Je Česko opravdu nejhorší

30. března 2015, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
30. března 2015, 00:00

v eGov? Elektronické systémy státní správy šetří peníze daňových poplatníků

V Česku máme projekty, které nám dosud naši sousedé závidí. Ale po pravdě řečeno, chováme se k nim macešsky. Zejména k systémům Czech POINT a datovým schránkám. Jednoduše jsme si zvykli, že fungují. Zůstalo proto nějak bez povšimnutí, že Czech POINT publikoval novou mapovou službu, díky které si občan může snadno zjistit, kde je nejbližší pobočka a kde získá potřebné výstupy z informačních systémů veřejné správy. Stejně tak jaksi v tichosti jsme si pouze někteří uvědomili, že Informačním systémem datových schránek už „proteklo“ více než 250 milionů datových zpráv. Správce systému, jímž je ze zákona ministerstvo vnitra, tomu nevěnoval ani pozornost. Přitom je to jeho systém a jsou to peníze ušetřené daňovým poplatníkům.

Rovněž orgány veřejné moci místo toho, aby využily hotovou infrastrukturu eGov systémů a motivovaly občany a firmy k jejich používání, působí novými nařízeními právě opačně. Jak jinak si vysvětlit snahu finančních úřadů pokutovat držitele aktivních datových schránek za jejich nepoužití při podání přiznání daně z nemovitostí? A rovnou dvěma tisíci korun. „Máš datovku, tak plať, když ji nepoužíváš. A je nám úplně jedno, že platíš větší pokutu než ten, kdo přiznání daně vůbec nepodá!“ Pokud bude přetrvávat tento přístup k eGov systémům, je nasnadě, že ani občané se nebudou hrnout do používání e­služeb státu.

Proč nepřemýšlí odpovědní pracovníci jinak, byznysově? Kdyby finanční úřady přistoupily k „datovkám“ motivačně a nabídly slevu každému, kdo podá přiznání daně z nemovitosti elektronicky, prostřednictvím datové schránky (navíc třeba ještě ve strukturovaném formátu v předem připraveném formuláři), mělo by aktivní datovou schránku už mnohem více občanů. Pokud si uvědomíme, kolik lidí dnes využívá internetové bankovnictví, je to je přesně ta cílová skupina, která je schopna komunikovat elektronicky i se státem. Ale kde není nabídka, není ani poptávka.

Pokud nebude stát schopen nabídnout dostatečnou paletu elektronických služeb, zůstane Česko přešlapovat na místě.

Ostatní státy nás nejenom předeženou i tam, kde máme skutečně lepší eGov systémy než ony, ale vnutí nám rovněž svůj systém autentizace prostřednictvím eID (elektronická identita) a nakonec i třeba způsob garantovaného elektronického doručování. Přitom Česká republika má velmi dobrý základ eGov, který je potřeba ale dále rozvíjet. Rozhodně nejsme nejhorší.

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel NEWPS. CZ

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít