Kámen pro vnoučata

06. ledna 2014, 00:00 - Hana Boříková
06. ledna 2014, 00:00

Investice do diamantu by měla být opravdu dlouhodobá. Uměním je už samotný nákup

Představa romantického nákupu diamantu v Česku se rychle rozplývá. Pokud se vypravíte pořídit si drahý kámen do obchodu Lapis Diamond v pražských Stodůlkách, můžete si kromě originálního šperku odnést i poněkud bizarní zážitek.

Tři tisíce metrů krásy Hned po příjezdu do „největšího klenotnictví v Česku“ jsem pochopila, že mé obavy, zda navenek působím jako investor, který se chystá uložit přebytečné statisíce do věčné krásy, byly zbytečné. Naopak díky tomu, že jsem na sobě neměla kožich ani tepláky, pronikla jsem do nitra obchodu, aniž by mi uvítací četa automaticky přilepila na bundu barevnou nálepku účastníka zájezdu. Už před desátou ráno stály na parkovišti před obchodem, připomínajícím třemi tisíci metry čtverečními plochy někdejší sídlištní „nákupáky“, tři autobusy s ruskými turisty. Ti tvoří významnou část klientely obchodu, ruština je rodnou řečí i části personálu. Odpovídá tomu rovněž sortiment v přízemí. Cizinci pobíhají mezi výlohami s pozlaceným porcelánem a sklem, proloženými stojany s kšiltovkami s nápisem Prague a slunečními brýlemi s americkou vlaječkou.

Po několika neúspěšných dotazech po „těch“ diamantech se mě ujímá příjemná obsluha s obstojnou češtinou a veze mě výtahem do prvního patra. Porcelánové pozlátko zůstalo dole. Tady se našlapuje po červeném koberci a za sklem se třpytí skutečné šperky s drahokamy.

Soukám ze sebe historku o dědictví po prababičce, které mi přineslo starost o to, kam bezpečně uložit, řekněme pro začátek, sto tisíc korun. Jelikož cena zlata klesá, chtěla bych jedinečný kámen. Dívka mi ukazuje prstýnek s diamantem menším než čočka.

Jsou Vánoce a právě mají třicetiprocentní slevu, měla bych si koupit raději šperk a udělat si radost. Samotné diamanty by mi přinesla, pokud bych byla opravdu vážný zájemce. Měla bych ale raději přehodnotit rozpočet a něco o diamantech nastudovat na internetu.

Když jsem tak učinila, pochopila jsem, že i kdyby prababička nebyla už dvacet let po smrti, do Stodůlek ani do žádného jiného klenotnictví bych se znovu nevydala. Jako drobný investor bych se asi poohlédla po něčem konzervativnějším. Ostatně ani čeští dolaroví milionáři si na drahé kameny nepotrpí.

Alespoň to tvrdí průzkum J&T Banky. Ti, kteří mají více než deset volných milionů, investují nejčastěji do sebe a svých bližních, do nemovitostí, půdy, akcií a zlata.

Diamanty jako umění „Jako nástroj k uložení majetku klientům spíše doporučujeme investiční zlato, které na rozdíl od diamantů není zatíženo platbou DPH,“ říká Vratislav Svoboda, zástupce ředitele privátního bankovnictví J&T Banky. Investice do diamantů, pokud se tak dá vůbec nákup tohoto drahého kamene nazývat, by měla být opravdu dlouhodobá. Podobá se spíše investici do archivního vína nebo do umění. Uměním je vlastně už samotný nákup toho správného minerálu. Jelikož neexistuje dostatečně velký trh, navíc každý kámen je v podstatě unikát, nelze se snadno zorientovat podle obvyklé ceny. Ani o vývoji cen tedy nejsou jednoduše dostupné spolehlivé časové řady. Existující cenové indexy považuje Svoboda za výrazně méně transparentní než ty na kapitálových trzích, což spolu s nízkou likviditou zvyšuje rizikovost takové investice. „Diamanty je velmi obtížné ocenit a ocenění ověřit. Skutečnou cenu poznáte pouze při prodeji,“ nechal se slyšet Ian Henderson, manažer komoditního fondu v JP Morgan. Právě prodej však, na rozdíl třeba od akcií, není rychlý a snadný.

Do hry vstupuje také kurz dolaru a velké marže obchodníků, které podle analytiků běžně přesahují dvacet procent. „Diamanty jsou mnohdy a správně vnímány jako investice pro příští generace. Jinak je tomu samozřejmě v případě diamantů jako šperků, kde kromě investiční hodnoty lze počítat i s hodnotou uměleckou. Nicméně v tomto případě je likvidita ještě nižší, a proto je i případná návratnost investice ještě více odložená do budoucnosti,“ říká Svoboda.

Čtvrt milionu je minimum Zástupce firmy Diamonds International Corporation (DIC) tvrdí, že diamanty pro investici začínají být zajímavé někde na hranici čtvrt milionu korun. „Jednokarátový diamant nejlepší barvy a čistoty vyjde na více než půl milionu korun. Z toho důvodu jsou zájemci o investiční diamanty především lidé, kteří diverzifikují své portfolio. Mají uložené peníze ve zlatě, vlastní cenné papíry a volí diamant jako konzervativní, dlouhodobou investici,“ říká Luboš Říha. Často se prý setkává s rodiči, kteří chtějí do budoucna zajistit své děti, nebo s prarodiči, kteří chtějí obdarovat vnoučata kamínkem pocházejícím nejčastěji z dolu někde v Africe nebo v Rusku. DIC dnes prodává víc šperků – úspěch má kolekce hodinek posázených diamanty – než investičních diamantů.

Ty nicméně tvoří větší část obratu firmy. l •

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče