Když vám postaví kolo architekt

04. dubna, 00:00 - Petr Weikert
04. dubna, 00:00

Vznikne pár extrémně lehkých designových speciálů, které se nikdy nebudou prodávat

Architekti Jerry Koza a Ondřej Kopečný řešili svého času stejný problém. Chtěli svým dětem pořídit kola, ale všechna byla tak těžká a nepraktická, že děti od jízdy spíš odrazovala. Rozhodli se tedy postavit vlastní bicykly. A nyní stavějí speciály pro zaměstnance německé společnosti Würth.

„Děti ve věku kolem deseti let musejí používat skoro stejně těžká kola jako rodiče. Je to neadekvátní jejich hmotnosti. Firmám se příliš nevyplatí komerčně vyrábět váhově nebo velikostně uzpůsobené díly pro tuto věkovou kategorii,“ říká Jerry Koza.

Cílem architektů tedy bylo postavit lehké kolo pro děti a designově podobný speciál pro dospělé. Vývoj dětského kola měl na starost Jerry Koza. Dá se použít pro věkovou kategorii od osmi do deseti a po výměně menších kol za větší pro deset až třináct let. Rám a ostatní prvky přitom zůstávají stejné. Kolo tak vlastně roste s dítětem. Oproti normálním má menší sedlo, kratší kliky, menší pedály nebo eliptický převodník, který se zatím u dětských kol příliš nepoužívá. Kvůli hmotnosti vážil Jerry Koza doslova každý díl. Vybíral lehčí a lehčí, upravoval je… Výsledkem je 7,75 kilogramu vážící bicykl s 24palcovými koly.

Stejně jako dospělý kus je sestaven převážně z tuzemských dílů. Zatímco u dětského se například upravovala vidlice, aby bylo kolo lehčí, dospělé žádné zvláštní úpravy nemá.

Zdobí ho „jen“ použití kvalitních a nadčasových komponentů. „Chtěli jsme se vymezit vůči mainstreamové produkci, která musí každou sezonu přinášet novinky. Snažili jsme se, aby kola za pár let vizuálně nezestárla. Zvolili jsme střídmý design, který odolává módním vlnám,“ popisuje Ondřej Kopečný.

Grafiku kol měli na starost Matěj Činčera a Jan Kloss. Odkazuje na společnost Würth, která se specializuje na výrobu spojovacího materiálu, šroubů a příslušenství.

Černá grafika na stříbrném rámu je navíc umístěna pod lakem a je reflexní. Dětské kolo dostalo do vínku ještě edici designových samolepek, kterými je mohou noví majitelé podle svého dozdobit.

Kola z dílny obou architektů nejsou běžně k prodeji a velmi pravděpodobně ani nebudou.

Kola využívají zaměstnanci německé firmy Würth při závodech, které vedení firmy podporuje. Speciálů vzniklo jen několik. „My nikdy nebudeme výrobci kol ani s nimi nechceme soupeřit. Chtěli jsme tuhle kolekci využít jako takovou pobídku, aby věděli, že se nemusejí bát jít touto cestou,“ vysvětluje Jerry Koza. l

DOSPĚLÉ MTB ZÁVODNÍ KOLO 29“

• zakázkově stavěný pevný hliníkový rám - materiál AL 7020 T6, tepelně zpracován počítačově řízeným procesem • vhodné pro výšku 175 až 185 cm • váha 10,10 kg

O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče