Kamenné obchody nahrazují sklady

13. října 2014, 00:00 - Hana Boříková
13. října 2014, 00:00

Logistiku táhnou internetoví prodejci a automobilové firmy V posledních měsících je na českém industriálním trhu rušno jako snad nikdy předtím. Brno, a patrně i celé Česko, přišlo o obří distribuční centrum Amazonu.

„Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice,“ říká Richard Curran, ředitel společnosti CBRE Česká republika, která patří mezi největší v oblasti komerčních realitních služeb.

Přesto naznačuje, že se u nás schyluje k další obří akvizici podobné té historicky největší, kterou v létě rozehrála společnost PointPark Properties (P3), když se zavázala ke koupi portfolia VGP o objemu 523 milionů eur. „P3 se tak stává jedním z největších evropských investorů, kteří touto transakcí potvrdili Českou republiku jako atraktivní místo na mapě evropské logistiky. Očekáváme, že ostatní investoři budou tento trend následovat, a to hned v příštích měsících,“ naznačuje Richard Curran.

* Jak tento obchod změnil trh?

Tuzemský průmyslový development je v rukou především zahraničních firem. Společnost P3 bývala čistě pražským developerem. Po akvizici většiny portfolia VGP si P3 zvýšila podíl na trhu na téměř 20 procent, a stala se tak dvojkou na trhu. Trhu dominuje i nadále developerská pětka – CTP, Prologis, VGP, P3 a Panattoni. Jedničkou na trhu je stále český developer CTP Invest, působící zejména v Plzni, Brně, Ostravě, méně už v Praze. Na Prahu se soustřeďují spíše zahraniční developeři – Prologis a Panattoni, kteří se zaměřují i na Plzeň.

* Co noví developeři?

Noví developeři se na trhu neobjevili, tedy ne zásadní hráči. Zaznamenali jsme snahu společnosti Goodman, která se v posledních letech snaží zvýšit svůj podíl na trhu. Jinak jsou vody klidné. Objevuje se však nový trend – developeři zvyšují svůj tržní podíl prostřednictvím konsolidace.

* Proč?

Masivní růst na českém industriálním trhu podporují dva hlavní faktory. Prvním jsou změny v chování zákazníků, kteří čím dál více nakupují online, a maloobchodníci tento trend následují. Nepotřebují prostory v obchodních centrech, ale místo, kde by uskladnili své zboží. Konkrétně v České republice jsou důkazem velké transakce společností, jako je Amazon, Alza a Mall.cz. Tuto podstatnou změnu můžeme očekávat i v budoucnu. Čím více budou zákazníci upřednostňovat internetové nákupy, tím méně budou retaileři v kamenných obchodech.

* A druhý faktor?

Automobilový průmysl. Konkrétně Škoda, Huyndai a TPCA rozšiřují svou výrobu a logicky požadují prostor blízko jejich výrobnímu závodu. Dobrým příkladem jsou Kvasiny, kde je velmi silná poptávka ze strany automobilových společností.

* Můžete porovnat náš vývoj s dalšími zeměmi?

Trend internetového nakupování je celosvětový fenomén a ovlivňuje industriální poptávku i v ostatních zemích. Co dělá ale Českou republiku odlišnou, je její umístění v Evropě, díky kterému je považována za centrum distribuce pro maloobchod, logistiku a internetové firmy. Na druhé straně Česko neustále soutěží se sousedními zeměmi o získání přízně klíčových investorů.

* Je tedy pro Česko těžké získat nové investory? Je ztráta Amazonu prohrou?

Než se zahraniční firmy rozhodnou vstoupit na trh střední a východní Evropy, podrobí danou oblast analýze jednotlivých faktorů, jakými jsou pracovní síla, politické klima a podpora, právní prostředí, budování obchodu a dostupnost nemovitostí. V Čechách je mnoho lokalit, které v těchto směrech mají co vylepšovat. Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice.

* Patří tedy regionální oblasti mezi atraktivní?

Určitě za zmínku stojí Plzeňský kraj, který je atraktivní díky své vzdálenosti k německým hranicím. Logistické společnosti mají blízko k německému trhu a němečtí výrobci naopak chtějí ušetřit náklady. Brněnský kraj je zase tradičně vyhledáván pro své technické zázemí s logistikou po celém moravském regionu a v Ostravském kraji velmi záleží na tom, jak se bude vyvíjet nadále expanze společnosti Hyundai.

* Dokážete předpovědět další vývoj?

V příštích letech můžeme určitě očekávat růst díky zmiňovaným faktorům a díky pozici České republiky ve střední Evropě. Dlouhodobý vzestup automobilového průmyslu nemůže nikdo zaručit. Lze ale předpokládat, že v příštích 20 letech české mzdy zůstanou nižší než v sousedním Německu a Česko bude i nadále přitahovat německé výrobní společnosti v automobilovém průmyslu i mimo něj. l

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pouštní supersport Zaroq Sand Racer 500 GT jde do výroby.…
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Technologie
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít