, navíc lze čas v měkkých zónách trávit i s kolegy, což může vést k rychlejšímu a snadnějšímu řešení pracovních problémů.

Vyšší povědomí českých firem o potřebě měkkých zón potvrzují například údaje i od výrobce kancelářského nábytku Vitra. Rapidně se zvyšuje zájem o zasedací židle a křesílka oproti klasickým pracovním. Kromě zasedacích místností vznikají v moderních interiérech firem prostory připomínající kavárny, knihovny, obývací pokoje či třeba březové háje nebo zahrady. V amerických kancelářích známé sociální sítě Twitter budou zaměstnanci jíst v jídelnách zhotovených z původních horských srubů. Uznávám, je to trochu extrém, ale proč si nezpestřit pauzu na svačinu posezením v nezvyklém prostředí? V českých firmách se někdy bohužel stává, že snaha o vybudování měkkých zón přijde vniveč, protože ty pak zejí prázdnotou.

Počáteční nadšení zaměstnavatele někdy vyprchá, když si uvědomí, že by tam zaměstnanci opravdu mohli trávit část pracovní doby. Začne proto uplatňovat opatření v duchu „v práci se neodpočívá“. Z praxe znám příklady, kdy některé firmy pobyt v měkkých zónách nezahrnovaly do odpracované doby a tím z nich mimoděk učinily zdroj frustrace.

Měkké zóny přitom neslouží k relaxaci, jak by se mohlo zdát, ale vedou k lepším pracovním výkonům a posilují loajalitu zaměstnanců vůči firmě. Z praxe vyplývá, že v nich zaměstnanci netráví průměrně více než 30 minut denně. Problémy však působí jejich nevhodné umístění a neadekvátní vybavení plynoucí z neznalosti interních procesů, které ve firmě probíhají. S tím se však naštěstí dá něco dělat.

DETAILNÍ ZNALOST FIREMNÍCH PROCESŮ Nejprve je nutné mít jasno v tom, jak by měly měkké zóny zapadat do každodenního života ve firmě a spolupracovat s „tvrdým“ pracovním místem v podobě klasického kancelářského nábytku. Potřebujeme znát pracovní návyky jednotlivých profesionálů, průběh interakce oddělení a další fakta popisující přirozený chod firmy. Z toho poznáme, kteří zaměstnanci se nejčastěji sdružují, komunikují a kam nejčastěji chodí. Jde o velmi intuitivní, ale podstatné informace, díky nimž lze dobře určit nejen správné umístění měkkých pracovních zón, ale také jejich účel a vybavení. Ideálně by se měly nacházet do vzdálenosti 50 metrů od stálého pracovního místa.

Další bod je jejich zařízení – jinak bude vypadat prostor pro brainstorming marketingu a jinak místo, kde se management firmy nad kávou setkává s klienty. Každá firma má jiné lidi, jiné vnitřní procesy a jinou kulturu. Pokud se takto postavíme i k budování měkkých zón, budou mít smysl.

Mezi stinné stránky open spacu patří ztráta soukromí, zvýšená hladina stresu, a zejména zhoršené možnosti koncentrace na práci.

O autorovi| JAROMÍR POPEK, spoluzakladatel společnosti U1

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče