Je dobře, že nás nezrušili ani nesloučili

19. května 2014, 00:00 - Petr Weikert Igor Záruba
19. května 2014, 00:00

Eurofondy jsou pod tlakem neúprosných termínů, přesun agendy by znamenal destabilizaci a ztrátu času, vysvětluje ministryně pro místní rozvoj

Do resortu, který koordinuje proces čerpání evropských peněz, se vrátila po sedmi letech: někdejší náměstkyně pro eurofondy musela opustit nadějně rozjetou politickou dráhu kvůli kauze Budišov. Sama přiznává, že se původně cítila spíše na poslankyni, vrátit se na dřívější působiště se rozhodla až posléze. Jejím krédem je zjednodušit a zefektivnit systém pobírání evropských peněz, stejně jako bojovat o co největší příděl – začátkem měsíce odvrátila spolu s kolegou Richardem Brabcem nebezpečí zastavení přísunu eur kvůli léta neřešené novelizaci zákona o posuzování vlivu záměru na životní prostředí (EIA). „Je to krizové řízení se vším všudy,“ hodnotí své počínaní v úřadě se sídlem na Staroměstském náměstí.

* Jaké je pro vás řídit ministerstvo v porovnání se zkušenostmi, které jste v oblasti eurofondů získala v zahraničí?

Řízení ministerstva je těžká disciplína, snažím se zabývat prioritami a nenechat se uvláčet detaily a obrovským množstvím podnětů a požadavků zevnitř ministerstva i zvenčí, které se hrnou měrou vrchovatou. K eurofondům oproti zahraničí – tam jsem radila různým ministerstvům a nenesla přímou odpovědnost za výsledek. Jako ministryně mám plnou odpovědnost a jsem pod velkým tlakem času, zejména ve vztahu k potřebě dočerpání velkého objemu fondů za období let 2007 až 2013. Je to krizové řízení se vším všudy.

* Jak se změnilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) od té doby, co jste tam pracovala v pozici náměstkyně ministra?

Nezaznamenala jsem velkou změnu, z pozice ministryně samozřejmě vidím mnoho věcí jinak. Řadu záležitostí, které jsem si dovolila kdysi kritizovat z pozice ředitelky odboru či náměstkyně, dnes musím řešit, protože nikdo jiný to za mě neudělá. Myslím si ale, že mám dobrý tým, ať ten nejbližší, nebo celkové obsazení ministerstva, s občasnými výkyvy, které řeším se svými náměstky. Záleží mi hodně na kvalitě výstupů, tedy toho, co z ministerstva vychází a ovlivňuje ostatní. A taky se snažím, aby naše kroky a činnosti byly dobře vysvětlovány veřejnosti, mělo by být zřejmé, co děláme a proč.

* Předchozí vláda uvažovala o zrušení tohoto resortu a jeho sloučení s jiným. Je dobře, že se to nepodařilo uskutečnit? Proč?

Uspořádání ministerstev je věčné téma, návrhy na zefektivnění státní správy jsou namístě. Slučování ministerstev je častým námětem úvah tohoto druhu. Když se však na takový návrh podíváte blíže, zjistíte, že jste ušetřili místo ministra, šoféra a sekretářky. Rušit MMR by znamenalo někam umístit celou koordinaci eurofondů a řízení několika programů o objemu mnoha miliard, stavební a územněplánovací agendu, významnou oblast veřejných zakázek a specifický sektor cestovního ruchu. Jakkoli je to agenda různorodá, má – jak dnes zjišťuji – dost silnou logickou návaznost a roztrousit ji po různých resortech by se neobešlo bez problémů a dopadů na kvalitu výkonu. Zejména eurofondy jsou navíc pod tlakem neúprosných termínů a přesun agend jinam by znamenalo destabilizaci a ztrátu času. Takže na vaši otázku – je dobře, že se to nepodařilo uskutečnit, a jeden z mých úkolů je posílit autoritu resortu, aby úvahy o slučování či rušení ustaly.

* Jak se snaží jednotlivá ministerstva dohánět manko v čerpání evropských dotací? Které resorty a projekty byste pochválila?

Všechny resorty se snaží, jak nejlépe mohou, jedou podle dohodnutých krizových plánů. Největší pochvalu bych dala panu ministru Brabcovi (Richard Brabec je ministrem životního prostředí – pozn. red.), který bojuje s obrovským – největším v porovnání s ostatními – schodkem v čerpání na projekty v oblasti životního prostředí. Vyhlásil výzvy k předkládání projektů za několik miliard, hledá nové rychlé a přitom bezpečné cesty k vysokému čerpání, zmobilizoval úředníky co do počtu i výkonu, snaží se vyrovnat s neblahým dědictvím minulých vlád a zachránit, co se dá.

* V čem bude jiné nadcházející programovací období EU v českých podmínkách od toho předchozího?

Budeme mít méně peněz, ale jejich lepším zacílením do produktivních oborů z nich chceme získat větší profit pro republiku, mohu-li to tak nazvat. Máme velkou ambici postavit nový systém pro čerpání, který nebude zatěžovat nadměrnou byrokracií, což bude velmi obtížné. Ráda bych odstupňovala požadavky na žadatele podle výše dotace a vyloučila subjektivní hodnocení projektů. To by mělo stát na principu měřitelných výsledků a kritéria „hodnota za peníze“.

* Jaké jsou vládní priority, kam by měly směřovat evropské dotace?

Chceme financovat infrastrukturu, podpořit podnikání, výzkum a vzdělávání, chceme silně podpořit projekty obcí, krajů i tzv. místních akčních skupin, zejména ty, které přinesou zaměstnanost. Tvorba pracovních míst je nejvyšší priorita, kterou budeme sledovat a naplňovat.

* Před pár dny jste jednala v Aténách na radě ministrů EU o rozšíření možnosti financování projektů pražských vysokých škol a výzkumu. S jakým výsledkem?

Zatím čekáme na konečné vyjádření Evropské komise k podmínkám financování pražské výzkumné a vysokoškolské sféry. Jednání je pro mne překvapením z hlediska náročnosti a zdlouhavosti, protože si myslím, že přicházíme s dobře podloženým argumentem, že ty peníze budou v Praze dobře investovány a přinesou prospěch celé republice. V jednání s komisí jsme se spojili s kolegy ze Slovenska a Maďarska, kteří mají stejný záměr. Věřím, že prosadíme dobré řešení.

* Jak bude vypadat rozvoj regionů?

Regiony – tedy kraje, obce a v nich působící podnikatelé a neziskové organizace – budou mít možnost čerpat na specifické priority podle svých potřeb. Na regionálně vybrané priority by mělo jít zhruba 200 miliard z nových fondů (pro období let 2014 až 2020).

* Upraví se také doprovodná legislativa, aby bylo čerpání jednodušší?

Ano, pracujeme na příručkách, které by měly žadatele vést spolehlivěji a jasněji, nechceme požadavky zpřísňovat nad rámec, který požaduje evropská a česká legislativa. To se dříve dělo a je to velký nešvar.

* Jakou si představujete budoucí koncepci turistického ruchu v Česku?

MMR nově obsazuje pozice ředitele CzechTourismu a vedoucího odboru turistického ruchu MMR. Cestovní ruch je významný ekonomický sektor, který vytváří 2,7 procenta HDP a zaměstnává 4,5 procenta lidí. Koncepce je poměrně jednoduchá – na základě přesných dat a znalosti trendů vést průběžnou a správně zacílenou kampaň, v níž ČR propagujeme jako dobré místo pro trávení času. Nemám tím na mysli jen volný čas – tedy dovolené – ale též čas trávený na kongresech či konferencích atd. A když už sem návštěvníci přijedou, měli by mít možnost využít široké nabídky kvalitních služeb. Hodně jsme už i z eurofondů investovali do infrastruktury pro cestovní ruch, dluhy zůstávají v oblasti kvality služeb a účinnosti marketingu. O koncepci budeme diskutovat s odborníky a významnými aktéry z oboru v druhé polovině května na MMR, vytvořila jsem si poradní kolegium pro cestovní ruch, kde budeme mimo jiné hovořit o tom, zda budeme stávající koncepci aktualizovat, nebo zda je z hlediska budoucích potřeb ČR v pořádku. Pokud jde o výběrová řízení na obsazení klíčových pozic pro cestovní ruch, jde mi o nalezení nových přístupů a způsobů podpory cestovního ruchu a kvalitní regulace v oblasti podnikání v oboru. Uchazeči o ta místa mají přinést návrhy koncepcí. Pokud se přihlásí stávající pan ředitel a paní ředitelka a přinesou nejkvalitnější návrhy a argumentaci, budeme ve spolupráci pokračovat. Považovala jsem ale za nutné určitý konkurenční tlak vyvinout, abych měla jistotu, že nenechávám „zatvrdnout“ tak významnou oblast, která inovace čas od času nutně potřebuje.

Jako ministryně mám plnou odpovědnost a jsem pod tlakem času, zejména ve vztahu k potřebě dočerpání velkého objemu fondů. Je to krizové řízení se vším všudy.

O autorovi| Petr Weikert Igor Záruba • weikert@mf.cz • zaruba@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče