Kam odtékají peníze z dopravního podniku

21. března 2016, 00:00 -
21. března 2016, 00:00

Obyvatelům Prahy nabízí Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) skvělý poměr cena-výkon. Odvrácenou stranou jsou ale trvale rostoucí náklady pro rozpočet metropole

Celkový nárůst tržeb Dopravního podniku hl. m. Prahy je z 94 procent způsoben nárůstem „kompenzace“ (provozních dotací). Tržby jízdného hrají na vzestupu tržeb marginální roli. V roce 2015 došlo k nárůstu tržeb z jízdného i přes snížení ceny časových kuponů. Plný dopad ročního předplatného v ceně 3650 korun na tržby však bude znám až v roce 2017. Celkově se kompenzace podílí na celkových tržbách zhruba 72 procenty, tržby z jízdného zhruba 25 procenty (s klesající tendencí) a zbylá 3 procenta připadají na všechno ostatní. Hlavními položkami ostatních tržeb jsou tržby z pronájmu nemovitostí (vzestup oproti roku 2013 o 20 milionů korun), přefakturace energií, tržby za pronájem reklamních ploch a tržby z oprav a udržování. Vybrané perličky v nákladech na tzv. ostatní služby * Oproti roku 2011 klesly náklady na služby datových systémů z 271 milionů korun na loňských 102 milionů korun, především díky ukončení outsourcingu. Ve vlastní režii to vychází podstatně levněji. Tady bylo dosaženo desetiletého minima. * Náklady na poradenské služby včetně auditů klesly na přijatelných loňských 14,9 milionu korun, což je oproti 110 milionům korun v roce 2009 podstatná úspora. Druhá nejnižší částka za posledních deset let. * Náklady na služby spojené s reklamou se oproti rekordním 122 milionům korun v roce 2008 snížily o celých sto milionů. Druhá nejnižší částka od roku 2006 včetně. * Odměny za prodej jízdních dokladů klesly oproti roku 2013 o 80 milionů korun na loňských 107 milionů, ale i to představuje podstatný nárůst oproti někdejším 27 milionům v roce 2006. * Právníci stáli loni podle analytických účtů ve firemním systému 13 milionů korun.

Shrnutí situace v DPP * Velkou zátěž představuje pro podnik podle všeho nadále outsourcing, kdy jsou některé služby včetně „full service“ oprav a údržby zajišťovány třetí stranou na základě dlouhodobých smluv, jež nelze vypovědět. * Pokud by se ceny nafty a elektřiny opět zvýšily, znamenalo by to pro ekonomiku dopravního podniku těžkou ránu - a zvýšení nároků na kompenzace z rozpočtu města. * DPP představuje nejen největší městskou firmu, ale také největší a neustále rostoucí zátěž rozpočtu Prahy.

Zdroj: DPP, roční závěrky a vybrané analytické účty ze systému SAP

127 mil. Kč O tolik zaznamenala od roku 2013 pokles spotřeba nafty a provozních kapalin. 193 mil. Kč O tolik v porovnání s rokem 2013 klesla spotřeba trakční energie. 79 mil. Kč O tolik klesla spotřeba ostatní energie.

Graf

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít