Kam odtékají peníze z dopravního podniku

21. března, 00:00 -
21. března, 00:00

Obyvatelům Prahy nabízí Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) skvělý poměr cena-výkon. Odvrácenou stranou jsou ale trvale rostoucí náklady pro rozpočet metropole

Celkový nárůst tržeb Dopravního podniku hl. m. Prahy je z 94 procent způsoben nárůstem „kompenzace“ (provozních dotací). Tržby jízdného hrají na vzestupu tržeb marginální roli. V roce 2015 došlo k nárůstu tržeb z jízdného i přes snížení ceny časových kuponů. Plný dopad ročního předplatného v ceně 3650 korun na tržby však bude znám až v roce 2017. Celkově se kompenzace podílí na celkových tržbách zhruba 72 procenty, tržby z jízdného zhruba 25 procenty (s klesající tendencí) a zbylá 3 procenta připadají na všechno ostatní. Hlavními položkami ostatních tržeb jsou tržby z pronájmu nemovitostí (vzestup oproti roku 2013 o 20 milionů korun), přefakturace energií, tržby za pronájem reklamních ploch a tržby z oprav a udržování. Vybrané perličky v nákladech na tzv. ostatní služby * Oproti roku 2011 klesly náklady na služby datových systémů z 271 milionů korun na loňských 102 milionů korun, především díky ukončení outsourcingu. Ve vlastní režii to vychází podstatně levněji. Tady bylo dosaženo desetiletého minima. * Náklady na poradenské služby včetně auditů klesly na přijatelných loňských 14,9 milionu korun, což je oproti 110 milionům korun v roce 2009 podstatná úspora. Druhá nejnižší částka za posledních deset let. * Náklady na služby spojené s reklamou se oproti rekordním 122 milionům korun v roce 2008 snížily o celých sto milionů. Druhá nejnižší částka od roku 2006 včetně. * Odměny za prodej jízdních dokladů klesly oproti roku 2013 o 80 milionů korun na loňských 107 milionů, ale i to představuje podstatný nárůst oproti někdejším 27 milionům v roce 2006. * Právníci stáli loni podle analytických účtů ve firemním systému 13 milionů korun.

Shrnutí situace v DPP * Velkou zátěž představuje pro podnik podle všeho nadále outsourcing, kdy jsou některé služby včetně „full service“ oprav a údržby zajišťovány třetí stranou na základě dlouhodobých smluv, jež nelze vypovědět. * Pokud by se ceny nafty a elektřiny opět zvýšily, znamenalo by to pro ekonomiku dopravního podniku těžkou ránu - a zvýšení nároků na kompenzace z rozpočtu města. * DPP představuje nejen největší městskou firmu, ale také největší a neustále rostoucí zátěž rozpočtu Prahy.

Zdroj: DPP, roční závěrky a vybrané analytické účty ze systému SAP

127 mil. Kč O tolik zaznamenala od roku 2013 pokles spotřeba nafty a provozních kapalin. 193 mil. Kč O tolik v porovnání s rokem 2013 klesla spotřeba trakční energie. 79 mil. Kč O tolik klesla spotřeba ostatní energie.

Graf

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče