Je dobré být špatný

14. dubna 2014, 00:00 - Michal Půr
14. dubna 2014, 00:00

Auto, na jaké jsme čekali desítky let. Jaguar F-Type Coupé si chce vyšlápnout na nekorunovaného krále – Porsche 911

Všimli jste si, jak často hrají zloduchy v hollywoodských filmech Britové?

Ben Kingsley, Tom Hiddleston nebo Mark Strong. To jsou také tváře reklamy na nový Jaguar F-Type Coupé, která se nese ve stylu „je dobré být špatný“. Ne snad, že by britská automobilka úmyslně vyrobila špatné auto, ale v době snižování emisí, bezpohlavního designu a celosvětového boje proti rychlosti vyrobila vůz, který jde proti proudu doby. Minimálně jednou se jí to už vyplatilo, konkrétně u nejkrásnějšího automobilu historie – Jaguaru E-Type.

Nástupce legendárního vozu, který se vyráběl od roku 1961 do roku 1975, jsme se vypravili otestovat do Španělska. Kombinaci opuštěných horských silnic, supermoderních závodních okruhů a příznivého počasí jinde v Evropě prakticky nenajdete. A už vůbec ne v případě, že se chcete držet hesla „je dobré být špatný“ a vymáčknout z testovaného vozu maximum.

Když Jaguar loni představil kabriolet Jaguar F-Type, automobilový svět se rozplýval nad designem i jízdními vlastnostmi vozu.

Na svého hlavního konkurenta, tedy kabriolet Porsche 911, ovšem přece jen britská šelma něco ztrácí. Coupé je úplně jiný příběh. Design Jaguaru F-Type Coupé je láska na první pohled, jen málo se liší od nádherného konceptu C-X16, který byl představen již v roce 2011 ve Frankfurtu. Uhrančivá je zejména záď auta, jejíž značnou šířku si uvědomíte teprve při pohledu do zpětných zrcátek. Na první pohled je zřejmé, že pokud jde o design, tohle je jaguar, na nějž fanoušci automobilky čekali několik desítek let.

Bezkonkurenční design Proti verzi bez střechy nabízí kupé vylepšení,

která se promítají do jízdních vlastností. Tuhost převážně hliníkové karoserie je o 80 procent vyšší než v případě kabrioletu.

Je to vůbec nejtužší karoserie, jakou automobilka kdy vyrobila. Britové zkrátka svého německého konkurenta vyškolili v designu, přestože poslední generace 911 je rovněž velmi pohledná. Je však F-Type Coupé skutečný zabiják Porsche 911, jak se tváří, nebo je to jinak navoněná bída?

F-Type Coupé je k mání ve třech variantách.

V základní s třílitrovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 340 koní, ve verzi S rovněž s třílitrovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 380 koní a ve vrcholné verzi R poháněné přeplňovaným pětilitrovým osmiválcem o výkonu 550 koní.

Cena nejlevnější verze startuje na zhruba 1,9 milionu korun, za nejdražší R zaplatíte o milion víc. A tady začíná první problém pro Porsche. Nejvýkonnější Jaguar R pořídíte o zhruba 1,5 milionu levněji než Porsche 911 Turbo, které má o 30 koní nižší výkon, což kompenzuje nižší váhou. Základní Jaguar F-Type Coupé vás bude stát zhruba jako Porsche Boxster GTS. Stuttgartskou automobilku by z tohoto srovnání mohla začít bolet hlava.

Jak je možné, že si Jaguar dovolí nabízet ve srovnání se svým rivalem poměrně příznivou cenu, pochopíte hned, jakmile usednete do vozu. Šetřilo se na interiéru. Ne že by byl úplně špatný. Kvalita zpracování je velmi dobrá, ale ergonomie trochu kulhá. Od seriózního automobilu bych navíc jako dekoraci čekal skutečný kevlar, nikoli nějakou umělo náhražku. O něco lépe by mohla být řešena i navigace. Tlačítka na volantu působí rovněž nepříliš kvalitně, ale samotnému tvaru volantu nelze nic vytknout. Zaplaťpánbůh je kulatý, což u sportovních vozů už není pravidlem, dobře se drží a můžete jej mít i vyhřívaný. Pozornost každého upoutají řadicí páčky pod volantem, které jsou bytelné a můžete si zvolit i jejich barvu dle libosti. Sedadla jsou skvělá, variabilita jejich nastavení je pro normálního smrtelníka až neuvěřitelná. Pokud se chystáte na okruh a potřebujete výraznější boční vedení, není nic jednoduššího než si je dofouknout.

Božská symfonie Jaguar zkrátka na interiéru trochu šetřil. Brzy však pochopíte proč. Jasno začne být už po prvních kilometrech. Rádio, navigaci a další vymoženosti moderní doby vůbec nepotřebujete. Zvuk, který se ozve po stisknutí tlačítka start, je obtížné popsat, obzvláště pak ve chvíli, kdy stisknete ještě tlačítko aktivní sportovní výfukové soupravy (u verze R ve standardní výbavě, u ostatních za příplatek). Třílitrový šestiválec zní skvěle, ale zvuk pětilitrového osmiválce mě budil ze spaní ještě tři dny po skončení testu. Když jedete jen trochu ostře, máte pocit, že po vás někdo střílí z brokovnice. Při přidání plynu se ozve mohutný řev, z něhož vám zalehnou uši víc než v letadle při klesání. Při podřazení se z výfuku ozývá praskání, přeskakování a další kakofonie známá spíš ze závodních vozů.

Zaslechl jsem názor, že takový zvuk je možná až moc výrazný. Zapomeňte na to, odhoďte konvence. Takhle má znít sportovní vůz. Pocit, kdy přijíždíte k vesnici a kolem cesty stojí davy lidí, jen aby se podívaly, co je to za zlověstný zvuk, který se rychle blíží, přestože jeho zdroj není vidět, ničím nenahradíte.

Připadáte si jako v dobách, kdy se na silnici objevily první automobily a jejich příjezd byl velkou slávou. Tak Jaguar F-Type Coupé na lidi skutečně působí. Když jej spatří, začnou vás mohutně povzbuzovat, ať podřadíte a přidáte. A vy to s úsměvem uděláte. Je dobré být špatný.

Zběsilost v srdci Auto, které takto skvěle zní, se nemůže ani špatně řídit. Řízení je dostatečně tuhé a výborně přenáší informace o dění na silnici.

Kam zatočíte, tam jedete. Verze R je standardně vybavena takzvaným aktivním diferenciálem s vektorováním točivého momentu. Ten zlepšuje trakci vozu, ale zároveň vám nijak neotráví řízení neodbytnými zásahy. Dokonce vás pustí daleko dál a není problém nechat trochu ujet záď vozu. Vše s pocitem naprosté kontroly nad vozem. Abychom jaguar přiměli k nějakým viditelným zásahům do řízení, vzali jsme jej na namočenou motokárovou dráhu. Funguje to skvěle. Rozjedete se na plný plyn, pustíte brzdu, se šíleným výrazem na tváři se vrhnete do zatáčky a ve chvíli, kdy cítíte, že vás nedotáčivost vynese ven z dráhy, zasáhne neviditelná síla a vaše příď se znovu stočí k vnitřku zatáčky a můžete pokračovat dál.

Když stabilizační systémy úplně vypnete, auto zůstává předvídatelné s tím rozdílem, že můžete driftovat jednu zatáčku za druhou.

Na běžné silnici bych to ovšem minimálně s verzí R nedělal, protože rychle ztrácíte psychickou pohodu, která je pro řízení auta s 550 koňmi nezbytná.

Povedla se i osmistupňová převodovka.

Díky ní se dá i s takovým vozem jezdit rozumně. Když budete řadit převážně stupeň sedm nebo osm, bude se spotřeba mimo město s pětilitrovým osmiválcem pohybovat kolem deseti litrů na sto kilometrů.

Při opravdu extrémní jízdě jsme se dostali na 28 litrů. Jaguar F-Type Coupé je tak auto dvou tváří. Dá se s ním jezdit do práce, a ještě u toho dobře vypadáte. A zároveň nabízí sportovní vyžití.

Automobiloví novináři často řeší, zda je lepší koupit verzi S, nebo R s tím, že třílitrový šestiválec je výrazně lehčí. To klidně udělejte, ale jen v případě, že musíte řešit finance. Jinak běžte a kupte verzi R, nemá smysl dělat kompromisy. Normálnímu smrtelníkovi je celkem jedno, kolik jeho auto váží. Zbývá odpovědět na otázku, zda koupit Jaguar F-Type Coupé, či Porsche 911. Záleží na osobních prioritách. Porsche je vypiplané do posledního detailu, jezdí fantasticky a na okruhu bude kvůli nižší váze nejspíš rychlejší.

Britská šelma je ovšem mnohem víc sexy, jezdí také fantasticky a nikdy se z ní nestane jen auto, kterým jezdíte do práce. Pokud se rozhodujete srdcem (a také peněženkou), Jaguar má auto přesně pro vás.

hodnocení

fantastický design

podmanivý zvuk

výborné jízdní vlastnosti

příznivá cena

interiér zaostává za zbytkem vozu

vyšší váha

Jaguar F-Type Coupé

Objem motoru 3,0 l

Počet válců 6

Výkon 340 koní

Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,4 s

Maximální rychlost 260 km/h

Cena od 1 881 187 Kč

Jaguar F-Type S Coupé

Objem motoru 3,0 l

Počet válců 6

Výkon 380 koní

Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,9 s

Maximální rychlost 275 km/h

Cena od 2 201 837 Kč

Jaguar F-Type R Coupé

Objem motoru 5,0 l

Počet válců 8

Výkon 550 koní

Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,2 s

Maximální rychlost 300 km/h

Cena 2 909 445 Kč

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče