Kamenné obchody nahrazují sklady

13. října 2014, 00:00 - Hana Boříková
13. října 2014, 00:00

Logistiku táhnou internetoví prodejci a automobilové firmy V posledních měsících je na českém industriálním trhu rušno jako snad nikdy předtím. Brno, a patrně i celé Česko, přišlo o obří distribuční centrum Amazonu.

„Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice,“ říká Richard Curran, ředitel společnosti CBRE Česká republika, která patří mezi největší v oblasti komerčních realitních služeb.

Přesto naznačuje, že se u nás schyluje k další obří akvizici podobné té historicky největší, kterou v létě rozehrála společnost PointPark Properties (P3), když se zavázala ke koupi portfolia VGP o objemu 523 milionů eur. „P3 se tak stává jedním z největších evropských investorů, kteří touto transakcí potvrdili Českou republiku jako atraktivní místo na mapě evropské logistiky. Očekáváme, že ostatní investoři budou tento trend následovat, a to hned v příštích měsících,“ naznačuje Richard Curran.

* Jak tento obchod změnil trh?

Tuzemský průmyslový development je v rukou především zahraničních firem. Společnost P3 bývala čistě pražským developerem. Po akvizici většiny portfolia VGP si P3 zvýšila podíl na trhu na téměř 20 procent, a stala se tak dvojkou na trhu. Trhu dominuje i nadále developerská pětka – CTP, Prologis, VGP, P3 a Panattoni. Jedničkou na trhu je stále český developer CTP Invest, působící zejména v Plzni, Brně, Ostravě, méně už v Praze. Na Prahu se soustřeďují spíše zahraniční developeři – Prologis a Panattoni, kteří se zaměřují i na Plzeň.

* Co noví developeři?

Noví developeři se na trhu neobjevili, tedy ne zásadní hráči. Zaznamenali jsme snahu společnosti Goodman, která se v posledních letech snaží zvýšit svůj podíl na trhu. Jinak jsou vody klidné. Objevuje se však nový trend – developeři zvyšují svůj tržní podíl prostřednictvím konsolidace.

* Proč?

Masivní růst na českém industriálním trhu podporují dva hlavní faktory. Prvním jsou změny v chování zákazníků, kteří čím dál více nakupují online, a maloobchodníci tento trend následují. Nepotřebují prostory v obchodních centrech, ale místo, kde by uskladnili své zboží. Konkrétně v České republice jsou důkazem velké transakce společností, jako je Amazon, Alza a Mall.cz. Tuto podstatnou změnu můžeme očekávat i v budoucnu. Čím více budou zákazníci upřednostňovat internetové nákupy, tím méně budou retaileři v kamenných obchodech.

* A druhý faktor?

Automobilový průmysl. Konkrétně Škoda, Huyndai a TPCA rozšiřují svou výrobu a logicky požadují prostor blízko jejich výrobnímu závodu. Dobrým příkladem jsou Kvasiny, kde je velmi silná poptávka ze strany automobilových společností.

* Můžete porovnat náš vývoj s dalšími zeměmi?

Trend internetového nakupování je celosvětový fenomén a ovlivňuje industriální poptávku i v ostatních zemích. Co dělá ale Českou republiku odlišnou, je její umístění v Evropě, díky kterému je považována za centrum distribuce pro maloobchod, logistiku a internetové firmy. Na druhé straně Česko neustále soutěží se sousedními zeměmi o získání přízně klíčových investorů.

* Je tedy pro Česko těžké získat nové investory? Je ztráta Amazonu prohrou?

Než se zahraniční firmy rozhodnou vstoupit na trh střední a východní Evropy, podrobí danou oblast analýze jednotlivých faktorů, jakými jsou pracovní síla, politické klima a podpora, právní prostředí, budování obchodu a dostupnost nemovitostí. V Čechách je mnoho lokalit, které v těchto směrech mají co vylepšovat. Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice.

* Patří tedy regionální oblasti mezi atraktivní?

Určitě za zmínku stojí Plzeňský kraj, který je atraktivní díky své vzdálenosti k německým hranicím. Logistické společnosti mají blízko k německému trhu a němečtí výrobci naopak chtějí ušetřit náklady. Brněnský kraj je zase tradičně vyhledáván pro své technické zázemí s logistikou po celém moravském regionu a v Ostravském kraji velmi záleží na tom, jak se bude vyvíjet nadále expanze společnosti Hyundai.

* Dokážete předpovědět další vývoj?

V příštích letech můžeme určitě očekávat růst díky zmiňovaným faktorům a díky pozici České republiky ve střední Evropě. Dlouhodobý vzestup automobilového průmyslu nemůže nikdo zaručit. Lze ale předpokládat, že v příštích 20 letech české mzdy zůstanou nižší než v sousedním Německu a Česko bude i nadále přitahovat německé výrobní společnosti v automobilovém průmyslu i mimo něj. l

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít