Jak vykrást kamion po internetu

26. ledna 2015, 00:00 - Petr Weikert
26. ledna 2015, 00:00

Zloději našli moderní způsob, jak vykrádat nákladní auta. Jen vloni se v Česku takto ztratilo zboží za 88 milionů

Příběhy, které v posledních měsících zažívají české spediční firmy, vypadají jako vystřižené z gangsterských filmů. Jen se v nich nestřílí a nepřepadává. Zloději z Východu našli elegantní fintu, jak ukrást celé kamiony se zbožím, aniž by si toho mohl kdokoli včas všimnout. Šéfové spedičních firem se přes počáteční váhání poprvé rozhodli o fenoménu promluvit, aby varovali ostatní. Pavouk v síti Společnost Bohemia Cargo šéfa Jiřího Šindlera hledala loni v květnu subdodavatele, který by odvezl mosazné výrobky do Švýcarska. Svoje kapacity Bohemia Cargo volné neměla a o zakázku nechtěla přijít. Firma udělala, co je dnes v oboru běžné. V počítačové kontaktní databance našla firmu z Dunajské Stredy.

Ta poslala pojistnou smlouvu, koncesi, potvrzení o registraci k dani a další nezbytné podklady, které Jiřího Šindlera ujistily, že obchod proběhne bez potíží. Firmu bylo důležité si proklepnout. Šlo přece jen o zboží v hodnotě sedmi a půl milionu korun. „V plánovaný den dodání se nás příjemce ptal, kde zásilka je. Abychom to zjistili, voláme dopravci, ale ten již telefony nezvedal a na e-maily nereagoval,“ popisuje Jiří Šindler. Když trik prokoukl, zuřil. Bohemii Cargo se v podstatě totéž stalo už rok předtím, tenkrát šlo pro změnu o výrobky z hliníku. Starší případ policie již odložila, ten květnový ještě řeší.

Stejnou zkušenost má i spediční firma z Humpolce. Na 11. září loňského roku přišla objednávka, kterou by se svými auty nezvládli odvézt. Protože ji ale podal dobrý zákazník, šéf firmy slíbil, že mu vyjde vstříc.

Přihlásil se mu subdodavatel z Maďarska, který měl o náklad zájem. Jeho firma se jmenovala Elektro Eko Kft. Z Maďarska přišla dokonce i jména a telefonní čísla zahraničních zákazníků, kteří mohli poskytnout reference, plus doklad o pojištění, eurolicence a výpis z obchodního rejstříku. Nic nenasvědčovalo tomu, že obchod bude mít nálepku „vysoce rizikový“. „Zboží naložili dle objednávky. Počítali jsme, že v pátek 12. září během poledne či odpoledne budou v Belgii skládat náklad, jenže tak se nestalo. Kolem třetí odpoledne jsme jim volali. Řekli, že už jsou 40 kilometrů před cílem. To byl poslední kontakt s nimi. Poté už telefonní číslo nebylo dostupné a na e-maily neodpovídali,“ popisuje šéf humpolecké společnosti. V branži nejde o ojedinělé zkušenosti.

„Prakticky neznám firmu, které by se to nestalo,“ říká Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia. Jen v listopadu se v Evropě stala podobných případů podle policejních statistik stovka. Všechny se stejným scénářem. Udělej si sám Jak je ale možné, že legální firmy s několikaletou historií, referencemi, licencí i pojištěním najednou zmizí? Vysvětlení dává výsledek pátrání humpolecké spedice. Zástupce firmy Elektro Eko nakonec našli. Respektive ozvali se jim sami, když zjistili, že je z Humpolce shánějí. Odpověď pro ně ale měli strohou: Kamionovou dopravu už dva roky neprovozujeme, pojišťovna neexistuje, naše doklady evidentně někdo zneužil a nahlásili jsme to policii. I firma z Dunajské Stredy, které naletěla Bohemia Cargo, změnila majitele.

Koupil ji člověk z Maďarska, který na trvalé adrese není k zastižení.

Trik novodobých zlodějů v rukavičkách je tedy jednoduchý. Začíná koupí vyhlédnuté krachující spediční firmy ve východní Evropě.

Dají za ni obvykle v přepočtu pár set tisíc korun. Kdo by také platil horentní sumy za zadluženou nefungující společnost? Spolu s firmou ale převezmou noví majitelé i pro jejich „byznys“ velmi cenné věci – platné licence, pojištění a reference. Kamiony jsou většinou pořízeny na leasing, s jeho splácením si hlavu nelámou. Na měsíc či dva, kdy je budou používat ke krádežím, už nestojí splátky za to.

Pak už jen zbývá přihlásit se do systému a čekat na příležitost. Je to vlastně taková loterie. Zloději si podle přepravců nejčastěji vybírají náklady s barevnými kovy, elektronikou, alkoholem nebo cigaretami. Existují ale i případy ztracených žehlicích prken. „Zloději se někdy spletou nebo předem nevědí, co kradou,“ říká Jiří Šindler.

S jedním autem dokážou ukrást za krátkou chvíli nákladů několik. Pak včas vozidlo někde odstaví a zmizí. Firmě z Humpolce to potvrdila zkušenost německé přepravní firmy Schenker. O zboží přišel jejich zákazník stejnou fintou stejné firmy. Při porovnání dokladů se ukázal i shodný podpis šéfa. Jen registrační značky kamionů byly jiné. Zřejmě jich měli k dispozici více.

Slabá obrana Obor krádeží zboží vstoupil tímto trikem do třetí úrovně. Zprvu šlo o „prosté“ přepadávání řidičů a krádeže aut. Později o falšování dokladů a registračních značek, což nebylo pro speditéry těžké odhalit. Teď už jde podle lidí z oboru o vysokou hru. „Jedinou možnou obranou je hlídat si zápis v obchodním rejstříku. Tam se pozná, že firmu koupil bílý kůň. Ale při prodeji firmy se zápis v rejstříku objeví až se zpožděním a právě v tomto období se taková firma pro podvody využívá,“ říká Jiří Šindler. Dopravní společnosti se napříč Evropou znají. I když policie je na informace skoupá, v dopravním byznysu se o pozadí nového zlodějského trendu spekuluje. Jde údajně o organizovanou skupinu ze tří států – z Maďarska, Ukrajiny a Slovenska. Na Ukrajině prý už kvůli tomu zadrželi falešné pasy a občanky, informace ale není možné ověřit. Česká policie informace o mezinárodním rozsahu gangu nepřímo potvrzuje. „Nelze vyloučit, že se touto trestnou činností zabývají organizované skupiny, ale konkrétní informace zatím nemůžeme poskytnout. K zahraniční spolupráci mohu uvést, že v největší míře jsme v kontaktu s kolegy v Polsku, Slovensku a na Ukrajině,“ říká mluvčí Policejního prezidia ČR David Schön.

Jednoduché není ani přimět dopravní firmy o potížích hovořit. Přece jen se tak vystaví kritice, že nejsou obezřetné, a mohou také přijít o své klienty, což je v oboru velké neštěstí.

Právě proto humpolecký dopravce nechtěl zveřejnit své nacionále, redakce týdeníku Euro je nicméně zná.

Přesně se nedá ani dopátrat čísla, v jakémpočtu se podobné trestné činy staly. Pojišťovny statistiku nemají, protože ve většině případů se krádež nedá zlikvidovat z pojistky.

U pojištění odpovědnosti jsou výluky a zboží jako takové pojišťuje jen zlomek jeho majitelů. Policie pak vede tyto případy pod různými kolonkami, například jako krádež či zpronevěru. I při této odchylce je v českých policejních statistikách za loňský rok nahlášených jedenatřicet případů s celkovou škodou dosahující téměř osmaosmdesáti milionů korun.

V Evropě mají policisté nahlášeno každý rok kolem dvou set tisíc krádeží v hodnotě kolem osmi miliard eur. Čísla před časem prezentoval Daniel Priban z internetové burzy nákladů a volných vozidel TimoCom.

Problém je už tak rozsáhlý, že Svaz spedice a logistiky ustanovil speciální pracovní skupinu, v níž sedí zástupci pojišťoven, policie, logistických firem i firem spravujících počítačové databanky. Skupina má za cíl odhalovat včas možné podvodníky. Její členové dali dohromady pravidla, kterými by se měli speditéři při sjednávání subdodávek řídit. Mezi hlavní doporučení patří právě kontrola výpisu z obchodního rejstříku nebo ignorování těch firem, které jsou pojištěny u ústavů, jež odmítají na vyžádání potvrdit platnost smlouvy. Lidé z oboru by také chtěli mít přístup do části evidence vozidel, kde by si mohli před dohodnutím zakázky ověřit, jestli sedí registrační značky k danému typu kamionu. Uvítali by přitom přehled ztracených a ukradených značek, které mohou zloději také zneužívat. Ministerstvo dopravy ale zatím na jejich nápady nepřistoupilo.

Policie o problému dobře ví. Už ve zprávě o situaci ve vnitřní bezpečnosti Česka v roce 2013 stojí, že za krádežemi stojí „velmi dobře organizovaná skupinu pachatelů“. Jako ochranu doporučuje speditérům neustále komunikovat se svými obchodními partnery, spolupracovat jen s osvědčenými dopravci a neustále aktualizovat informace o dopravních firmách.

Podle odborníků stojí za rozmachem podvodů také situace na dopravním trhu. Řada spedičních firem funguje jako takzvané panelákové firmy. Nemá svůj vlastní vozový park a organizuje dopravu jen díky subdodávkám. Cenu za přepravu pak takové firmy tlačí dolů, a aby se jim ostatní mohly vyrovnat, sahají k obdobné praxi, místo aby rozšiřovaly vlastní park. l

8 miliard eur Zboží v takové hodnotě se ročně ztratí z kamionů v Evropě kvůli novému triku, který začali podvodníci z Východu používat.

88 milionů Kč je hodnota zboží, které ukradli vloni zloději přes falešné firmy z kamionů českých firem.

Trik zlodějů z Východu je jednoduchý. Koupí krachující spediční firmu, s ní získají platné licence, pojištění a reference. Potom se přihlásí do systému a čekají na příležitost.

O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče