Je Česko opravdu nejhorší

30. března 2015, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
30. března 2015, 00:00

v eGov? Elektronické systémy státní správy šetří peníze daňových poplatníků

V Česku máme projekty, které nám dosud naši sousedé závidí. Ale po pravdě řečeno, chováme se k nim macešsky. Zejména k systémům Czech POINT a datovým schránkám. Jednoduše jsme si zvykli, že fungují. Zůstalo proto nějak bez povšimnutí, že Czech POINT publikoval novou mapovou službu, díky které si občan může snadno zjistit, kde je nejbližší pobočka a kde získá potřebné výstupy z informačních systémů veřejné správy. Stejně tak jaksi v tichosti jsme si pouze někteří uvědomili, že Informačním systémem datových schránek už „proteklo“ více než 250 milionů datových zpráv. Správce systému, jímž je ze zákona ministerstvo vnitra, tomu nevěnoval ani pozornost. Přitom je to jeho systém a jsou to peníze ušetřené daňovým poplatníkům.

Rovněž orgány veřejné moci místo toho, aby využily hotovou infrastrukturu eGov systémů a motivovaly občany a firmy k jejich používání, působí novými nařízeními právě opačně. Jak jinak si vysvětlit snahu finančních úřadů pokutovat držitele aktivních datových schránek za jejich nepoužití při podání přiznání daně z nemovitostí? A rovnou dvěma tisíci korun. „Máš datovku, tak plať, když ji nepoužíváš. A je nám úplně jedno, že platíš větší pokutu než ten, kdo přiznání daně vůbec nepodá!“ Pokud bude přetrvávat tento přístup k eGov systémům, je nasnadě, že ani občané se nebudou hrnout do používání e­služeb státu.

Proč nepřemýšlí odpovědní pracovníci jinak, byznysově? Kdyby finanční úřady přistoupily k „datovkám“ motivačně a nabídly slevu každému, kdo podá přiznání daně z nemovitosti elektronicky, prostřednictvím datové schránky (navíc třeba ještě ve strukturovaném formátu v předem připraveném formuláři), mělo by aktivní datovou schránku už mnohem více občanů. Pokud si uvědomíme, kolik lidí dnes využívá internetové bankovnictví, je to je přesně ta cílová skupina, která je schopna komunikovat elektronicky i se státem. Ale kde není nabídka, není ani poptávka.

Pokud nebude stát schopen nabídnout dostatečnou paletu elektronických služeb, zůstane Česko přešlapovat na místě.

Ostatní státy nás nejenom předeženou i tam, kde máme skutečně lepší eGov systémy než ony, ale vnutí nám rovněž svůj systém autentizace prostřednictvím eID (elektronická identita) a nakonec i třeba způsob garantovaného elektronického doručování. Přitom Česká republika má velmi dobrý základ eGov, který je potřeba ale dále rozvíjet. Rozhodně nejsme nejhorší.

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel NEWPS. CZ

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče