Kdo se emodži

09. května, 00:00 - (Lubomír) Heger
09. května, 00:00

Obličej v titulku sice křičí hrůzou, ale skoro polovina lidí to tak podle vědců nevidí. Moderní obrázkové písmo je prostě zmatek

Počet mezinárodně kodifikovaných piktogramů zvaných emodži (z japonského slova pro obrázek) letos dosáhl 1282. Téměř o pět stovek tak přesáhl počet známých egyptských hieroglyfů. Jenomže na rozdíl od několika málo emotikonů, které již třicet let úspěšně plní svou základní funkci, totiž zprostředkovávat emoce ukryté v textu, se logogramům původem z Japonska sloužit podobnému účelu spektakulárně nedaří.

Na popularitě emodži to nic neubírá, protože z nich lze – stejně jako v případě hieroglyfů nebo třeba čínského písma – sestavovat celé věty, jež v určitých společenstvích působí kromobyčejně „cool“. Jako příklad uveďme obrázkovou větu zachycenou BBC, která potvrzuje závěr výzkumníků ze slovinského Mariboru, totiž že teenageři si s původní ideou tvůrců emotivních obrázků příliš nelámou hlavu. Klidně použijí obličej, který nápadně připomíná obraz Křik od Edvarda Muncha, pro veskrze radostné sdělení: .

Dotazník Univerzity v Minnesotě pro změnu ukazuje, jak jedno a totéž emodži od různých rem mohou respondenti hodnotit zcela rozdílně (viz graf). Obrázek de novaný mezinárodní normou Unicode jako „zubící se obličej s usměvavýma očima“ v provedení Applu vnímá – v tomto případě celkem logicky – mnohem více lidí negativně než pozitivně. U jiných rem je to ale naopak. Potíž nastává, když třeba majitel zařízení Googlu Nexus pošle zubící se obličej na telefony jiných značek: vlastník Samsungu v tako ­ vém případě spatří, zatímco na displeji iPhonu se objeví . Výsledkem tak může být pěkná .

NEUMÍME ČÍST EMOCE

Jak upozorňuje server Quartz, emotikony a po nich emodži se dočkaly v moderních časech takové obliby hlavně proto, že lidé trpí notoricky nízkou schopností identiFIkovat emoce v psaném textu. Studie Univerzity v Illinois před deseti lety prokázala, že pocity typu sarkasmu bývají správně rozpoznány jen v 56 procentech případů. Lidé jsou tak ve čtení emočně komplexních sdělení jen o málo úspěšnější než náhoda či roboti – přesněji řečeno o šest procent.

Zároveň svou schopnost interpretace cizích emocí chronicky přeceňují, což činí z posílání cituplných či sarkastických vzkazů mimořádně riskantní podnik. Potvrdit to může kdokoli, kdo se někdy pokusil zformulovat milostný dopis. Emotikony, jejichž rozšíření v elektronické konverzaci se datuje do první poloviny 80. let, měly neverbální dorozumívání přiblížit ve srozumitelnosti verbálnímu. Alespoň zpočátku se zdálo, že se to daří. Každý vtípek či smutek byl jednoduše doprovázen znakem pro radost či smutek .

Jenže příchod emodži, která jako první začali používat japonští mobilní operátoři, vše zkomplikoval. Mimo jiné proto, že v digitální komunikaci jich je jednoduše moc. Jen uživatelé Twitteru loni rozeslali deset miliard obrázkových zpráv. Nějaké to emodži obsahuje zhruba každý druhý vzkaz na Instagramu. V naprosté většině jsou emodži „pozitivní“, přičemž jedním z důvodů podle Univerzity v Mariboru může být, že pozitivní tweety jsou přeposílány mnohem častěji než negativní.

A dokonce i ty, které jsou považovány za negativní, byly často myšleny jako pozitivní (viz „emodži s matoucím obsahem“).

Emodži s námi zřejmě zůstanou, jakkoli mohou být v současnosti v seriózním projevu ještě vnímána jako (řekněme dětinská forma komunikace). Naznačuje to více než 400 odborných studií, které o nich v minulém roce vyšly. Časem bude dost možná každý, kdo je dosud nepoužívá, považován za (mimozemšťana).

Emodži alias moderní hieroglyfy

Údaje o pocitových hodnoceních jsou v procentech

10 NEJPOUŽÍVANĚJŠÍCH EMODŽI

Název podle Unicodu Počet

obličej se slzami štěstí 14 622

velké srdce 8 050

malé srdce 7 144

obličej s očima ve tvaru srdce 6 359

nahlas plačící obličej 5 526

obličej posílající polibek 3 648

obličej s usměvavýma očima 3 186

gesto „o. k.“ 2 925

dvě srdce 2 400

tleskající ruce 2 336

10 NEJ EMODŽI S PŘEVÁŽNĚ NEGATIVNÍM VÝKLADEM

Název podle Unicodu Počet

unavený obličej 1 808

znuděný obličej 1 385

zamyšlený obličej 1 205

šklebící se obličej 756

pistole 604

zklamaný obličej 532

unavený obličej 467

lebka 456

zmatený obličej 340

obličej bez výrazu 299

10 EMODŽI S MATOUCÍM OBSAHEM

Název podle Unicodu Počet

obličej křičící hrůzou 1 130

rdící se obličej 846

plačící obličej 749

spící obličej 718

ospalý obličej 482

obličej se studeným potem 462

zklamaný obličej s výrazem úlevy 341

obličej s výrazem triumfu 327

smutný obličej se studeným potem 302

neutrální obličej 270

EMODŽI VZNIKLÁ NEJSPÍŠ KE ZMATENÍ NEPŘÍTELE

Název podle Unicodu Počet

studený pot 252

osoba se zdravotnickou maskou 246

hromada výkalů 229

žena s ušima zajíčka 211

„točí se mi hlava“ 121

pozor, mimozemšťan 105

osoba v hlubokém úklonu 83

černý diamant 61

myšlenková bublina 60

prasečí nos 22

Zdroj: Převzato z lexikonu 751 emodži, který sestavila Petra Kralj Novaková a její kolegové z Univerzity v Mariboru. Emodži (neboli grafické emotikony) extrahovali z celkem 1,6 milionu tweetů ve 13 evropských jazycích.

Pocitový obsah (negativní, neutrální či pozitivní) přiřazoval vzorek 83 hodnotitelů.

ZUBÍCÍ SE SMAJLÍK

Jak hodnotí lidé emodži, které Unicode definuje jako „zubící se obličej s usměvavýma očima“, znázorněné různými firmami

Podle Unicode.org. Unicode

je mezinárodní norma, která

každému písemnému znaku či

textovému elementu přiřazuje

digitální

kód, co umožňuje

kompatabilitu různých

počítačových systémů.

Lidé jsou ve čtení emočně komplexních sdělení jen o málo úspěšnější než náhoda či roboti. Zdroj: Převzato ze studie Hannah Millerové a jejích kolegů z Univerzity v Minnesotě, zveřejněné letos v dubnu. Zakládala se na online dotazníku, který vyplnilo 226 studentů, převážně muži.

O autorovi| (Lubomlr) Heger, heger@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče