Je Česko opravdu nejhorší

30. března 2015, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
30. března 2015, 00:00

v eGov? Elektronické systémy státní správy šetří peníze daňových poplatníků

V Česku máme projekty, které nám dosud naši sousedé závidí. Ale po pravdě řečeno, chováme se k nim macešsky. Zejména k systémům Czech POINT a datovým schránkám. Jednoduše jsme si zvykli, že fungují. Zůstalo proto nějak bez povšimnutí, že Czech POINT publikoval novou mapovou službu, díky které si občan může snadno zjistit, kde je nejbližší pobočka a kde získá potřebné výstupy z informačních systémů veřejné správy. Stejně tak jaksi v tichosti jsme si pouze někteří uvědomili, že Informačním systémem datových schránek už „proteklo“ více než 250 milionů datových zpráv. Správce systému, jímž je ze zákona ministerstvo vnitra, tomu nevěnoval ani pozornost. Přitom je to jeho systém a jsou to peníze ušetřené daňovým poplatníkům.

Rovněž orgány veřejné moci místo toho, aby využily hotovou infrastrukturu eGov systémů a motivovaly občany a firmy k jejich používání, působí novými nařízeními právě opačně. Jak jinak si vysvětlit snahu finančních úřadů pokutovat držitele aktivních datových schránek za jejich nepoužití při podání přiznání daně z nemovitostí? A rovnou dvěma tisíci korun. „Máš datovku, tak plať, když ji nepoužíváš. A je nám úplně jedno, že platíš větší pokutu než ten, kdo přiznání daně vůbec nepodá!“ Pokud bude přetrvávat tento přístup k eGov systémům, je nasnadě, že ani občané se nebudou hrnout do používání e­služeb státu.

Proč nepřemýšlí odpovědní pracovníci jinak, byznysově? Kdyby finanční úřady přistoupily k „datovkám“ motivačně a nabídly slevu každému, kdo podá přiznání daně z nemovitosti elektronicky, prostřednictvím datové schránky (navíc třeba ještě ve strukturovaném formátu v předem připraveném formuláři), mělo by aktivní datovou schránku už mnohem více občanů. Pokud si uvědomíme, kolik lidí dnes využívá internetové bankovnictví, je to je přesně ta cílová skupina, která je schopna komunikovat elektronicky i se státem. Ale kde není nabídka, není ani poptávka.

Pokud nebude stát schopen nabídnout dostatečnou paletu elektronických služeb, zůstane Česko přešlapovat na místě.

Ostatní státy nás nejenom předeženou i tam, kde máme skutečně lepší eGov systémy než ony, ale vnutí nám rovněž svůj systém autentizace prostřednictvím eID (elektronická identita) a nakonec i třeba způsob garantovaného elektronického doručování. Přitom Česká republika má velmi dobrý základ eGov, který je potřeba ale dále rozvíjet. Rozhodně nejsme nejhorší.

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel NEWPS. CZ

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Google prodloužil podporu Nexusům 5X a 6P. Dva měsíce bezpečnostních aktualizací navíc
Nabíjet budeme i oblečení. Levi’s ušil chytrou bundu s technologií od Googlu
K Windows 10 ve verzích 1703 a 1607 míří malé opravné balíčky
Nová konzole od Atari bude herní PC s Linuxem a procesorem AMD. Máme první fotky
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít