Kamenné obchody nahrazují sklady

13. října 2014, 00:00 - Hana Boříková
13. října 2014, 00:00

Logistiku táhnou internetoví prodejci a automobilové firmy V posledních měsících je na českém industriálním trhu rušno jako snad nikdy předtím. Brno, a patrně i celé Česko, přišlo o obří distribuční centrum Amazonu.

„Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice,“ říká Richard Curran, ředitel společnosti CBRE Česká republika, která patří mezi největší v oblasti komerčních realitních služeb.

Přesto naznačuje, že se u nás schyluje k další obří akvizici podobné té historicky největší, kterou v létě rozehrála společnost PointPark Properties (P3), když se zavázala ke koupi portfolia VGP o objemu 523 milionů eur. „P3 se tak stává jedním z největších evropských investorů, kteří touto transakcí potvrdili Českou republiku jako atraktivní místo na mapě evropské logistiky. Očekáváme, že ostatní investoři budou tento trend následovat, a to hned v příštích měsících,“ naznačuje Richard Curran.

* Jak tento obchod změnil trh?

Tuzemský průmyslový development je v rukou především zahraničních firem. Společnost P3 bývala čistě pražským developerem. Po akvizici většiny portfolia VGP si P3 zvýšila podíl na trhu na téměř 20 procent, a stala se tak dvojkou na trhu. Trhu dominuje i nadále developerská pětka – CTP, Prologis, VGP, P3 a Panattoni. Jedničkou na trhu je stále český developer CTP Invest, působící zejména v Plzni, Brně, Ostravě, méně už v Praze. Na Prahu se soustřeďují spíše zahraniční developeři – Prologis a Panattoni, kteří se zaměřují i na Plzeň.

* Co noví developeři?

Noví developeři se na trhu neobjevili, tedy ne zásadní hráči. Zaznamenali jsme snahu společnosti Goodman, která se v posledních letech snaží zvýšit svůj podíl na trhu. Jinak jsou vody klidné. Objevuje se však nový trend – developeři zvyšují svůj tržní podíl prostřednictvím konsolidace.

* Proč?

Masivní růst na českém industriálním trhu podporují dva hlavní faktory. Prvním jsou změny v chování zákazníků, kteří čím dál více nakupují online, a maloobchodníci tento trend následují. Nepotřebují prostory v obchodních centrech, ale místo, kde by uskladnili své zboží. Konkrétně v České republice jsou důkazem velké transakce společností, jako je Amazon, Alza a Mall.cz. Tuto podstatnou změnu můžeme očekávat i v budoucnu. Čím více budou zákazníci upřednostňovat internetové nákupy, tím méně budou retaileři v kamenných obchodech.

* A druhý faktor?

Automobilový průmysl. Konkrétně Škoda, Huyndai a TPCA rozšiřují svou výrobu a logicky požadují prostor blízko jejich výrobnímu závodu. Dobrým příkladem jsou Kvasiny, kde je velmi silná poptávka ze strany automobilových společností.

* Můžete porovnat náš vývoj s dalšími zeměmi?

Trend internetového nakupování je celosvětový fenomén a ovlivňuje industriální poptávku i v ostatních zemích. Co dělá ale Českou republiku odlišnou, je její umístění v Evropě, díky kterému je považována za centrum distribuce pro maloobchod, logistiku a internetové firmy. Na druhé straně Česko neustále soutěží se sousedními zeměmi o získání přízně klíčových investorů.

* Je tedy pro Česko těžké získat nové investory? Je ztráta Amazonu prohrou?

Než se zahraniční firmy rozhodnou vstoupit na trh střední a východní Evropy, podrobí danou oblast analýze jednotlivých faktorů, jakými jsou pracovní síla, politické klima a podpora, právní prostředí, budování obchodu a dostupnost nemovitostí. V Čechách je mnoho lokalit, které v těchto směrech mají co vylepšovat. Právě politické klima a podporu považuji u Amazonu za selhání, které může mít dopad na další potenciální investory v České republice.

* Patří tedy regionální oblasti mezi atraktivní?

Určitě za zmínku stojí Plzeňský kraj, který je atraktivní díky své vzdálenosti k německým hranicím. Logistické společnosti mají blízko k německému trhu a němečtí výrobci naopak chtějí ušetřit náklady. Brněnský kraj je zase tradičně vyhledáván pro své technické zázemí s logistikou po celém moravském regionu a v Ostravském kraji velmi záleží na tom, jak se bude vyvíjet nadále expanze společnosti Hyundai.

* Dokážete předpovědět další vývoj?

V příštích letech můžeme určitě očekávat růst díky zmiňovaným faktorům a díky pozici České republiky ve střední Evropě. Dlouhodobý vzestup automobilového průmyslu nemůže nikdo zaručit. Lze ale předpokládat, že v příštích 20 letech české mzdy zůstanou nižší než v sousedním Německu a Česko bude i nadále přitahovat německé výrobní společnosti v automobilovém průmyslu i mimo něj. l

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít