Kávová kultura Čechů se mění

01. srpna, 00:00 - Hana Boříková
01. srpna, 00:00

Češi jsou ve fázi objevování, zjišťují, že existují nové a lepší možnosti

„Tuzemská gastronomie je na vzestupu, což potvrdil i obnovený zájem komisařů Guide Michelin, nicméně v oblasti kávy nás čeká ještě dlouhá cesta,“ říká Simone Jansenová, která vede tým společnosti Nespresso od začátku září minulého roku. Do českého zastoupení přišla po dvanácti letech působení v Nespressu Německo.

* Jak velkou roli pro vaše zákazníky hraje design kávovarů a image luxusní značky, která je podpořena například reklamou s Georgem Clooneym?

Žijeme v uspěchané době a šálek dobré kávy je jeden z okamžiků, kdy zpomalíme.

Aby byl ale tento okamžik dokonalý, musíme mít jistotu, že dokonalá bude i samotná káva. Právě v tom tkví vysoká kvalita poskytovaná Nespresso. Kávovary pro nás nejsou pouze domácím spotřebičem. Chceme, aby dokreslovaly a podtrhovaly image firmy Nespresso a zároveň odrážely osobnost majitele. Na designu proto spolupracujeme s předními světovými designéry, jako je například Antoine Cahen, a za řadu z nich jsme obdrželi ocenění Red Dot.

A George Clooney? On ale není jen tváří v reklamě, naopak s námi velmi úzce spolupracuje. Sám se velmi zajímá o farmaření a udržitelnost životního prostředí a života komunit, takže jsme společně navštívili některé z našich farmářů a z jeho iniciativy jsme také spustili projekt znovuobnovení kávových plantáží v Jižním Súdánu.

* Před třemi roky jste v Německu prohráli soud s konkurencí, která vyrábí neoriginální kapsle do vašich kávovarů.

Jsou to ale především kapsle, na čem vyděláváte. Jak jste se s tím vyrovnali?

Ano, na trhu jsou dostupné kapsle, které tvrdí, že jsou kompatibilní se systémem Nespresso, avšak spotřebitelé nadále volí skutečnou kvalitu. Každá konkurence je však hnacím motorem trhu a impulzem pro další inovace.

* Říkáte, že český trh roste dynamicky. Čím si to vysvětlujete?

Hlavním důvodem je asi proměna kávové kultury v Česku. Před revolucí domácnostem i restauracím vládla turecká káva, v devadesátých letech pak zažila obrovský boom káva rozpustná. Nyní jsme ve fázi objevování, zjišťujeme, že existují nové a lepší možnosti. Česká gastronomie je na vzestupu, což potvrdil i obnovený zájem komisařů Guide Michelin, nicméně v oblasti kávy nás čeká ještě dlouhá cesta. Je důležité, aby si spotřebitelé a majitelé provozů uvědomili, že mají vyžadovat a servírovat šálek kvalitní kávy na konci každého jídla, a ne se odbývat něčím, co správně připravenou kávu připomíná jen vzdáleně.

* Odkud pochází káva, kterou dovážíte na český trh?

Nemáme jediné místo. Kávu nakupujeme na plantážích po celém světě, našim standardům odpovídá totiž pouze jedno až dvě procenta celkové produkce kávových zrn. Většina naší kávy pochází z AAA Suistainable Quality Program, od 63 tisíc farmářů z 11 zemí. Farmáři sbírají kávu převážně ručně, my jim poskytujeme spravedlivou výkupní cenu, která je vždy o desítky procent vyšší než cena tržní. V neposlední řadě se věnujeme jejich vzdělávání tak, abychom dokázali zajistit udržitelnost v zemědělství, což je oblast, která je především v zemích Jižní a Střední Ameriky a Afriky velmi závažná.

Z nových oblastí, kde jsme v posledních letech mj. výrazně investovali zmiňme např. Jižní Súdán, který byl po desítky let sužovaný občanskými válkami. Poprvé po třiceti letech se po vyhlášení nezávislosti této nové země díky našemu projektu začala opět exportovat kávová zrna a byly obnoveny kávové plantáže. A například zcela nově v posledních dnech chystáme také import kávy z Kuby pro americký trh, kde nedávno odstranili embargo na vývoz kávových zrn. Nespresso je první společností po celých padesáti letech, která bude z Kuby exportovat.

* S jakou příchutí – tuším, že jich máte 24 – jste na našem trhu měli největší úspěch?

Z naší nabídky zákazníci preferují silněji pražené kávy, nebo naopak kávové receptury s mlékem. Mezi oblíbené patří Ristretto, což je směs arabiky a robusty, velmi silně pražená káva, kde je aroma z pražení podtrženo ovocnými tóny. Jak název směsi napovídá, je vhodná na přípravu ristretta (doušek kávy, který tak milují Italové) nebo espresa. V Čechách si řada zákazníků potrpí na velký šálek kávy po ránu, proto jsme v červnu představili zcela nové Grand Cru Envivo Lungo určené pro přípravu až 110 mililitrů nápoje.

Velmi populární jsou také naše limitované edice. Hodně těchto káv, kterých je vždy omezené množství, je stále „oplakáváno“ našimi zákazníky.

* Ještě mě napadá, která z příchutí je nejexotičtější.

Více či méně exotické jsou všechny limitované edice, a to buď díky svému aroma, původu, nebo způsobu zpracování.

Pravidelně připravujeme například kořeněné či speciálně ochucené vánoční speciály, z nichž velmi nezvyklá byla třeba směs Livanto s makadamovým oříškem či příchutí meruňky. U zákazníků zabodovala i speciální mexická odrůda maragogype, tzv. „sloní káva“, jejíž zrna jsou dvakrát větší než u klasické kávy.

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče