Kolik partnerů máš, tolikrát jsi člověkem

15. srpna 2016, 00:00 - Alexandra Kala
15. srpna 2016, 00:00

Profimed zastupuje více než 30 velkých a malých značek vyráběných po celém světě s výjimkou Afriky a Jižní Ameriky. Taková diverzifikace je pro firmu bezpečná a zároveň velmi obohacující. Pro mne osobně je to velká škola v obchodním jednání a poznávání různých národů nejen z kulturního a socioekonomického hlediska, ale i co se týče toho, jak fungují partnerské obchodní vztahy.

Základem obchodního úspěchu je vybudovat si se svými partnery dobré vztahy. Možná to zní jako klišé, ale není to tak jednoduché. Je potřeba velké dávky entuziasmu, být zábavný a zároveň velmi profesionální, pracovat s city a vnímat vysílané signály. A k tomu má každá země ještě zcela specifickou obchodní kulturu.

Začněme třeba u našich sousedů, Slováků. Napíšete mail a nic se nestane. Napíšete druhý mail a laskavě se připomenete. Opět bez reakce. Zvednete telefon a vyřídíte vše za pár minut. Na Slovensku je praktičtější volat než psát. A že nás nemají rádi? To není pravda, jen nám prostě nefandí, jako my nefandíme jim. Když však jednáte s pokorou, sem tam prohodíte slovenské slovo, tak jsou dveře otevřené.

Maďarsko? Na první obchodní schůzce si tam všichni potykají a loučí se již „szia“ (ahoj). Je tam trošku přebujelá byrokracie a plno nesmyslných zákonů, ale Maďaři se v tom umějí pohybovat jako ryba ve vodě a vy si na to také zvyknete. Lidé jsou milí, pracovití a mají nás rádi. Polsko má k socialismu nejblíže. Byrokracie je doslova přebujelá. Obchodní kultura mi spíše připomíná turecký trh, ale budiž. Prostě se musí vyjednávat a prodávat chytře se slevou. K nám však Poláci vzhlížejí, obdivují naši kulturu a nadhodnocují naši ekonomiku. Říkají nám „veselí Jižané“. Každopádně doporučuji osvěžení znalostí z česko-polské historie a zmínit, že jste byli na dovolené v Sopotech.

Švédsko obdivuji. Naprosto korektní jednání, environmentální uvědomění, sociální, ale přece jen nikoli socialistické smýšlení. Se Švédy si nemusíte podepisovat smlouvu, co se ujedná, to platí. Je však potřeba ctít, že pracovní den začíná brzy ráno a po 16. hodině už nebudou v kanceláři.

Italové a Francouzové pro mne jedno jest. Zábavná angličtina se šarmem. Vše sice trvá moře času, ale nakonec se na ně ani nemůžete zlobit.

Japonci mají v sobě vojenský dril a jsou nesmírně ohleduplní. Co se dohodne, to dopadne. Je potřeba se za nimi vypravit a strávit v Japonsku několik dnů. Je to fascinující země, kultura a neskutečné jídlo.

A tak bych mohla pokračovat postřehy o Němcích, Švýcarech, Američanech či Číňanech. A jak přemýšlím o nás Češích? Jsme zdatní a pragmatičtí obchodníci, kteří se dokážou rychle a bez okolků dohodnout. Umíme být též velmi flexibilní a někdy až přespříliš. Co není psáno, to není dáno. Důvěřovati čestnému slovu je rizikový sport.

A když jsem začala rčením, tak skončím stejně - všude dobře, doma nejlíp. •

O autorovi| Alexandra Kala, zakladatelka společnosti Profi med

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít